Sosiaali- ja terveysalojen yritysten eettisyys ja kannattavuus
Svanberg, Sini; Takala, Emmi (2020)
Svanberg, Sini
Takala, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323725
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme sosiaali- ja terveysalojen yritysten eettisyyttä ja kannattavuutta. Tavoitteena saada tietoa voivatko sosiaali- ja terveysalojen yritykset olla sekä eettisiä että kannattavia. Opinnäytetyön tutkimuksen taustalla oli SotePeda 24/7 hanke, joka tutkii sosiaali- ja terveysalojen eettisyyttä.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena, menetelmänä puolistrukturoidut haastattelut ja valmiit aineistot. Tutkimuksessamme on neljä erilaista sosiaali- ja terveysalan yritystä, jotka ovat kaikki osakeyhtiöitä. Haastattelimme kolmen yrityksen johtajaa tai esihenkilöä ja käytimme valmiita aineistoja yhden yrityksen osalta. Tutkimusyritysten oletettiin olevan 1. eettinen ja kannattava, 2. eettinen ja kannattamaton, 3. epäeettinen ja kannattava sekä 4. epäeettinen ja kannattamaton. Aineiston analyysin toteutimme teoriaohjaavana analyysina.
Opinnäytetyön tulosten mukaan eettisestä yritystoiminnasta nousi esille asiakkaan itsemääräämisoikeus, yksilöllisyys, yrityskulttuuri ja työhyvinvointi. Kannattavassa toiminnassa esiin tulleita asioita olivat tuloksellisuus, vastuut ja velvollisuudet, verkostot, sekä asiakastyytyväisyys- ja työhyvinvointikyselyt. Yrityskulttuurin toteutuminen käytännössä ja työhyvinvoinnin merkitys tulivat esille haastattelun vastauksista enemmän kuin osasimme odottaa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voimme päätellä, että sosiaali- ja terveysalan yritykset voivat olla eettisiä ja kannattavia, mutta se ei ole itsestään selvyys. Eettinen toiminta edellyttää hyvää johtamista, eettisen yrityskulttuurin luomista ja sen mukaisesti toimimista, asiakaslähtöistä työtä, lakien ja säädösten noudattamista, sekä työhyvinvoinnin ylläpitämistä. Yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat hyvä johtaminen, verkostojen ylläpitäminen, sekä vastuiden ja velvollisuuksien hoitaminen. Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että jos eettisyys ei toteudu, niin kannattavuus kärsii, ja toisinpäin. Työntekijöiden hyvinvointi nähtiin merkittävänä tekijänä yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Työhyvinvoinnin ylläpitämisellä koettiin olevan positiivista vaikutusta asiakastyöhön, joka vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen.
Asiasanat: sosiaali- ja terveysala, eettisyys, kannattavuus
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena, menetelmänä puolistrukturoidut haastattelut ja valmiit aineistot. Tutkimuksessamme on neljä erilaista sosiaali- ja terveysalan yritystä, jotka ovat kaikki osakeyhtiöitä. Haastattelimme kolmen yrityksen johtajaa tai esihenkilöä ja käytimme valmiita aineistoja yhden yrityksen osalta. Tutkimusyritysten oletettiin olevan 1. eettinen ja kannattava, 2. eettinen ja kannattamaton, 3. epäeettinen ja kannattava sekä 4. epäeettinen ja kannattamaton. Aineiston analyysin toteutimme teoriaohjaavana analyysina.
Opinnäytetyön tulosten mukaan eettisestä yritystoiminnasta nousi esille asiakkaan itsemääräämisoikeus, yksilöllisyys, yrityskulttuuri ja työhyvinvointi. Kannattavassa toiminnassa esiin tulleita asioita olivat tuloksellisuus, vastuut ja velvollisuudet, verkostot, sekä asiakastyytyväisyys- ja työhyvinvointikyselyt. Yrityskulttuurin toteutuminen käytännössä ja työhyvinvoinnin merkitys tulivat esille haastattelun vastauksista enemmän kuin osasimme odottaa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista voimme päätellä, että sosiaali- ja terveysalan yritykset voivat olla eettisiä ja kannattavia, mutta se ei ole itsestään selvyys. Eettinen toiminta edellyttää hyvää johtamista, eettisen yrityskulttuurin luomista ja sen mukaisesti toimimista, asiakaslähtöistä työtä, lakien ja säädösten noudattamista, sekä työhyvinvoinnin ylläpitämistä. Yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat hyvä johtaminen, verkostojen ylläpitäminen, sekä vastuiden ja velvollisuuksien hoitaminen. Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että jos eettisyys ei toteudu, niin kannattavuus kärsii, ja toisinpäin. Työntekijöiden hyvinvointi nähtiin merkittävänä tekijänä yrityksen kannattavuuden näkökulmasta. Työhyvinvoinnin ylläpitämisellä koettiin olevan positiivista vaikutusta asiakastyöhön, joka vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen.
Asiasanat: sosiaali- ja terveysala, eettisyys, kannattavuus