Valmiina tulevaisuuteen- Nuorten ajatuksia ammattiin valmistumisen tukemisesta
Autio, Saara; Huttunen, Pirjo (2020)
Autio, Saara
Huttunen, Pirjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa, millaista tukea ja apua nuoret tarvitsevat suorittaakseen toisen asteen opinnot päätökseen. Opinnäytetyömme tavoite on selvittää, millaiset asiat ovat esteenä ammattiopintojen suorittamiselle ja löytää nuorten tärkeäksi kokemia tuen muotoja, jotka auttavat koulutuksen loppuun suorittamista. Lisäksi haluamme saada ymmärrystä siitä, millaisia merkityksiä nuoret antavat ammattiin valmistumiselle suhteessa tulevaisuuteen.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen menetelmän keinoin käyttäen apuna eläytymismenetelmää. Aineisto on kerätty käyttämällä kahta kehyskertomusvariaatiota, jotka poikkeavat toisistaan yhdellä osa-alueella. Osa-alue ohjaa tarinan joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Tehtävän annossa on mainittu, että kertomukset voivat olla fiktiivisiä eikä
niiden tarvitse perustua todellisuuteen. Kehyskertomusten tarkoitus on antaa nuorelle itselleen mahdollisuus tuottaa tietoa tarinanomaisesti käyttäen apuna luovuutta ja mielikuvitusta. Nuoret vastasivat molempiin kehyskertomuksiin.
Aineiston olemme analysoineet sisällönanalyysin periaattein. Koska vastaajajoukko on pieni, on tulokset esitetty siten, ettei niistä voida tunnistaa yksittäisen nuoren tarinaa tai vastausta. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä nuorta, jotka ovat mukana OppilaitosVamos hankkeessa. Hankkeen tarkoitus on tukea nuoria kiinnittymään toisen asteen opintoihin ja auttaa jo koulutuksen keskeyttäneitä nuoria palaamaan takaisin opintojen pariin.
Asiasanat: Ammatillinen koulutus, Koulupudokkaat, Nuoret, Valmistumiseen tukeminen
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen menetelmän keinoin käyttäen apuna eläytymismenetelmää. Aineisto on kerätty käyttämällä kahta kehyskertomusvariaatiota, jotka poikkeavat toisistaan yhdellä osa-alueella. Osa-alue ohjaa tarinan joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Tehtävän annossa on mainittu, että kertomukset voivat olla fiktiivisiä eikä
niiden tarvitse perustua todellisuuteen. Kehyskertomusten tarkoitus on antaa nuorelle itselleen mahdollisuus tuottaa tietoa tarinanomaisesti käyttäen apuna luovuutta ja mielikuvitusta. Nuoret vastasivat molempiin kehyskertomuksiin.
Aineiston olemme analysoineet sisällönanalyysin periaattein. Koska vastaajajoukko on pieni, on tulokset esitetty siten, ettei niistä voida tunnistaa yksittäisen nuoren tarinaa tai vastausta. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä nuorta, jotka ovat mukana OppilaitosVamos hankkeessa. Hankkeen tarkoitus on tukea nuoria kiinnittymään toisen asteen opintoihin ja auttaa jo koulutuksen keskeyttäneitä nuoria palaamaan takaisin opintojen pariin.
Asiasanat: Ammatillinen koulutus, Koulupudokkaat, Nuoret, Valmistumiseen tukeminen