Post-Purchase Evaluation in the Smartphone Market: An Investigation into Cognitive Dissonance among iPhone and Other Smartphone Brand Owners
Kraappa, Anna (2011)
Kraappa, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011073112548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011073112548
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena oli tutkia kokevatko iPhone käyttäjät vähemmän kognitiivista dissonanssia ostotapahtuman jälkeen kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät. Tämä lopputyö selvitti myös Applen markkinointiviestinnän roolia kognitiivisessa dissonanssissa. Lisäksi tarkasteltiin Web 2.0:n vaikutusta prosessiin. Web 2.0 on Internetin käyttäjävetoinen versio, joka kannustaa käyttäjiä osallistumaan sisällöntuottamiseen sivustoille, esimerkiksi Facebookiin.
Tässä tutkimuksessa sovellettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Painopiste oli kuitenkin määrällisessä tutkimusmenetelmässä. Kysely tutki käyttäjien tyytyväisyyttä älypuhelimen valintaan ja heidän käyttäytymistään online-ympäristössä. Kysely lähetettiin kolmellesadalleviidelle henkilölle, joista kuusikymmentäkahdeksan vastasi kyselyyn. Neljäkymmentäyhdeksän vastaajaa ilmoitti omistavansa älypuhelimen ja näistä kaksitoista oli iPhonen omistajia ja kolmekymmentäseitsemän muiden tuotemerkkien älypuhelimien omistajia.
Tulokset osoittivat, että monissa tapauksissa iPhonen käyttäjät olivat tyytyväisempiä valintaansa kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät. Tutkimuksessa ei kuitenkaan ilmennyt merkittävää kognitiivista dissonanssia muissa käyttäjissä. Perinteisen markkinointiviestinnän muistaminen oli samansuuntainen sekä iPhonen että muiden tuotemerkkien käyttäjillä. iPhonen käyttäjät olivat kuitenkin merkittävästi aktiivisempia Web 2.0 ympäristössä ja muistivat kohdanneensa iPhonen tässä ympäristössä enemmän kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät.
iPhonen käyttäjät vaikuttivat tyytyväisemmiltä valintaansa ja kokeneen vähemmän kognitiivista dissonanssia kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät. iPhonen käyttäjät myös todennäköisemmin osallistuivat keskusteluun online-ympäristössä ja käyttivät suusta suuhun-markkinointia suosittelemalla älypuhelintaan muille. Johtopäätöksenä voidaan pitää, että enemmän resursseja tulisi kohdistaa markkinointiviestintään Web 2.0-ympäristössä kun päämääränä on vähentää kognitiivista dissonanssia. Web 2.0 mahdollistaa suuren yleisön tavoittamisen viestin uskottavuutta vähentämättä.
Tässä tutkimuksessa sovellettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Painopiste oli kuitenkin määrällisessä tutkimusmenetelmässä. Kysely tutki käyttäjien tyytyväisyyttä älypuhelimen valintaan ja heidän käyttäytymistään online-ympäristössä. Kysely lähetettiin kolmellesadalleviidelle henkilölle, joista kuusikymmentäkahdeksan vastasi kyselyyn. Neljäkymmentäyhdeksän vastaajaa ilmoitti omistavansa älypuhelimen ja näistä kaksitoista oli iPhonen omistajia ja kolmekymmentäseitsemän muiden tuotemerkkien älypuhelimien omistajia.
Tulokset osoittivat, että monissa tapauksissa iPhonen käyttäjät olivat tyytyväisempiä valintaansa kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät. Tutkimuksessa ei kuitenkaan ilmennyt merkittävää kognitiivista dissonanssia muissa käyttäjissä. Perinteisen markkinointiviestinnän muistaminen oli samansuuntainen sekä iPhonen että muiden tuotemerkkien käyttäjillä. iPhonen käyttäjät olivat kuitenkin merkittävästi aktiivisempia Web 2.0 ympäristössä ja muistivat kohdanneensa iPhonen tässä ympäristössä enemmän kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät.
iPhonen käyttäjät vaikuttivat tyytyväisemmiltä valintaansa ja kokeneen vähemmän kognitiivista dissonanssia kuin muiden tuotemerkkien käyttäjät. iPhonen käyttäjät myös todennäköisemmin osallistuivat keskusteluun online-ympäristössä ja käyttivät suusta suuhun-markkinointia suosittelemalla älypuhelintaan muille. Johtopäätöksenä voidaan pitää, että enemmän resursseja tulisi kohdistaa markkinointiviestintään Web 2.0-ympäristössä kun päämääränä on vähentää kognitiivista dissonanssia. Web 2.0 mahdollistaa suuren yleisön tavoittamisen viestin uskottavuutta vähentämättä.