Markkinointisuunnitelma asianajotoimisto X:lle
Salmela, Venla (2020)
Salmela, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424024
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä maalis-lokakuu 2020. Tuona aikana olemme eläneet keskellä Covid-19-koronavirustartunnan aiheuttamaa koronakriisiä. Kriisistä on aiheutunut paljon negatiivisia asioita, mutta jotkut yritykset ovat voineet kääntää sen myös mahdollisuudeksi. Asianajotoimistojen palvelujen tarve on lisääntynyt, erityisesti testamenttien teko.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä markkinointisuunnitelma, jota voi hyödyntää kuka tahansa lakialalla toimiva ja siitä alasta tai markkinoinnista kiinnostunut henkilö. Markkinointisuunnitelma tehdään kilpailija-analyysin pohjalta, jossa analysoidaan kolmea eri asianajotoimistoa.
Tutkija päätti rajata tutkittavat asianajotoimistot niiden koon, alueen ja palvelujen valikoiman perusteella. Tarkasteluun otettiin ainoastaan pienet asianajotoimistot Uudenmaan alueella. Pankit ja pankkipalvelut rajattiin työn ulkopuolelle. Palveluista tarkastellaan vain yksityishenkilöiden palveluja, yrityspuoli rajattiin ulkopuolelle. Työssä käsitellään vain palveluja, tuotteet on rajattu työn ulkopuolelle. Lopullisesta tuotoksesta eli markkinointisuunnitelmasta on rajattu pois budjetti ja aikataulutus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä alueesta: asiakaskohderyhmästä, strategisesta johtamisesta, 7P-mallista ja teorian yhteenvedosta. Yhteenvedon jälkeen esitellään työn tutkimusmenetelmät, kilpailija-analyysi, markkinointisuunnitelma sekä asiantuntijan haastattelu ja parannusehdotukset. Työ päättyy tutkijan omaan pohdintaan.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty erilaista kirjallisuutta, haastateltu asiantuntijaa sekä analysoitu eri asianajotoimistojen verkkosivuja.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä markkinointisuunnitelma, jota voi hyödyntää kuka tahansa lakialalla toimiva ja siitä alasta tai markkinoinnista kiinnostunut henkilö. Markkinointisuunnitelma tehdään kilpailija-analyysin pohjalta, jossa analysoidaan kolmea eri asianajotoimistoa.
Tutkija päätti rajata tutkittavat asianajotoimistot niiden koon, alueen ja palvelujen valikoiman perusteella. Tarkasteluun otettiin ainoastaan pienet asianajotoimistot Uudenmaan alueella. Pankit ja pankkipalvelut rajattiin työn ulkopuolelle. Palveluista tarkastellaan vain yksityishenkilöiden palveluja, yrityspuoli rajattiin ulkopuolelle. Työssä käsitellään vain palveluja, tuotteet on rajattu työn ulkopuolelle. Lopullisesta tuotoksesta eli markkinointisuunnitelmasta on rajattu pois budjetti ja aikataulutus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä alueesta: asiakaskohderyhmästä, strategisesta johtamisesta, 7P-mallista ja teorian yhteenvedosta. Yhteenvedon jälkeen esitellään työn tutkimusmenetelmät, kilpailija-analyysi, markkinointisuunnitelma sekä asiantuntijan haastattelu ja parannusehdotukset. Työ päättyy tutkijan omaan pohdintaan.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty erilaista kirjallisuutta, haastateltu asiantuntijaa sekä analysoitu eri asianajotoimistojen verkkosivuja.