"Just Hope": kokemuksia sävellysprosessista
Siitonen, Tuula (2020)
Siitonen, Tuula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724822
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kirjoittajan omakohtaista sävellysprosessia reflektoimalla musiikillista materiaalia ja sävellysvaiheita keväältä 2020. Koko prosessiin vaikuttivat suuresti piirustukset, joita kirjoittaja teki mielessään soivasta musiikista ennen varsinaista säveltämistä. Ne kuvaavat kappaleen kokonaisrakennetta ja joitakin lyhyitä osia siitä. Yllättävää oli piirrosluonnosten iso vaikutus musiikillisten ideoiden konkretisoimisessa, vaikka musiikillisen materiaalin muokkaustyössä ne hieman muuntuivat metaforisesti. Huolimatta kasvavasta määrästä tutkimuksia sävellysprosessista, ilmassa on edelleen kysymyksiä siitä, miten säveltäjät toimivat ja miten sävellysprosessi etenee prototyyppisesti. Tässä opinnäytetyössä esitellään kirjoittajan omakohtainen sävellysprosessi vaiheittain. Säveltämisen kulkua seuraavalla sävellyspäiväkirjalla ja eri sävellysvaiheissa syntyneillä sävellyskäsikirjoituksilla, kuten luonnosmateriaalilla ja notaatioilla, oli tärkeä rooli sävellyksen edistymisen kuvaamisessa.
”Trio Just Hope viululle, klarinetille ja pianolle” on kirjoittajan ensimmäinen pitempi sävellys. Lyhyiden melodioiden yhdistäminen toisiinsa laajemmaksi sävellykseksi oli innostavaa ja onnistui lopulta kärsivällisen työn tuloksena ja myös ammattitaitoisen sävellyksen ohjauksen siivittämänä. Taiteen perusopetuksen opettajana säveltämiseen törmää uusien opetussuunnitelmien (2017) johdosta. Säveltämisen käsitteen laajempi ymmärtäminen on oleellista määriteltäessä pedagogisia suuntaviivoja ja opettajan oman käyttöteorian kehittämistyössä. Omakohtainen kokemus säveltämisestä lisäsi kompetenssin tunnetta ja rohkaisi ylittämään rajoja. Sen tuloksena kirjoittaja loi säveltämismallin taiteen perusopetuksen aloittelijoille ja jatkaville oppilaille.
”Trio Just Hope viululle, klarinetille ja pianolle” on kirjoittajan ensimmäinen pitempi sävellys. Lyhyiden melodioiden yhdistäminen toisiinsa laajemmaksi sävellykseksi oli innostavaa ja onnistui lopulta kärsivällisen työn tuloksena ja myös ammattitaitoisen sävellyksen ohjauksen siivittämänä. Taiteen perusopetuksen opettajana säveltämiseen törmää uusien opetussuunnitelmien (2017) johdosta. Säveltämisen käsitteen laajempi ymmärtäminen on oleellista määriteltäessä pedagogisia suuntaviivoja ja opettajan oman käyttöteorian kehittämistyössä. Omakohtainen kokemus säveltämisestä lisäsi kompetenssin tunnetta ja rohkaisi ylittämään rajoja. Sen tuloksena kirjoittaja loi säveltämismallin taiteen perusopetuksen aloittelijoille ja jatkaville oppilaille.