Systeeminen lastensuojelu: verkko-oppimateriaali sosionomiopiskelijoille
Rahikainen, Janita (2020)
Rahikainen, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424107
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut laatia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) sosionomiopiskelijoille verkko-oppimateriaali systeemisen lastensuojelun toimintamallista. Työn tavoitteena on lisätä sosionomiopiskelijoiden tietoa systeemisestä toimintamallista ja sen taustasta verkko-oppimateriaalin avulla. Tarve oppimateriaalille on ollut olemassa, sillä systeemiseen lastensuojeluun liittyvää materiaalia ei Xamkin sosionomiopinnoissa ole ollut käytössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on kerätty kirjallisuuskatsausta mukaillen. Se pohjautuu ajankohtaiseen ja jo olemassa olevaan tietoon. Teoreettinen viitekehys muodostuu lastensuojelun ongelmista, lastensuojelun systeemisen toimintamallin ydinelementeistä sekä toimintamallin esikuvana toimivasta Hackneyn mallista.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tuotekehitysprosessina. Opinnäytetyö sisältää tuotekehitysprosessin kuvauksen verkko-oppimateriaalin suunnittelusta ja toteutuksesta. Verkko-oppimateriaali sisältää kaksi interaktiivista diaesitystä, joissa käsitellään lastensuojelun muutostarvetta, systeemisen toimintamallin taustaa ja mallin toteuttamista Suomessa. Diaesitykset tehtiin käyttämällä PowerPoint- ja H5P-ohjelmia.
Systeemisessä toimintamallissa systeeminen ajattelu läpäisee kaikki organisaation ja toiminnan tasot. Siinä hyödynnetään perheterapeuttisia, dialogisia ja narratiivisia menetelmiä ja työtapoja. Keskiössä on lapsen etu ja asiakasperheen vahvuuksien ja voimavarojen vahvistaminen. Työskentely tapahtuu systeemisessä asiakastyössä, tiimissä ja viikkokokouksissa vastuun jakautuessa systeemisen tiimin jäsenten kesken.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, onko systeemisen toimintamallin käyttöönotto vastannut lastensuojelun muutostarpeisiin. Tulevaisuudessa olisi myös mielenkiintoista tutkia, millaiseksi sosionomitaustaisten työntekijöiden rooli lastensuojelutyössä on muokkaantunut systeemisen toimintamallin käyttöönoton myötä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on kerätty kirjallisuuskatsausta mukaillen. Se pohjautuu ajankohtaiseen ja jo olemassa olevaan tietoon. Teoreettinen viitekehys muodostuu lastensuojelun ongelmista, lastensuojelun systeemisen toimintamallin ydinelementeistä sekä toimintamallin esikuvana toimivasta Hackneyn mallista.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tuotekehitysprosessina. Opinnäytetyö sisältää tuotekehitysprosessin kuvauksen verkko-oppimateriaalin suunnittelusta ja toteutuksesta. Verkko-oppimateriaali sisältää kaksi interaktiivista diaesitystä, joissa käsitellään lastensuojelun muutostarvetta, systeemisen toimintamallin taustaa ja mallin toteuttamista Suomessa. Diaesitykset tehtiin käyttämällä PowerPoint- ja H5P-ohjelmia.
Systeemisessä toimintamallissa systeeminen ajattelu läpäisee kaikki organisaation ja toiminnan tasot. Siinä hyödynnetään perheterapeuttisia, dialogisia ja narratiivisia menetelmiä ja työtapoja. Keskiössä on lapsen etu ja asiakasperheen vahvuuksien ja voimavarojen vahvistaminen. Työskentely tapahtuu systeemisessä asiakastyössä, tiimissä ja viikkokokouksissa vastuun jakautuessa systeemisen tiimin jäsenten kesken.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, onko systeemisen toimintamallin käyttöönotto vastannut lastensuojelun muutostarpeisiin. Tulevaisuudessa olisi myös mielenkiintoista tutkia, millaiseksi sosionomitaustaisten työntekijöiden rooli lastensuojelutyössä on muokkaantunut systeemisen toimintamallin käyttöönoton myötä.