Mobiilisovelluksen käyttöliittymän saavutettavuus, käyttäjäkokemus ja käytettävyys
Salonen, Anna-Kaisa (2020)
Salonen, Anna-Kaisa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kolmen mobiilisovelluksen graafisen käyttöliittymän suunnitelmat. Lisäksi tutkittiin, miten luodaan saavutettava ja käyttäjäkokemukseltaan ja käytettävyydeltään hyvä käyttöliittymä. Tutkimuksen toimeksiantajalla oli tarve karttapohjaisten mobiilisovellusten käyttöliittymien suunnittelulle. Lisäksi toimeksiantajalla oli kiinnostus luoda tulevaisuudessa sovelluksia, jotka noudattavat lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta.
Tutkimus oli empiirinen, kvalitatiivinen, soveltava tapaustutkimus, jossa tutkimuskysymyksiin etsittiin vastaukset analysoimalla tutkimuksen alussa tehtyjä tuotantoja teoriatiedon ja lainsäädännön näkökulmasta. Tutkimus aloitettiin tuottamalla käyttöliittymät, ja vasta tämän jälkeen perehdyttiin teoriatietoon saavutettavuudesta, käyttäjäkokemuksesta (User Experience UX) ja käytettävyydestä. Tämä johtui toimeksiantajan aikataulusta. Tuotannot vastasivat tilaajan asiakkaiden tarpeita, mutta eivät täyttäneet saavutettavuuden lainsäädäntöä. Tutkimuksessa päädyttiin tarkastelemaan luotujen tuotantojen kehitysmahdollisuuksia saavutettavuuden sekä käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden suunnitteluprosessin näkökulmasta.
Opinnäytteen tuloksena todettiin, että vaikka kyseiset sovellukset eivät täytä saavutettavuuden lainsäädäntöä, on vaatimusten täyttäminen teoriassa mahdollista. Tämä vaatii kuitenkin uusien työkalujen, toimintatapojen ja teknologioiden omaksumista. Käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden suunnittelun toimintatavoilla voidaan edesauttaa kaikkia pääkäyttäjäryhmiä palvelevan sovellustuotteen suunnittelua ja kehittämistä. The aim of the thesis was to create the designs of three graphic user interfaces for mobile applications. In addition, it was researched how to create a user interface with good qualities of accessibility, user experience and usability. The commissioner of the research had need for designs of map-based user interfaces for mobile applications. In addition, the commissioner had interests to create applications which adhere to the law of providing digital services.
The research was empirical, qualitative, applied case study, in which the answers to the re-search questions where sought by analysing the productions done in at the beginning of the research from the point of view of theoretical information and legislation. The study commenced by first producing the user interfaces, and after this getting acquainted with information regarding accessibility, user experience and usability. This originated from the schedule of the commissioner. The productions did come up to the needs of the clients but did not adhere to the accessibility legislation. The research settled upon observing the improvement options for the created productions in regards of accessibility and the design process of user experience and usability design.
As a result of the thesis it was discovered that although the applications in question do not adhere to the law of providing digital services, in theory it is possible. This will require adoption of new tools, policies, and technologies. With the methods of user experience and usability design, it is possible to further enhance the design and development of application products which can serve each main user groups.
Tutkimus oli empiirinen, kvalitatiivinen, soveltava tapaustutkimus, jossa tutkimuskysymyksiin etsittiin vastaukset analysoimalla tutkimuksen alussa tehtyjä tuotantoja teoriatiedon ja lainsäädännön näkökulmasta. Tutkimus aloitettiin tuottamalla käyttöliittymät, ja vasta tämän jälkeen perehdyttiin teoriatietoon saavutettavuudesta, käyttäjäkokemuksesta (User Experience UX) ja käytettävyydestä. Tämä johtui toimeksiantajan aikataulusta. Tuotannot vastasivat tilaajan asiakkaiden tarpeita, mutta eivät täyttäneet saavutettavuuden lainsäädäntöä. Tutkimuksessa päädyttiin tarkastelemaan luotujen tuotantojen kehitysmahdollisuuksia saavutettavuuden sekä käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden suunnitteluprosessin näkökulmasta.
Opinnäytteen tuloksena todettiin, että vaikka kyseiset sovellukset eivät täytä saavutettavuuden lainsäädäntöä, on vaatimusten täyttäminen teoriassa mahdollista. Tämä vaatii kuitenkin uusien työkalujen, toimintatapojen ja teknologioiden omaksumista. Käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden suunnittelun toimintatavoilla voidaan edesauttaa kaikkia pääkäyttäjäryhmiä palvelevan sovellustuotteen suunnittelua ja kehittämistä.
The research was empirical, qualitative, applied case study, in which the answers to the re-search questions where sought by analysing the productions done in at the beginning of the research from the point of view of theoretical information and legislation. The study commenced by first producing the user interfaces, and after this getting acquainted with information regarding accessibility, user experience and usability. This originated from the schedule of the commissioner. The productions did come up to the needs of the clients but did not adhere to the accessibility legislation. The research settled upon observing the improvement options for the created productions in regards of accessibility and the design process of user experience and usability design.
As a result of the thesis it was discovered that although the applications in question do not adhere to the law of providing digital services, in theory it is possible. This will require adoption of new tools, policies, and technologies. With the methods of user experience and usability design, it is possible to further enhance the design and development of application products which can serve each main user groups.