Miten huomioida mainostaja kahden sivuston yhdistämisessä? : tapausesimerkkinä Dome.
Junni, Tatu (2009)
Junni, Tatu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906073748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906073748
Tiivistelmä
Verkkomainonnan määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina huimaa vauhtia. Plaza.fi-portaalin viihdesivustot Kaista ja eDome eivät kuitenkaan ole päässeet kasvusta nauttimaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kaksi nämä sivustoa voi yhdistää mainostajia paremmin palvelevaksi kokonaisuudeksi. Samalla työ käsittelee sivustojen yhdistämistä ylläpitäjän näkökulmasta: mitä asioita tulee ottaa huomioon yhdistämisprosessissa, millaisia kilpailijoita uudella sivustolla olisi ja miten kilpailutilanteesta voisi selvitä voittajana. Työn lähdeaineisto koostuu alan kirjallisuuden, tutkimusten ja verkkosivujen ohella kilpailijakartoituksesta ja markkinointialan asiantuntijoiden haastatteluista. Tutkin opinnäytetyötäni varten 20 elokuviin, musiikkiin ja peleihin keskittyvää verkkosivustoa selvittääkseni niiden linjauksia. Lisäksi selvitin kolmen haastattelun kautta mainostajien tapoja ja tavoitteita verkkomainonnassa. Kullanarvoista 'näkymätöntä' tietoa opinnäytetyölle tarjoutui myös työkokemuksestani, sillä olen toiminut Kaistan tuottajana toukokuusta 2007 lähtien. Opinnäytetyön aluksi esitellään lyhyesti verkkomainonnan perusteita ja luodaan katsaus Plaza.fi-portaalin sekä sen sivustojen historiaan. Luvussa neljä hahmotellaan mahdollisesti perustettavan Dome -nimisen sivuston konseptia, jota jatketaan luvussa viisi positioinnilla ja kilpailijakartoituksella. Luku kuusi on omistettu haastatteluille. Opinnäytetyön ydinosaksi nousevassa seitsemännessä luvussa hahmotellaan saatujen tietojen kautta Domen mainosratkaisuja ja sivuston tapaa kommunikoida mainostajien kanssa. Tutkimustyön myötä selvisi, että Dome voisi olla Kaistaa ja eDomea mainostajaystävällisempi jopa melko vähäisellä vaivalla. Lyhyt vastaus opinnäytetyön otsikossa esitettyyn kysymykseen onkin: 'tarjoamalla enemmän valinnanvaraa, enemmän tietoa ja enemmän kävijöitä'. Kuten viimeisessä luvussa todetaan, ei tämä opinnäytetyö ole tyhjentävä opas Domen kaltaisen mainosrahoitteisen sivuston perustamiseen. Toivon työn silti tarjoavan lukijalleen mahdollisimman kattavan kuvan siitä, mitä kahden sivuston yhdistämisessä on hyvä ottaa huomioon ja millaisilla perusteilla suomalaisilla viihdesivustoilla mainostajat toimivat.