Hypo- tai hypertonisen kehitysvammaisen lapsen motorisen kehityksen tukeminen osana lapsen hoitoa
Turpeinen, Sarianne (2020)
Turpeinen, Sarianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524204
Tiivistelmä
Lihasjäntevyyden poikkeavuudet, kuten hypotonia tai hypertonia, voivat haitata lapsen motorista eli liikkeiden kehitystä. Voidaksemme ymmärtää lapsen motorisen kehityksen poikkeavuudet on ensin tunnettava lapsen normaali motorinen kehitys. Motorisia eli liikkumistaitoja tarvitaan jokapäiväiseen toimintaan ja osallistumiseen, joten taitojen viivästyminen tai hallinnan puute vaikuttavat oleellisesti lapsen arkeen ja voivat heijastua lapsen psyykkiseen, sosiaaliseen ja kognitiiviseen hyvinvointiin.
Lapsen motorista kehitystä voidaan tukea monipuolisella käsittelyllä eli aktivoivalla hoidolla ja oikeanlaisella apuvälineiden käytöllä lapsen arjessa. Aktivoivan hoidon merkitys arjessa on suuri, sillä motorinen oppiminen vaatii paljon toistoja liikesuorituksissa. Liikesuoritusten toistojen määrä lisääntyy, kun kyseessä on kehitysvammainen lapsi, jonka kognitiiviset taidot ovat puutteelliset.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda hoitotyöhön keinoja hypo- tai hypertonisen kehitysvammaisen lapsen motorisen kehityksen tukemiseen osana lapsen hoitoa. Tarkoituksena on tuottaa hoitotyön ammattilaisille opas, jossa käsitellään, mitä hypo- ja hypertonia ovat, miten ne vaikuttavat lapsen motoriseen kehitykseen ja kuinka arjen tilanteissa ja jokapäiväisessä lapsen hoidossa voidaan tukea kehitysvammaisen hypo- tai hypertonisen lapsen motorista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutetaan tuotekehitysprosessina. Opinnäytetyön viitekehys on koottu kirjallisuuden ja tutkimustiedon avulla ja se sisältää tietoa lapsen motorisesta kehityksestä, sen mahdollisista poikkeavuuksista, motorisen kehityksen tukemisesta sekä apuvälineiden merkityksestä.
Lapsen motorista kehitystä voidaan tukea monipuolisella käsittelyllä eli aktivoivalla hoidolla ja oikeanlaisella apuvälineiden käytöllä lapsen arjessa. Aktivoivan hoidon merkitys arjessa on suuri, sillä motorinen oppiminen vaatii paljon toistoja liikesuorituksissa. Liikesuoritusten toistojen määrä lisääntyy, kun kyseessä on kehitysvammainen lapsi, jonka kognitiiviset taidot ovat puutteelliset.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda hoitotyöhön keinoja hypo- tai hypertonisen kehitysvammaisen lapsen motorisen kehityksen tukemiseen osana lapsen hoitoa. Tarkoituksena on tuottaa hoitotyön ammattilaisille opas, jossa käsitellään, mitä hypo- ja hypertonia ovat, miten ne vaikuttavat lapsen motoriseen kehitykseen ja kuinka arjen tilanteissa ja jokapäiväisessä lapsen hoidossa voidaan tukea kehitysvammaisen hypo- tai hypertonisen lapsen motorista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutetaan tuotekehitysprosessina. Opinnäytetyön viitekehys on koottu kirjallisuuden ja tutkimustiedon avulla ja se sisältää tietoa lapsen motorisesta kehityksestä, sen mahdollisista poikkeavuuksista, motorisen kehityksen tukemisesta sekä apuvälineiden merkityksestä.