Eläinalan koulutuksen nykytilan arviointi ja kehittämistarpeet Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä
Valtonen, Iris (2020)
Valtonen, Iris
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi tarpeesta kehittää Luksian (Länsi- Uudenmaan koulutuskunta-yhtymä) ammatillisen koulutuksen eläinalan koulutusta. Tavoite oli saada kehitettyä koulutusta asiakaslähtöisesti vastaamaan nykyistä paremmin nykypäivän eläinalan tarpeita. Uusi ammatillinen reformi asettaa koulutukselle työelämälähtöisyyden vaatimuksen. Reformi korostaa henkilökohtaisia osaamisperusteisia opintopolkuja, opiskelijan ohjausta, joustavaa koulutukseen hakeutumista ja koulutukseen pääsyä sekä monipuolisia oppimisympäristöjä. Tavoitteena on tunnistaa ja tunnustaa jo olemassa oleva ammattitaito. Näin mahdollistetaan jokaiselle oma oppimisen kehityksen opintopolku, jota voidaan täydentää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eläinalan koulutuksen nykytila ja kehittämistarpeet sekä arvioida työelämän tarpeet työelämässä oleville suunnatuista lyhytkursseista. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Sähköinen kysely luotiin Webropol -kyselyohjelmalla. Kysely osoitettiin eläintenhoidon ammattitutkintoa opiskeleville Luksian opiskelijoille sekä lähialueen ammattilaisille ja muille eläinalalla toimiville. Linkkiä kyselyyn jaettiin sosiaalisessa mediassa.
Kyselyyn vastasi 65 henkilöä. Näistä työelämäedustajia oli 49 vastaajaa. Suurin osa vastauksista tuli lähialueen kunnista. Vastauksista saatiin ideoita Luksian eläinalan koulutuksen kehittämiseen. Tuloksista selvisi työelämälle suunnattujen lyhytkurssien tarpeellisuus. Myös koirahieronnan ammattitutkinto herätti mielenkiintoa. Luksian oppilaitoksen palveluihin oltiin keskimääräistä enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Koulutuksen kehittämistä koskevat palautteet käsittelivät eniten lähiopetuksen tarpeellisuutta. Toivottiin enemmän teoriaa ja käytännön opetusta koulussa, kuten eläinten käsittelyharjoituksia ja varsinkin ongelmakoirakoulutusta. Jotta eläinalan henkilöstön ammattitaitoa pystytään ylläpitämään muuttuvalla asiakaslähtöisellä alalla, heille on aktiivisesti suunnattava ammatillista täydennys- ja täsmäkoulutusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eläinalan koulutuksen nykytila ja kehittämistarpeet sekä arvioida työelämän tarpeet työelämässä oleville suunnatuista lyhytkursseista. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Sähköinen kysely luotiin Webropol -kyselyohjelmalla. Kysely osoitettiin eläintenhoidon ammattitutkintoa opiskeleville Luksian opiskelijoille sekä lähialueen ammattilaisille ja muille eläinalalla toimiville. Linkkiä kyselyyn jaettiin sosiaalisessa mediassa.
Kyselyyn vastasi 65 henkilöä. Näistä työelämäedustajia oli 49 vastaajaa. Suurin osa vastauksista tuli lähialueen kunnista. Vastauksista saatiin ideoita Luksian eläinalan koulutuksen kehittämiseen. Tuloksista selvisi työelämälle suunnattujen lyhytkurssien tarpeellisuus. Myös koirahieronnan ammattitutkinto herätti mielenkiintoa. Luksian oppilaitoksen palveluihin oltiin keskimääräistä enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Koulutuksen kehittämistä koskevat palautteet käsittelivät eniten lähiopetuksen tarpeellisuutta. Toivottiin enemmän teoriaa ja käytännön opetusta koulussa, kuten eläinten käsittelyharjoituksia ja varsinkin ongelmakoirakoulutusta. Jotta eläinalan henkilöstön ammattitaitoa pystytään ylläpitämään muuttuvalla asiakaslähtöisellä alalla, heille on aktiivisesti suunnattava ammatillista täydennys- ja täsmäkoulutusta.