Kansallisoopperan ja -baletin lasten taidetuokioiden käytettävyys päiväkotien taidekasvatuksessa
Knuuttila, Essi; Kuovi, Tuuli (2020)
Knuuttila, Essi
Kuovi, Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen kansallisoopperalle ja -baletille vinkkivihko, joka pohjautuu heidän järjestämiinsä lasten taidetuokioihin. Vinkkivihkoa tullaan mahdollisesti jakamaan lasten taidetuokioihin osallistuville varhaiskasvattajille, sillä tarkoitus on, että he voivat käyttää vinkkivihkoa taidekasvatuksensa tukena päiväkodin arjessa. Lasten taidetuokiot on suunnattu 5–6-vuotiaiden päiväkotiryhmille. Opinnäytetyö tähtää varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden saamiseen, ja siksi lasten taidetuokiot valikoituvat opinnäytetyön perustaksi.
Vinkkivihon koostaminen perustui taidetuokioiden havainnointiin, varhaiskasvattajille tehtyyn kyselyyn sekä taidetuokioiden ohjaajien haastatteluihin. Vinkkivihon sisältö pohjautuu taidetuokioiden aiheisiin — musiikki, tanssi, draama, puvustus, lavastus ja kuvataide — sekä tekijöiden omiin ideoihin. Vinkkivihon käyttömahdollisuudet eivät rajoitu pelkästään taidetuokioiden aiheiden jatkamiseen päiväkodissa, sillä se on koostettu siten, että sen sisältöä voi käyttää vaikkei olisi osallistunut taidetuokioihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään keskeiset käsitteet sekä kerrotaan lastenkulttuurin monipuolisuudesta ja taidekasvatuksen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi kerrotaan lasten taidetuokioiden merkityksestä Kansallisoopperan ja -baletin yleisötyössä. Vinkkivihosta kerättiin työstövaiheessa palautetta, jonka perusteella sitä muokattiin.
Palaute vinkkivihosta oli positiivista ja sen sanottiin olevan käyttökelpoinen väline sekä varhaiskasvatuksessa että muualla. Yhteistyökumppanilta saatu palaute vahvisti opinnäytetyön tärkeimmän tavoitteen toteutumisen, sillä vinkkivihon sisältöä voidaan käyttää Kansallisoopperan ja -baletin taidetuokioiden lisämateriaalin pohjana. The aim of this thesis was to create a booklet of tips for the Finnish National Opera and Ballet. The booklet is based on their art workshops for children. The booklet will possibly be handed out to the early childhood educators who attend the art workshops to help them improve their art education with it. The workshops were selected because they are aimed for 5-6-year-old children and the purpose of this thesis is the qualification of early childhood education.
The composition of the booklet was based on observing the art workshops, the questionnaire for the early childhood educators and the interviews of the instructors of the art workshops. The content of the booklet is based on the art workshops’ topics which are music, dance, drama, costume design, stage design and visual art, as well as on the ideas of the authors. The usability of the booklet is not limited to the early childhood educators who visited the art workshops. Instead, the booklet is designed in such a way that it can be used by all early childhood educators.
The key concepts as well as the versatility of children’s culture and the importance of art education are explained in the theory base. In addition, the relevance of the art workshops in the Finnish National Opera and Ballet audience development is described. Feedback on the booklet was collected and the booklet was modified accordingly.
Feedback on the booklet was positive and it was said to be a very useful tool in early childhood education and elsewhere. The feedback from the working life partner confirmed that the booklet can be used as a basis for additional material of the art workshops. That was the main goal of this thesis.
Vinkkivihon koostaminen perustui taidetuokioiden havainnointiin, varhaiskasvattajille tehtyyn kyselyyn sekä taidetuokioiden ohjaajien haastatteluihin. Vinkkivihon sisältö pohjautuu taidetuokioiden aiheisiin — musiikki, tanssi, draama, puvustus, lavastus ja kuvataide — sekä tekijöiden omiin ideoihin. Vinkkivihon käyttömahdollisuudet eivät rajoitu pelkästään taidetuokioiden aiheiden jatkamiseen päiväkodissa, sillä se on koostettu siten, että sen sisältöä voi käyttää vaikkei olisi osallistunut taidetuokioihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään keskeiset käsitteet sekä kerrotaan lastenkulttuurin monipuolisuudesta ja taidekasvatuksen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi kerrotaan lasten taidetuokioiden merkityksestä Kansallisoopperan ja -baletin yleisötyössä. Vinkkivihosta kerättiin työstövaiheessa palautetta, jonka perusteella sitä muokattiin.
Palaute vinkkivihosta oli positiivista ja sen sanottiin olevan käyttökelpoinen väline sekä varhaiskasvatuksessa että muualla. Yhteistyökumppanilta saatu palaute vahvisti opinnäytetyön tärkeimmän tavoitteen toteutumisen, sillä vinkkivihon sisältöä voidaan käyttää Kansallisoopperan ja -baletin taidetuokioiden lisämateriaalin pohjana.
The composition of the booklet was based on observing the art workshops, the questionnaire for the early childhood educators and the interviews of the instructors of the art workshops. The content of the booklet is based on the art workshops’ topics which are music, dance, drama, costume design, stage design and visual art, as well as on the ideas of the authors. The usability of the booklet is not limited to the early childhood educators who visited the art workshops. Instead, the booklet is designed in such a way that it can be used by all early childhood educators.
The key concepts as well as the versatility of children’s culture and the importance of art education are explained in the theory base. In addition, the relevance of the art workshops in the Finnish National Opera and Ballet audience development is described. Feedback on the booklet was collected and the booklet was modified accordingly.
Feedback on the booklet was positive and it was said to be a very useful tool in early childhood education and elsewhere. The feedback from the working life partner confirmed that the booklet can be used as a basis for additional material of the art workshops. That was the main goal of this thesis.