Yhdenvertainen mahdollisuus opiskella : Vammaisten opiskelijoiden ja erilaisten oppijoiden huomioiminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Tohola, Riitta (2020)
Tohola, Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624474
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on omalta osaltaan edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta, jolloin opiskelemaan tulee päästä taustastaan tai ominaispiirteistään riippumatta. Saavutettavuus ja esteettömyys mahdollistavat moninaisten opiskelijoiden opiskelun samassa oppilaitoksessa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka Lapin ammattikorkeakoulussa huomioidaan vammaiset opiskelijat ja erilaiset oppijat. Keskityin opinnäytetyössäni oppilaitoksen tarjoamiin tukimenetelmiin, erityisjärjestelyprosessiin, sekä oppilaitoksen ja opetuksen yleiseen esteettömyyteen ja saavutettavuuteen. Tuottamani tiedon avulla Lapin ammattikorkeakoulun on mahdollista kehittää entistä saavutettavampaa ja moninaiset opiskelijat huomioivampaa opetusta.
Lapin ammattikorkeakoulun esteettömyydestä ja saavutettavuudesta ei ole aiemmin tehty opinnäytetöitä, mutta erilaisten valtakunnallisten hankkeiden kautta aihetta on tutkittu useiden ammattikorkeakoulujen osalta.
Opinnäytetyöni on toteutettu aineistotriangulaationa. Ennakkoaineisto on kerätty haastattelun kautta Lapin ammattikorkeakoulun esteettömyyshenkilöiltä, sekä pääaineisto kyselyn kautta opiskelijoilta. Kyselyni kohderyhmänä olivat opiskelijat, joilla on jokin vamma sekä erilaiset oppijat.
Opinnäytetyöni tuloksien perusteella, opiskelijat kokivat tuen ja erityisjärjestelyt merkityksellisinä menestyäkseen opinnoissaan. Lapin ammattikorkeakoululla on suunnitelma ja ohjeistus esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioimiseksi opetuksessa. Opinnäytetyöni tuloksissa korostui tarve tiedon ja tiedottamisen lisäämiselle. Opiskelijoille tulisi enemmän tiedottaa erityisjärjestelyiden mahdollisuuksista, sekä opettajille erilaisista vammoista ja oppimisvaikeuksista, sekä niiden huomioimisesta opetuksessa.
Avainsanat: saavutettavuus, esteettömyys, erityisjärjestelyt, ammattikorkeakoulu, vammaisuus, erilaiset oppijat
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka Lapin ammattikorkeakoulussa huomioidaan vammaiset opiskelijat ja erilaiset oppijat. Keskityin opinnäytetyössäni oppilaitoksen tarjoamiin tukimenetelmiin, erityisjärjestelyprosessiin, sekä oppilaitoksen ja opetuksen yleiseen esteettömyyteen ja saavutettavuuteen. Tuottamani tiedon avulla Lapin ammattikorkeakoulun on mahdollista kehittää entistä saavutettavampaa ja moninaiset opiskelijat huomioivampaa opetusta.
Lapin ammattikorkeakoulun esteettömyydestä ja saavutettavuudesta ei ole aiemmin tehty opinnäytetöitä, mutta erilaisten valtakunnallisten hankkeiden kautta aihetta on tutkittu useiden ammattikorkeakoulujen osalta.
Opinnäytetyöni on toteutettu aineistotriangulaationa. Ennakkoaineisto on kerätty haastattelun kautta Lapin ammattikorkeakoulun esteettömyyshenkilöiltä, sekä pääaineisto kyselyn kautta opiskelijoilta. Kyselyni kohderyhmänä olivat opiskelijat, joilla on jokin vamma sekä erilaiset oppijat.
Opinnäytetyöni tuloksien perusteella, opiskelijat kokivat tuen ja erityisjärjestelyt merkityksellisinä menestyäkseen opinnoissaan. Lapin ammattikorkeakoululla on suunnitelma ja ohjeistus esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioimiseksi opetuksessa. Opinnäytetyöni tuloksissa korostui tarve tiedon ja tiedottamisen lisäämiselle. Opiskelijoille tulisi enemmän tiedottaa erityisjärjestelyiden mahdollisuuksista, sekä opettajille erilaisista vammoista ja oppimisvaikeuksista, sekä niiden huomioimisesta opetuksessa.
Avainsanat: saavutettavuus, esteettömyys, erityisjärjestelyt, ammattikorkeakoulu, vammaisuus, erilaiset oppijat