Sosiaalipalveluiden palveluohjauksen integroiminen terveyspalveluihin – merkitys asiakkaalle ja palveluiden saavutettavuudelle
Ristikaarto, Emilia; Lukkari, Hannamari (2020)
Ristikaarto, Emilia
Lukkari, Hannamari
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025036
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda esille sosiaali- ja terveyspalveluiden integroimisenhyödyt sekä tuoda palvelujärjestelmässä sosiaalialan palveluohjauksen merkitys esille. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integroimisen hyötyjä tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta, etenkin asiakkaan kokonaisvaltaisen kohtaamisen sekä osallisuuden mahdollistamisen näkökulmista.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teoria-aineiston lisäksi teemahaastattelua. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin Kiimingin hyvinvointikeskuksen työntekijöille keväällä 2020. Teemahaastattelun avulla selvitimme sosiaali- ja terveyspalveluiden välisen verkostotyön toteutumista Kiimingin hyvinvointikeskuksessa sekä sen etuja asiakkaille.
Opinnäytetyöstämme sosiaali- ja terveysalan toimijat saavat hyötyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ja hyvinvointipalvelujen uudelleen organisointiin, palveluohjauksen merkityksestä kerätyn tiedon avulla. Lisäksi opinnäytetyömme tuo esiin sosiaalityön roolin palvelujärjestelmässä sekä osoittaa palveluohjauksen madaltavan kynnystä sosiaalipalveluiden käyttämiselle. Aiheen valinta perustui sen ajankohtaisuuteen. Maakunta- ja sote-uudistuksen tavoitteena oli muun muassa palvelujen nykyaikaistaminen ja resurssien fiksumpi käyttö. Sote-uudistuksen toteuttamisen purkaantuminen luo painetta ja tarvetta kuntahallintojen itsenäiselle resurssien uudistamiselle. Palvelut ja tukimuodot, jotka parhaiten vastaavat tarpeisiin, edistävät kustannustehokkuutta ja ehkäisevät töiden päällekkäisyyksiä. Lisäksi tiedon löytäminen sosiaalipuolen palveluohjauksesta osana terveyspalveluita on vähäistä, koska sosiaalipuolen rooli osana terveyspalveluita on malliltaan uusi.
Teemahaastattelusta saatujen vastausten sekä teoreettisen tiedon perusteella näemme, että sosiaalipalvelujen palveluohjauksen integroiminen osaksi terveyspalveluita mahdollistaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun kehittymistä, madaltaisi sosiaalipalveluiden käytön kynnystä sekä edistäisi yksilön kokonaisvaltaista kohtaamista muun muassa palvelujen saavutettavuuden parantamisen sekä asiakaskeskeisyyden kautta.
Avainsanat palveluohjaus, sosiaaliala, sosiaali- ja terveysala, hyvinvointipalvelut, integraatio, asiakaskeskeisyys The aim of the thesis was to bring out the benefits of integrating social and health care services and bring out the importance of social service guidance in the service system. Integration of social and health services benefits were examined from the customer's point of view, especially the holistic encounter of the customer and from the point of view of enabling inclusion.
The material of the thesis was collected as a qualitative research, which utilized theoretical material and a thematic interview. The semi-structured thematic interview was conducted for the employees of the Kiiminki Welfare Center in the spring of 2020. With the help of the thematic interview, the implementation of networking between the social and health services at the Kiiminki welfare center was studied as well as its benefits for the customers. On the basis of the thesis, social and health care actors benefit from the development of social and health care services and the reorganization of welfare services, through the information gathered on the importance of service guidance. In addition, the thesis highlights the role of social work in the service system and shows that service guidance lowers the threshold for using social services.
The choice of the topic was based on its topicality. The aim of the provincial and social and health care reform was, among other things, to modernize services and make smarter use of resources. The withdrawal of the implementation of the social and health care reform creates pressure and the need for independent renewal of resources by municipal administrations. Support services and forms that best meet needs, promote cost-effectiveness and avoid work overlap. In addition, finding information on social side service management as part of health services is limited, because the social service´s role as part of health care is a new model.
