Att tänka på vid vården av barn på akutmottagningen : En systematisk litteraturstudie angående vården av barn på akutmottagningen med inriktning på värderingar, upplevelser, kommunikation och samarbete
Sandberg, Lina (2020)
Sandberg, Lina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112324007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112324007
Tiivistelmä
Akuutti tai vakava sairaus aiheuttaa usein vahvoja epämiellyttäviä tunteita ja ahdistusta kaikille osapuolille. Jotta sairaanhoitajana voidakseen hoitaa potilaita, joilla on akuutti tai vakava sairaus tai tilanne, pitää pystyä kommunikoimaan potilaidensa kanssa. Kommunikaatiota pidetään vaikeana normaaleissa hoitotilanteissa, ja yhä vaikeampana kun on kyse lasten hoidosta.
Aikuinen ymmärtää normaaleissa tilanteissa mitä akuutti tai vakava sairaus merkitsee, jota lapsi ei monta kertaa ymmärrä. Lapset kehittyvät syntymästään aina teini-ikään asti. Tämän takia pienet lapset eivät voi ymmärtää monimutkaisia asioita kuten sairautta ja kipua, tai mistä nämä johtuvat. Lapsella, joka tulee päivystykseen on melkein aina vanhempi tai muu huoltaja mukana, jota ei saa unohtaa vaikka lapsi on se joka on hoidon tarpeessa.
Tämän opinnäyteentyön tarkoitus on saada syvällisempi käsitys siitä, mitä ajatella hoidettaessa lapsipotilasta ja kuinka hoitaa ja kommunikoida lasten ja läheisen perheen kanssa. Työ on suoritettu systemaattisena kirjallisuustutkimuksena missä on käytetty Jean Piagetin teoria älyllisestä kehityksestä teoreettisena lähtökohtana. Tulokset osoittavat, että kommunikaatio ja kohtelu ovat erittäin tärkeitä, mistä sekä sairaanhoitajat että vanhemmat ovat yhtä mieltä. Vanhempien ja sairaanhoitajien yhteistyö on väistämätöntä ja ratkaisevan tärkeää lapsen koetun turvallisuuden varmistamiseksi hoidon aikana.
Aikuinen ymmärtää normaaleissa tilanteissa mitä akuutti tai vakava sairaus merkitsee, jota lapsi ei monta kertaa ymmärrä. Lapset kehittyvät syntymästään aina teini-ikään asti. Tämän takia pienet lapset eivät voi ymmärtää monimutkaisia asioita kuten sairautta ja kipua, tai mistä nämä johtuvat. Lapsella, joka tulee päivystykseen on melkein aina vanhempi tai muu huoltaja mukana, jota ei saa unohtaa vaikka lapsi on se joka on hoidon tarpeessa.
Tämän opinnäyteentyön tarkoitus on saada syvällisempi käsitys siitä, mitä ajatella hoidettaessa lapsipotilasta ja kuinka hoitaa ja kommunikoida lasten ja läheisen perheen kanssa. Työ on suoritettu systemaattisena kirjallisuustutkimuksena missä on käytetty Jean Piagetin teoria älyllisestä kehityksestä teoreettisena lähtökohtana. Tulokset osoittavat, että kommunikaatio ja kohtelu ovat erittäin tärkeitä, mistä sekä sairaanhoitajat että vanhemmat ovat yhtä mieltä. Vanhempien ja sairaanhoitajien yhteistyö on väistämätöntä ja ratkaisevan tärkeää lapsen koetun turvallisuuden varmistamiseksi hoidon aikana.