Suomalaisen design-brändin kansainvälistymismahdollisuudet Sveitsin kuluttajakeskeisellä kohdemarkkinalla
Stutz, Elina (2020)
Stutz, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tukea suomalaisen, designalalla toimivan pienyrityksen kasvumahdollisuuksia kansainvälistymisprosessin kartoituksen kautta. Opinnäytetyö on keskittynyt tutkimaan kansainvälistymisprosessia Sveitsin kohdemarkkina-alueella tulevaisuuden kuluttajakeskeisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää kohdeorganisaation, Design Kuu Oy:n, potentiaali ja valmiudet kansainvälistymissuunnitelman toteutukselle Sveitsin pussilakanamarkkinaan keskittyen.
Opinnäytetyön kehittämiskohteena oli realistisen markkinakuvauksen tuottaminen, kansainvälistymismahdollisuuksien kuvaaminen sekä potentiaalisten asiakaspersoonien mallintaminen Sveitsin kohdemarkkinaa koskien.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu yrityksen kansainvälistymistä sekä tulevaisuuden kuluttajakeskeistä palveluympäristöä tarkastellen. Yrityksen kansainvälistymisen osalta on keskitytty kansainvälistymisprosessin edellytyksiin, kansainvälistymismalleihin sekä ulkomaankauppakäytänteisiin. Tulevaisuuden kuluttajakeskeistä palveluympäristöä kuvatessa on tarkasteltu asiakaskokemusta ja asiakasymmärrystä, kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä kuluttajatrendien yhteyttä megatrendeihin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhdistämällä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kohdeorganisaation nykytila-analyysi tehtiin teemahaastattelun pohjalta, minkä jälkeen markkinatutkimus Sveitsin kohdemarkkinalla toteutettiin vakioidun kyselylomakkeen muodossa. Lisäksi kehittämistehtävän osalta hyödynnettiin tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä, liiketoimintastrategiaa linjaavia työkaluja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Sveitsin pussilakanamarkkina on moninainen ja kilpailu suhteellisen haastavaa. Markkina on kuitenkin vastaanottavainen ja potentiaaliset asiakassegmentit tavoitettavissa. Kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat kansainvälistymissuunnitelman toteutukselle, mutta haasteilta ei kansainvälistymisprosessin osalta voi välttyä. Yrityksen kansainvälistyminen on yksilöllinen prosessi, joka vaatii suunnittelua, riittäviä resursseja, riskinottoa ja ennen kaikkea sitoutumista. Kohdemarkkinan tuntemus sekä kuluttajan ostokäyttäytymisen ymmärtäminen ovat avaimet yrityksen asiakaslähtöisen kansainvälistymissuunnitelman toteutukselle.
Opinnäytetyön kehittämiskohteena oli realistisen markkinakuvauksen tuottaminen, kansainvälistymismahdollisuuksien kuvaaminen sekä potentiaalisten asiakaspersoonien mallintaminen Sveitsin kohdemarkkinaa koskien.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu yrityksen kansainvälistymistä sekä tulevaisuuden kuluttajakeskeistä palveluympäristöä tarkastellen. Yrityksen kansainvälistymisen osalta on keskitytty kansainvälistymisprosessin edellytyksiin, kansainvälistymismalleihin sekä ulkomaankauppakäytänteisiin. Tulevaisuuden kuluttajakeskeistä palveluympäristöä kuvatessa on tarkasteltu asiakaskokemusta ja asiakasymmärrystä, kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä kuluttajatrendien yhteyttä megatrendeihin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhdistämällä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kohdeorganisaation nykytila-analyysi tehtiin teemahaastattelun pohjalta, minkä jälkeen markkinatutkimus Sveitsin kohdemarkkinalla toteutettiin vakioidun kyselylomakkeen muodossa. Lisäksi kehittämistehtävän osalta hyödynnettiin tulevaisuuden ennakoinnissa käytettyjä, liiketoimintastrategiaa linjaavia työkaluja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Sveitsin pussilakanamarkkina on moninainen ja kilpailu suhteellisen haastavaa. Markkina on kuitenkin vastaanottavainen ja potentiaaliset asiakassegmentit tavoitettavissa. Kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat kansainvälistymissuunnitelman toteutukselle, mutta haasteilta ei kansainvälistymisprosessin osalta voi välttyä. Yrityksen kansainvälistyminen on yksilöllinen prosessi, joka vaatii suunnittelua, riittäviä resursseja, riskinottoa ja ennen kaikkea sitoutumista. Kohdemarkkinan tuntemus sekä kuluttajan ostokäyttäytymisen ymmärtäminen ovat avaimet yrityksen asiakaslähtöisen kansainvälistymissuunnitelman toteutukselle.