The responses to the thematic interview and the theoretical knowledge, the integration of social service management into health services would enable the development of the quality of social and health services, lower the threshold for the use of social services and promote a holistic approach to the individual, inter alia by improving accessibility and customer focus.
Key words service control, social sector, social and health sector, welfare services, integration, customer focus
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teoria-aineiston lisäksi teemahaastattelua. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin Kiimingin hyvinvointikeskuksen työntekijöille keväällä 2020. Teemahaastattelun avulla selvitimme sosiaali- ja terveyspalveluiden välisen verkostotyön toteutumista Kiimingin hyvinvointikeskuksessa sekä sen etuja asiakkaille.
Opinnäytetyöstämme sosiaali- ja terveysalan toimijat saavat hyötyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ja hyvinvointipalvelujen uudelleen organisointiin, palveluohjauksen merkityksestä kerätyn tiedon avulla. Lisäksi opinnäytetyömme tuo esiin sosiaalityön roolin palvelujärjestelmässä sekä osoittaa palveluohjauksen madaltavan kynnystä sosiaalipalveluiden käyttämiselle. Aiheen valinta perustui sen ajankohtaisuuteen. Maakunta- ja sote-uudistuksen tavoitteena oli muun muassa palvelujen nykyaikaistaminen ja resurssien fiksumpi käyttö. Sote-uudistuksen toteuttamisen purkaantuminen luo painetta ja tarvetta kuntahallintojen itsenäiselle resurssien uudistamiselle. Palvelut ja tukimuodot, jotka parhaiten vastaavat tarpeisiin, edistävät kustannustehokkuutta ja ehkäisevät töiden päällekkäisyyksiä. Lisäksi tiedon löytäminen sosiaalipuolen palveluohjauksesta osana terveyspalveluita on vähäistä, koska sosiaalipuolen rooli osana terveyspalveluita on malliltaan uusi.
Teemahaastattelusta saatujen vastausten sekä teoreettisen tiedon perusteella näemme, että sosiaalipalvelujen palveluohjauksen integroiminen osaksi terveyspalveluita mahdollistaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun kehittymistä, madaltaisi sosiaalipalveluiden käytön kynnystä sekä edistäisi yksilön kokonaisvaltaista kohtaamista muun muassa palvelujen saavutettavuuden parantamisen sekä asiakaskeskeisyyden kautta.
Avainsanat palveluohjaus, sosiaaliala, sosiaali- ja terveysala, hyvinvointipalvelut, integraatio, asiakaskeskeisyys
The material of the thesis was collected as a qualitative research, which utilized theoretical material and a thematic interview. The semi-structured thematic interview was conducted for the employees of the Kiiminki Welfare Center in the spring of 2020. With the help of the thematic interview, the implementation of networking between the social and health services at the Kiiminki welfare center was studied as well as its benefits for the customers. On the basis of the thesis, social and health care actors benefit from the development of social and health care services and the reorganization of welfare services, through the information gathered on the importance of service guidance. In addition, the thesis highlights the role of social work in the service system and shows that service guidance lowers the threshold for using social services.
The choice of the topic was based on its topicality. The aim of the provincial and social and health care reform was, among other things, to modernize services and make smarter use of resources. The withdrawal of the implementation of the social and health care reform creates pressure and the need for independent renewal of resources by municipal administrations. Support services and forms that best meet needs, promote cost-effectiveness and avoid work overlap. In addition, finding information on social side service management as part of health services is limited, because the social service´s role as part of health care is a new model.
The responses to the thematic interview and the theoretical knowledge, the integration of social service management into health services would enable the development of the quality of social and health services, lower the threshold for the use of social services and promote a holistic approach to the individual, inter alia by improving accessibility and customer focus.
Key words service control, social sector, social and health sector, welfare services, integration, customer focus