Luontoaiheinen vuosikello varhaiskasvatuksessa : työvälineenä 2‒3-vuotiaiden lasten kanssa
Jokinen, Janniine; Länsilinna, Sanna (2020)
Jokinen, Janniine
Länsilinna, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025167
Tiivistelmä
Kehittämistyö on tehty luontopainotteiselle Norlandia Puisto -päiväkodille. Tavoitteena kehittämistyössä oli kehittää luontoon liittyvä työväline 2‒3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelyyn. Tarve pohjautui valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelman Tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimisen alueeseen. Menetelmänä opinnäytetyötä tehdessä on käytetty haastattelua sekä dialogista keskustelua.
Opinnäytetyön tietoperustaan on sisällytetty kaksi keskeisintä aihealuetta, jotka ovat lähteneet kehittämistyön tarpeista. Tietoperustan ensimmäinen aihealue käsittelee luontokasvatusta osana ympäristökasvatusta ja luonnon merkitystä lapsen kehityksen kannalta. Tietoperustan toisessa aiheessa perehdytään 2‒3-vuotiaan lapsen kielelliseen ja motoriseen kehitykseen sekä kyseisen ikäluokan leikkiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi luontoaiheinen vuosikello, joka on tarkoitettu varhaiskasvatuksessa 2‒3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelyyn. Vuosikellon tarkoituksena on olla varhaiskasvattajien työn tukena ja saada luontopainotteisuus näkyvämmäksi Norlandia Puistossa. Vuosikelloon on koottu erilaisia toimintoja, joita varhaiskasvattajat voivat käyttää haluamassaan laajuudessa. This development project was done for the nature-oriented kindergarten Norlandia Puisto. The aim of the development project was to develop a nature related tool for working with children aged 2−3 years. The need was based on national early childhood education plan “I learn and work in my environment”. The methods used in the thesis are an interview and a dialogical discussion.
The knowledge base of the thesis includes two main topics that have started from the needs of the development project. The first topic area of the knowledge base deals with nature education as a part of environmental education and the importance of nature as a part of child development. The second topic of the knowledge base focuses on the linguistic and motoric development of 2−3 year old children and the play methods of that age group.
As a result of the development project a nature themed annual plan was created which is intended for working with children aged 2 to 3 in early childhood education. The purpose of the annual plan is to support the work of early childhood educators and to make the emphasis of nature more visible in Norlandia Puisto. The annual plan has various functions that early childhood educators can use to the extent they like.
Opinnäytetyön tietoperustaan on sisällytetty kaksi keskeisintä aihealuetta, jotka ovat lähteneet kehittämistyön tarpeista. Tietoperustan ensimmäinen aihealue käsittelee luontokasvatusta osana ympäristökasvatusta ja luonnon merkitystä lapsen kehityksen kannalta. Tietoperustan toisessa aiheessa perehdytään 2‒3-vuotiaan lapsen kielelliseen ja motoriseen kehitykseen sekä kyseisen ikäluokan leikkiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi luontoaiheinen vuosikello, joka on tarkoitettu varhaiskasvatuksessa 2‒3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelyyn. Vuosikellon tarkoituksena on olla varhaiskasvattajien työn tukena ja saada luontopainotteisuus näkyvämmäksi Norlandia Puistossa. Vuosikelloon on koottu erilaisia toimintoja, joita varhaiskasvattajat voivat käyttää haluamassaan laajuudessa.
The knowledge base of the thesis includes two main topics that have started from the needs of the development project. The first topic area of the knowledge base deals with nature education as a part of environmental education and the importance of nature as a part of child development. The second topic of the knowledge base focuses on the linguistic and motoric development of 2−3 year old children and the play methods of that age group.
As a result of the development project a nature themed annual plan was created which is intended for working with children aged 2 to 3 in early childhood education. The purpose of the annual plan is to support the work of early childhood educators and to make the emphasis of nature more visible in Norlandia Puisto. The annual plan has various functions that early childhood educators can use to the extent they like.