Henkilökunnan kokemuksia moduuliharjoittelusta vuodeosastolla
Kokkonen, Jani (2020)
Kokkonen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025164
Tiivistelmä
Käytännön harjoittelu on yksi tärkeimmistä tekijöistä hoitotyön opiskelijoiden matkalla kohti ammattilaisuutta ja ammattiin valmistumista. Opiskelijan oppimiselle ja kehitykselle on tärkeää, että oppimisympäristö on toimiva ja harjoittelun ohjaajat ovat motivoituneita ja osaavia ammattilaisia.
Opiskelijamoduulissa opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ottaen kokonaisvastuun potilaan hoidonsuunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista osana moniammatillista tiimiä. Ohjaajan rooli moduulimallissa muuttuu perinteisestä ohjaajan-roolista enemmän mentorin rooliin, joka ohjaa ja auttaa opiskelijoita vain tarvittaessa. Opiskelijamoduuli toteutetaan kaksi kertaa vuodessa ja siihen otetaan kerralla kuusi opiskelijaa. Opiskelijoilla on ensin viikon pituinen perehdytysjakso, jonka jälkeen he toimivat arkipäivisin aamu- ja iltavuoroissa osana osaston moniammatillista tiimiä mentorinsa tukemana.
Tämän opinnäytetyön pohjaksi tehtiin integroiva kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin, jotka kohdistuivat opiskelijaohjaukseen ja moduuliharjoitteluun. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla edellä mainitulla osastolla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vuodeosaston henkilökunnan kokemuksia moduuliharjoittelumallista. Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa moduuliharjoittelun kehittämiseen sekä moduuliharjoitteluohjaajien ohjauksen tueksi.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelijamoduulitoiminta vaikuttaa koko osaston ja sen henkilökunnan toimintaan. Vaikka opiskelijamoduulitoiminta asettaa omanlaisiaan haasteita työyhteisöön, koettiin siitä olevan etua niin potilaille, opiskelijoille kuin koko työyhteisöllekin. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi ja jatkotutkimusaiheiksi tuloksista nousi potilaiden kokemusten sekä opiskelijoiden perehdytysmallin tutkiminen.
Opiskelijamoduulissa opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ottaen kokonaisvastuun potilaan hoidonsuunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista osana moniammatillista tiimiä. Ohjaajan rooli moduulimallissa muuttuu perinteisestä ohjaajan-roolista enemmän mentorin rooliin, joka ohjaa ja auttaa opiskelijoita vain tarvittaessa. Opiskelijamoduuli toteutetaan kaksi kertaa vuodessa ja siihen otetaan kerralla kuusi opiskelijaa. Opiskelijoilla on ensin viikon pituinen perehdytysjakso, jonka jälkeen he toimivat arkipäivisin aamu- ja iltavuoroissa osana osaston moniammatillista tiimiä mentorinsa tukemana.
Tämän opinnäytetyön pohjaksi tehtiin integroiva kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin, jotka kohdistuivat opiskelijaohjaukseen ja moduuliharjoitteluun. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla edellä mainitulla osastolla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vuodeosaston henkilökunnan kokemuksia moduuliharjoittelumallista. Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa moduuliharjoittelun kehittämiseen sekä moduuliharjoitteluohjaajien ohjauksen tueksi.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelijamoduulitoiminta vaikuttaa koko osaston ja sen henkilökunnan toimintaan. Vaikka opiskelijamoduulitoiminta asettaa omanlaisiaan haasteita työyhteisöön, koettiin siitä olevan etua niin potilaille, opiskelijoille kuin koko työyhteisöllekin. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi ja jatkotutkimusaiheiksi tuloksista nousi potilaiden kokemusten sekä opiskelijoiden perehdytysmallin tutkiminen.