Tavoitteet, arviointi ja palaute ohjatussa harjoittelussa
Marttila-Tornio, Kaisa (2020)
Marttila-Tornio, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524231
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulussa ammattikorkeakoulututkintoihin kuuluu 30–120 opintopisteen laajuinen harjoittelujakso koulutusalaan liittyvässä työympäristössä. Ohjatun harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ammattiopintojen kannalta keskeisiin työtehtäviin sekä teoriassa opittujen tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Käytännön harjoittelun tarjoamat oppimiskokemukset edistävät opiskelijan ammatillista kasvua.
Harjoittelussa opiskelijan, opettajan ja harjoittelun ohjaajan olisi tärkeää ymmärtää tavoitteiden, arvioinnin ja palautteen muodostama kokonaisuus, jossa jokainen osa-alue tukee toinen toistaan. Oppimista suuntaavat tavoitteet toimivat arvioinnin ja palautteen pohjana. Selkeisiin, arvioitavissa oleviin ja osaamista kuvaaviin tavoitteisiin verraten tehdään arviointia, joka omalta osaltaan tukee, varmistaa ja mittaa tavoitteiden saavuttamista. Rakentava ja kehittävä palaute puolestaan annetaan tavoitteiden ja arvioinnin pohjalta ja sillä tuetaan opiskelijan oppimista ja kehittymistä.
Harjoittelussa opiskelijan, opettajan ja harjoittelun ohjaajan olisi tärkeää ymmärtää tavoitteiden, arvioinnin ja palautteen muodostama kokonaisuus, jossa jokainen osa-alue tukee toinen toistaan. Oppimista suuntaavat tavoitteet toimivat arvioinnin ja palautteen pohjana. Selkeisiin, arvioitavissa oleviin ja osaamista kuvaaviin tavoitteisiin verraten tehdään arviointia, joka omalta osaltaan tukee, varmistaa ja mittaa tavoitteiden saavuttamista. Rakentava ja kehittävä palaute puolestaan annetaan tavoitteiden ja arvioinnin pohjalta ja sillä tuetaan opiskelijan oppimista ja kehittymistä.