Kaukametsän kokouspalvelujen markkinoinnin kehittäminen
Miinin, Elli (2020)
Miinin, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025062
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kokouspalvelujen markkinoinnin suunnittelua ja kehittämistä. Opinnäytetyö tehtiin Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsän toimeksiannosta. Kaukametsä tarjoaa kansalaisopisto-, musiikkiopisto- ja kulttuuripalveluja sekä markkinoi kokouspalveluja ja toteuttaa erilaisia tapahtumia. Työn tarkoitus oli kehittää Kaukametsän kokouspalvelujen markkinointia. Kulttuuripalvelujen tapahtumamarkkinointi on rajattu työn ulkopuolelle.
Työn teoreettinen viitekehys sisältää keskeisiä kokous- ja kongressipalvelujen markkinointiin sekä markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä asiakokonaisuuksia. Tietoperustassa perehdytään toimialan kehitykseen ja b-to-b-markkinointiin sekä markkinointistrategiaan, asiakassegmentointiin ja markkinoinnin tavoitteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään markkinointikanavia, markkinointiviestintää, palvelujen digitaalista markkinointia ja markkinointitavoitteiden mittaamista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli nostaa esiin keskeisiä kokouspalvelujen markkinoinnin kehittämismahdollisuuksia. Työssä kartoitettiin Kaukametsän kokouspalvelujen markkinoinnin nykytila ja pyrittiin löytämään erilaisia keinoja markkinoinnin kehittämiseksi. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, jossa haastateltiin toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa. Lisäksi tietoa kerätiin internetistä sekä toimeksiantajan kautta saatavilla olevista materiaaleista, kuten esitteistä ja oppaista.
Teoreettisen tietoperustan ja nykytilakartoituksen perusteella tunnistettiin Kaukametsän kokouspalvelujen markkinoinnin kehittämistarpeet ja tarpeiden pohjalta nostettiin esiin keskeisiä kehittämiskohtia. Työ sisältää käytännön toimenpide-ehdotukset kokousmarkkinoinnin kehittämiseksi. Keskeisimmät kehittämiskohdat liittyivät markkinointitavoitteiden asettamiseen ja seurantaan, asiakassuhteiden johtamiseen ja tuotetarjooman hallintaan sekä digitaalisen markkinoinnin potentiaalin hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia liiketoimintansa kehittämisessä. Työn tulokset hyödyttävät toimeksiantajan lisäksi myös muita markkinoinnin kehittämisestä kiinnostuneita yrityksiä ja tuloksia voidaan soveltaa laajemmin myös muilla toimialoilla.
Työn teoreettinen viitekehys sisältää keskeisiä kokous- ja kongressipalvelujen markkinointiin sekä markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä asiakokonaisuuksia. Tietoperustassa perehdytään toimialan kehitykseen ja b-to-b-markkinointiin sekä markkinointistrategiaan, asiakassegmentointiin ja markkinoinnin tavoitteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään markkinointikanavia, markkinointiviestintää, palvelujen digitaalista markkinointia ja markkinointitavoitteiden mittaamista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli nostaa esiin keskeisiä kokouspalvelujen markkinoinnin kehittämismahdollisuuksia. Työssä kartoitettiin Kaukametsän kokouspalvelujen markkinoinnin nykytila ja pyrittiin löytämään erilaisia keinoja markkinoinnin kehittämiseksi. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, jossa haastateltiin toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa. Lisäksi tietoa kerätiin internetistä sekä toimeksiantajan kautta saatavilla olevista materiaaleista, kuten esitteistä ja oppaista.
Teoreettisen tietoperustan ja nykytilakartoituksen perusteella tunnistettiin Kaukametsän kokouspalvelujen markkinoinnin kehittämistarpeet ja tarpeiden pohjalta nostettiin esiin keskeisiä kehittämiskohtia. Työ sisältää käytännön toimenpide-ehdotukset kokousmarkkinoinnin kehittämiseksi. Keskeisimmät kehittämiskohdat liittyivät markkinointitavoitteiden asettamiseen ja seurantaan, asiakassuhteiden johtamiseen ja tuotetarjooman hallintaan sekä digitaalisen markkinoinnin potentiaalin hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia liiketoimintansa kehittämisessä. Työn tulokset hyödyttävät toimeksiantajan lisäksi myös muita markkinoinnin kehittämisestä kiinnostuneita yrityksiä ja tuloksia voidaan soveltaa laajemmin myös muilla toimialoilla.