Liikunnan vaikutukset ADHD-lasten oireisiin : opas 7-12-vuotiaiden ADHD-lasten kanssa toimiville aikuisille
Iivonen, Riikka; Ranta, Satu (2020)
Iivonen, Riikka
Ranta, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda integroivan kirjallisuuskatsauksen pohjalta helppolukuinen opas, joka on suunniteltu ADHD-lasten kanssa toimiville aikuisille. Tavoitteena oli lisätä aikuisten tietoutta siitä, miten häiriö vaikuttaa lapsen toimintaan ja miten häiriökäytöstä voisi lääkkeettömästi liikunnan avulla lieventää. ADHD eli Attention Deficit Hyperactivity Disorder on tarkkaavaisuuden ja aktiivisuuden häiriö. Oirekuvaan kuuluvat yleisimmin ylivilkkaus, impulsiivisuus ja tarkkaavaisuushäiriöt. Ajatus opinnäytetyön aiheesta muodostettiin yhdessä Voimisteluliiton projektipäällikön Jenni Tuomelan kanssa. Opas julkaistiin heidän verkkosivuillaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka pohjana toimi integroivan ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen yhdistelmä. Aiheesta asetetut tutkimuskysymykset loivat opinnäytetyöhön viitekehykset. Tutkimusten tiedonhaku, valinta, analysointi ja johtopäätökset tehtiin tutkimuskysymysten pohjalta. Tiedonhaussa hyödynnettiin eri tietokantoja ja kirjallisuutta. Hakusanat muodostettiin tutkimuskysymysten perusteella. Hakua rajattiin tiettyyn ikäryhmään ja tutkimusten julkaisuvuoteen. Otsikoiden ja tiivistelmien perusteella valittiin tutkimukset, jotka täyttivät asetetut kriteerit. Lopulliseen sisältöanalyysiin valittiin 10 (n=10) tutkimusta.
Tuloksissa keskeisiksi ADHD:ta lieventäviksi tekijöiksi nousi liikunnan intensiteetti, kesto ja tavoitteellisuus. Ilmeni, että ohjaamisella ja motivoinnilla on merkitystä liikuntaintervention onnistumisessa ja siten ADHD-oireiden lieventymisessä. Useimmissa tutkimuksissa aerobinen kohtuukuormitteinen liikunta näyttäytyi vaikuttavimpana keinona parantaa ADHD-lasten kognitiivista suorituskykyä. Kohtuukuormitteinen aerobinen liikunta soveltuu lääkkeettömäksi hoitomuodoksi lapsille, joilla on ADHD. Tulokset vahvistavat myös fysioterapian merkitystä hoitomuotona. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, minkälainen aerobinen liikunta lievittää parhaiten ADHD-lasten oireita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka pohjana toimi integroivan ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen yhdistelmä. Aiheesta asetetut tutkimuskysymykset loivat opinnäytetyöhön viitekehykset. Tutkimusten tiedonhaku, valinta, analysointi ja johtopäätökset tehtiin tutkimuskysymysten pohjalta. Tiedonhaussa hyödynnettiin eri tietokantoja ja kirjallisuutta. Hakusanat muodostettiin tutkimuskysymysten perusteella. Hakua rajattiin tiettyyn ikäryhmään ja tutkimusten julkaisuvuoteen. Otsikoiden ja tiivistelmien perusteella valittiin tutkimukset, jotka täyttivät asetetut kriteerit. Lopulliseen sisältöanalyysiin valittiin 10 (n=10) tutkimusta.
Tuloksissa keskeisiksi ADHD:ta lieventäviksi tekijöiksi nousi liikunnan intensiteetti, kesto ja tavoitteellisuus. Ilmeni, että ohjaamisella ja motivoinnilla on merkitystä liikuntaintervention onnistumisessa ja siten ADHD-oireiden lieventymisessä. Useimmissa tutkimuksissa aerobinen kohtuukuormitteinen liikunta näyttäytyi vaikuttavimpana keinona parantaa ADHD-lasten kognitiivista suorituskykyä. Kohtuukuormitteinen aerobinen liikunta soveltuu lääkkeettömäksi hoitomuodoksi lapsille, joilla on ADHD. Tulokset vahvistavat myös fysioterapian merkitystä hoitomuotona. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, minkälainen aerobinen liikunta lievittää parhaiten ADHD-lasten oireita.