Sakon muuntorangaistusasioiden kehittäminen Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa
Ratia, Sini (2020)
Ratia, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323904
Tiivistelmä
Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa ratkaistaan vuosittain noin 1000 sakon muuntorangaistusasiaa. Kyseessä on pieni asiaryhmä, sillä esimerkiksi vuonna 2019 käräjäoikeudessa ratkaistiin kaikki asiaryhmät yhteenlaskettuna yli 52 000 asiaa. Sakon muuntorangaistusasioita ei muiden asiaryhmien tapaan käsitellä sähköisissä tietojärjestelmissä. Oikeusministeriön asettama työryhmä on jo vuonna 2009 ehdottanut, että muuntorangaistusasioiden käsittelyä varten kehitetään tietojärjestelmä siten, että asiakirjaliikenne voidaan toteuttaa sähköisesti. Edelleen vuonna 2020 asiakirjat kulkevat viranomaiselta toiselle paperisena, ja käsittely käräjäoikeudessa sisältää paljon manuaalista kirjaustyötä ja asiakirjojen kopioimista.
Nykyinen käsittelyprosessi on koettu hankalaksi ja kirjaukset aikaa vieväksi. Myös ajantasaisen ohjeistuksen puute sekä käräjäsihteerien suuri vaihtuvuus on tuonut omat haasteensa muun muassa perehdyttämiseen ja työtehtävien oppimiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten sakon muuntorangaistusasioiden käsittelyprosessia voitaisiin etenkin käräjäsihteerien osalta kehittää ja tehostaa. Kehittämis- ja toimintatutkimus pyrkivät tutkittavana olevan toiminnan tai kohteen muutokseen tai parannukseen, ja täsmäryhmähaastattelulla ja havainnoinnilla saadaan samanaikaisesti tietoja ja kannanottoja usealta vastaajalta. Pienessä tutkimusryhmässä on helppo luoda kahvipöytäkeskustelunomainen avoin keskusteluyhteys tutkimukseen osallistuvien välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sakon muuntorangaistusasioita käsittelevillä käräjäsihteereillä on halua kehittää ja tehostaa työtapoja, mutta lainsäädäntö ja sidosryhmävirastojen ohjeistukset asettavat ne raamit, joiden puitteissa yksittäisen viraston on toimittava. Pienillä muutoksilla työvaiheita voidaan sujuvoittaa jonkin verran, mutta laajemmalle uudistukselle ja ennen kaikkea asiaryhmän sähköistämiselle on selkeä tarve. Approximately 1000 cases of the conversion sentence are passed in the District Court of Varsinais-Suomi each year. In 2019, for example the District Court decided over 52,000 cases. Conversion sentences are a small part of all cases and they are not handled by any electronic data systems unlike all other cases. In 2009, the Ministry of Justice appointed a working group which suggested implementing a data system which would enable electronical transfer of the documents between the authorities. However, all documents are still on paper and the process includes a lot of manual recording and copying documents.
The current process has been found inconvenient and time-consuming. The lack of up-to-date guidance and turnover of secretaries affect the orientation of the new employees.
The aim of the thesis is to determine how to develop and enhance the handling of conversion sentences in particular for district court secretaries. Both the development research and action research aim for a change or improvement of the activity or object of research. The focus group interview and observation will simultaneously provide information and positions from several respondents. In a small research group it is easy to establish an open conversation between research group participants.
The results suggest that the district court secretaries have a desire to develop and enhance working methods but the legislation and the guidance of other authorities set the frames which an individual office must operate. With small changes it is possible to simplify the work but there is an urgent need for wider reform. The electronic data system is the most important reform proposal.
Nykyinen käsittelyprosessi on koettu hankalaksi ja kirjaukset aikaa vieväksi. Myös ajantasaisen ohjeistuksen puute sekä käräjäsihteerien suuri vaihtuvuus on tuonut omat haasteensa muun muassa perehdyttämiseen ja työtehtävien oppimiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten sakon muuntorangaistusasioiden käsittelyprosessia voitaisiin etenkin käräjäsihteerien osalta kehittää ja tehostaa. Kehittämis- ja toimintatutkimus pyrkivät tutkittavana olevan toiminnan tai kohteen muutokseen tai parannukseen, ja täsmäryhmähaastattelulla ja havainnoinnilla saadaan samanaikaisesti tietoja ja kannanottoja usealta vastaajalta. Pienessä tutkimusryhmässä on helppo luoda kahvipöytäkeskustelunomainen avoin keskusteluyhteys tutkimukseen osallistuvien välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sakon muuntorangaistusasioita käsittelevillä käräjäsihteereillä on halua kehittää ja tehostaa työtapoja, mutta lainsäädäntö ja sidosryhmävirastojen ohjeistukset asettavat ne raamit, joiden puitteissa yksittäisen viraston on toimittava. Pienillä muutoksilla työvaiheita voidaan sujuvoittaa jonkin verran, mutta laajemmalle uudistukselle ja ennen kaikkea asiaryhmän sähköistämiselle on selkeä tarve.
The current process has been found inconvenient and time-consuming. The lack of up-to-date guidance and turnover of secretaries affect the orientation of the new employees.
The aim of the thesis is to determine how to develop and enhance the handling of conversion sentences in particular for district court secretaries. Both the development research and action research aim for a change or improvement of the activity or object of research. The focus group interview and observation will simultaneously provide information and positions from several respondents. In a small research group it is easy to establish an open conversation between research group participants.
The results suggest that the district court secretaries have a desire to develop and enhance working methods but the legislation and the guidance of other authorities set the frames which an individual office must operate. With small changes it is possible to simplify the work but there is an urgent need for wider reform. The electronic data system is the most important reform proposal.