Ensihoidon laatu pelastuslaitoksella asiakkaiden arvioimana
Sandberg, Tuukka (2020)
Sandberg, Tuukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena kartoittaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tuottaman ensihoitopalvelun laatua asiakkaan arvioimana. Laatua tarkasteltiin avunsaamisen keston, ensihoitajien ammattitaidon ja ulkoasun, potilaan ja omaisten huomioimisen, ensihoitajien päätöksentekotaidon, ja kivunhoidon näkökulmista. Tavoitteena oli selvittää ensihoitopalvelun kehittämiskohteita.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeena käytettiin STM:n ensihoidolle suunnattua valmista asiakastyytyväisyyslomaketta. Lomaketta oli valmiiksi muokattu edellisissä tutkimuksissa pelastuslaitoksen tarpeita vastaavaksi. Asiakastyytyväisyystutkimus oli toteutettu Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella kaksi kertaa aikaisemmin vuosina 2018 ja 2016.
Aineiston keruu suoritettiin toukokuussa 2020, kahden viikon ajanjaksolla. Vastausprosentiksi muodostui 25 %. Taustamuuttujan avulla tiedot ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmalla, ja tehtiin Khiin tarkka neliötesti. Näin saatiin esiin alueellisia eroavaisuuksia ja ensihoidon mahdollisia kehittämiskohteita koko järjestämisalueella yhteisesti sekä alueittain.
Tutkimuksen perusteella pelastuslaitoksen tuottaman ensihoitopalvelun laatu on hyvää. Kaikista laadukkaimmaksi osa-alueeksi ensihoidon asiakkaat arvioivat ensihoidon vaatetuksen ja siisteyden. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat jatkohoito-ohjeiden saantiin, ja alueellisia eroja tarkasteltaessa asiakkaan kohteluun ja jatkohoitopaikan valintaan.
Tulevaisuudessa tulisi panostaa ensihoitajien ei-teknisten taitojen kehittämiseen. Likertin asteikon osalta tutkimustuloksia tarkasteltaessa viisiportainen asteikko voitaisiin muuttaa kolmiportaiseksi, jolloin hyvä ja erittäin hyvä muodostavat yhden portaan ja huono ja erittäin huono yhden ja kohtalainen oman portaansa. Jatkossa myös nyt olemassa olevien kysymyksien lisäksi tulisi harkita tarkentavien kysymysten lisäämistä tutkimuslomakkeeseen.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeena käytettiin STM:n ensihoidolle suunnattua valmista asiakastyytyväisyyslomaketta. Lomaketta oli valmiiksi muokattu edellisissä tutkimuksissa pelastuslaitoksen tarpeita vastaavaksi. Asiakastyytyväisyystutkimus oli toteutettu Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella kaksi kertaa aikaisemmin vuosina 2018 ja 2016.
Aineiston keruu suoritettiin toukokuussa 2020, kahden viikon ajanjaksolla. Vastausprosentiksi muodostui 25 %. Taustamuuttujan avulla tiedot ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmalla, ja tehtiin Khiin tarkka neliötesti. Näin saatiin esiin alueellisia eroavaisuuksia ja ensihoidon mahdollisia kehittämiskohteita koko järjestämisalueella yhteisesti sekä alueittain.
Tutkimuksen perusteella pelastuslaitoksen tuottaman ensihoitopalvelun laatu on hyvää. Kaikista laadukkaimmaksi osa-alueeksi ensihoidon asiakkaat arvioivat ensihoidon vaatetuksen ja siisteyden. Tyytymättömimpiä asiakkaat olivat jatkohoito-ohjeiden saantiin, ja alueellisia eroja tarkasteltaessa asiakkaan kohteluun ja jatkohoitopaikan valintaan.
Tulevaisuudessa tulisi panostaa ensihoitajien ei-teknisten taitojen kehittämiseen. Likertin asteikon osalta tutkimustuloksia tarkasteltaessa viisiportainen asteikko voitaisiin muuttaa kolmiportaiseksi, jolloin hyvä ja erittäin hyvä muodostavat yhden portaan ja huono ja erittäin huono yhden ja kohtalainen oman portaansa. Jatkossa myös nyt olemassa olevien kysymyksien lisäksi tulisi harkita tarkentavien kysymysten lisäämistä tutkimuslomakkeeseen.