Kuinka luodaan brändiuskollisia kuvituksia : Brändin arvojen ja tunnelman välittäminen sisältökuvitusten avulla
Hutchings, Corrina (2020)
Hutchings, Corrina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025192
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan oman projektin kautta, miten voidaan rakentaa brändille uskollisia kuvituksia selventämään haluttua sanomaa esimerkiksi nettisivuille tai markkinointimateriaaleihin.
Työ koostuu kahdesta osiosta, joista toinen keskittyy taustatutkimukseen, ja toinen toiminnallisuuteen eli omana projektina toteutettuun tapaustutkimukseen. Tapaustutkimus eli case study toteutettiin Treanglo Oy:n tuotteen Kide.appin brändille. Tekijä toimii Treanglo Oy:ssä graafisena suunnittelijana ja tuntee täten brändin arvot ja graafisen ohjeistuksen.
Aluksi havainnoitiin erilaisia kuvitustyylejä ja sitä, miten eri brändit käyttävät kuvituksia materiaaleissaan. Tutkittiin myös kuvituksen ja brändäyksen sekä brändikuvituksen teoriaa lukemalla lähdekirjallisuutta sekä aiheesta kirjoitettuja artikkeleita. Tämän jälkeen alkoi työn toiminnallinen osuus, jossa suunniteltiin ja toteutettiin kahdella eri tyylillä Kide.appin brändiin sopivia kuvituksia opiskelijajärjestöille tarkoitetun myyntisivun kontekstissa. Kun kuvitukset olivat valmiita, tehtiin pienimuotoinen eri tyyliversioita vertaileva testaus. Testaus toteutettiin COVID-19-tilanteen vuoksi verkkokyselyn muodossa.
Testauksessa selvisi, että testaajille tuli Kide.appin brändin kannalta toivottuja mielleyhtymiä ja että suurimmaksi osaksi kuvitukset sopivat niiden yhteydessä oleviin tekstisisältöihin. Selvisi, mitä on parannettava ja mitä kannattaa vielä testata sekä yrityksen sisäisesti että ulkoisesti, kun kuvituksia lähdetään tämän työn ulkopuolella kehittämään eteenpäin.
Työtä voi soveltaa muihin vastaavanlaisiin kuvitusprojekteihin, joissa on tarkoitus luoda koherentti, brändille uskollinen kuvitustyyli.
Työ koostuu kahdesta osiosta, joista toinen keskittyy taustatutkimukseen, ja toinen toiminnallisuuteen eli omana projektina toteutettuun tapaustutkimukseen. Tapaustutkimus eli case study toteutettiin Treanglo Oy:n tuotteen Kide.appin brändille. Tekijä toimii Treanglo Oy:ssä graafisena suunnittelijana ja tuntee täten brändin arvot ja graafisen ohjeistuksen.
Aluksi havainnoitiin erilaisia kuvitustyylejä ja sitä, miten eri brändit käyttävät kuvituksia materiaaleissaan. Tutkittiin myös kuvituksen ja brändäyksen sekä brändikuvituksen teoriaa lukemalla lähdekirjallisuutta sekä aiheesta kirjoitettuja artikkeleita. Tämän jälkeen alkoi työn toiminnallinen osuus, jossa suunniteltiin ja toteutettiin kahdella eri tyylillä Kide.appin brändiin sopivia kuvituksia opiskelijajärjestöille tarkoitetun myyntisivun kontekstissa. Kun kuvitukset olivat valmiita, tehtiin pienimuotoinen eri tyyliversioita vertaileva testaus. Testaus toteutettiin COVID-19-tilanteen vuoksi verkkokyselyn muodossa.
Testauksessa selvisi, että testaajille tuli Kide.appin brändin kannalta toivottuja mielleyhtymiä ja että suurimmaksi osaksi kuvitukset sopivat niiden yhteydessä oleviin tekstisisältöihin. Selvisi, mitä on parannettava ja mitä kannattaa vielä testata sekä yrityksen sisäisesti että ulkoisesti, kun kuvituksia lähdetään tämän työn ulkopuolella kehittämään eteenpäin.
Työtä voi soveltaa muihin vastaavanlaisiin kuvitusprojekteihin, joissa on tarkoitus luoda koherentti, brändille uskollinen kuvitustyyli.