Oikeusministeriön hallinnonalan palkkioprosessi Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen henkilöstöhallinnossa
Laukkanen, Jenna (2020)
Laukkanen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Palkeiden palkkioprosessia oikeusministeriön alaisissa virastoissa. Tutkimus painottui palkkioprosessin ongelmiin ja niiden
kehittämiskohteisiin, sekä prosessin nykytilaan. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle, Palkeille. Opinnäytetyö käsittelee palkitsemisen ja prosessin teoriaa lähdekirjallisuuden avulla. Tutkimus on yhdistelmä kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Apuna on käytetty myös havainnointia, johon aiheen valintakin on perustunut.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastatteluun
osallistui toimeksiantajalta prosessikoordinaattori ja palveluasiantuntija. Kyselyyn vastasivat toimeksiantajan toimihenkilöt, joiden vastuualueenaan on oikeusministeriön hallinnon alan virastot. Kyselyyn saivat vastata myös palveluasiantuntijat sekä palveluesimiehet. Kyselyyn vastasi yhdeksän (9) henkilöä. Tutkimuksesta saatiin selville, että palkkioprosessi toimii yleisesti, mutta se vaatii silti kehitystä. Toimeksiantajan palvelutuotannon välille tulisi saada tiiviimpi yhteys. Myös yhteinen palkkiolomake virastojen välille yhdenmukaistaisi prosessia. Pidemmällä tähtäimellä robotiikan mahdollistamat suuremmat muutokset nopeuttavat ja helpottavat prosessia. The purpose of this thesis was to examine the reward process within the administrative branch of the Ministry of Justice as seen in the operations of Palkeet, The Finnish
Government Shared Services Centre for Finance and HR. The study focuses on the problems and development of the reward process. The study also looks into the present state of the process. The thesis is conducted in collaboration with the Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR. The theoretical section of the thesis report focuses on rewards and reward processes. The study employs both qualitative and quantitative approaches. Observation was used as one of the data collection methods. It was based on the choice of the topic. Moreover, theme interviews and a small-scale survey were used. The theme interviews were conducted with a process coordinator and a service expert. The survey was answered by nine (9) employees who are responsible
for the agencies in this specific field. It was found out that the reward process works well in general, but it still requires development. There is a need for a closer connection between Palkeet and agencies. Additionally, a common reward form would standardize the process. In the long term, robotics will enable bigger changes in the process by making the process faster and easier.
kehittämiskohteisiin, sekä prosessin nykytilaan. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle, Palkeille. Opinnäytetyö käsittelee palkitsemisen ja prosessin teoriaa lähdekirjallisuuden avulla. Tutkimus on yhdistelmä kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Apuna on käytetty myös havainnointia, johon aiheen valintakin on perustunut.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastatteluun
osallistui toimeksiantajalta prosessikoordinaattori ja palveluasiantuntija. Kyselyyn vastasivat toimeksiantajan toimihenkilöt, joiden vastuualueenaan on oikeusministeriön hallinnon alan virastot. Kyselyyn saivat vastata myös palveluasiantuntijat sekä palveluesimiehet. Kyselyyn vastasi yhdeksän (9) henkilöä. Tutkimuksesta saatiin selville, että palkkioprosessi toimii yleisesti, mutta se vaatii silti kehitystä. Toimeksiantajan palvelutuotannon välille tulisi saada tiiviimpi yhteys. Myös yhteinen palkkiolomake virastojen välille yhdenmukaistaisi prosessia. Pidemmällä tähtäimellä robotiikan mahdollistamat suuremmat muutokset nopeuttavat ja helpottavat prosessia.
Government Shared Services Centre for Finance and HR. The study focuses on the problems and development of the reward process. The study also looks into the present state of the process. The thesis is conducted in collaboration with the Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR. The theoretical section of the thesis report focuses on rewards and reward processes. The study employs both qualitative and quantitative approaches. Observation was used as one of the data collection methods. It was based on the choice of the topic. Moreover, theme interviews and a small-scale survey were used. The theme interviews were conducted with a process coordinator and a service expert. The survey was answered by nine (9) employees who are responsible
for the agencies in this specific field. It was found out that the reward process works well in general, but it still requires development. There is a need for a closer connection between Palkeet and agencies. Additionally, a common reward form would standardize the process. In the long term, robotics will enable bigger changes in the process by making the process faster and easier.