Opiskelijoiden rooli puutekniikan koulutuksen markkinoinnissa
Salén, Essi (2020)
Salén, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424114
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten opiskelijoita voisi hyödyntää puutekniikan koulutuksen markkinoinnissa. Tutkimus koostui karkeasti kolmesta osasta: opiskelijoiden kiinnostuksen kartoittamisesta, opintojakson pilotoinnista sekä sen lopputulosten arvioinnista. Opiskelijoiden kiinnostuksen kartoittaminen suoritettiin kyselytutkimuksena, jonka osallistumislinkkiä jaettiin puutekniikan opiskelijoille tutoropettajien toimesta Ammatillisen osaamisen kehittymisen (AOK) -kursseilla. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kaikki puutekniikan opiskelijat 2016-2019 vuosikursseilta. Kyselytutkimuksen jälkeen, sen tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta kehitettiin opiskelijoille suunnattu Digimarkkinointi ja sisällöntuotanto -kurssi. Opintojakso koostui teoriaosuudesta sekä markkinointisisällön tuotanto-osuudesta. Kurssin viimeisellä viikolla opiskelijoiden osaamista mitattiin lopputentillä, joka koostui kolmestakymmenestä monivalintakysymyksestä tai oikein/väärin väittämästä. Opinnäytetyön lopuksi opintojaksolla saatuja tuloksia arvioitiin ja niiden pohjalta muodostettiin kaksi eri toimintaehdotusta siitä, kuinka opiskelijoita tulisi hyödyntää jatkossa osana puutekniikan markkinointia.