Kaidetörmäyksen vaikutukset betonisella laattapalkkisillalla
Hirvonen, Jami (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hirvonen, Jami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522239
Tiivistelmä
Tutkimuksessa vertailtiin betonisen laattapalkkisillan ulokkeen kapasiteettia kaidetörmäyksen aiheuttamiin rasituksiin erilaisten kaidejärjestelmien tapauksessa. Taustatietona käytettiin Itävallassa käytössä olevien 27:n eri siltakaiteen tietoja. Työssä tarkasteltiin voiko kaidejärjestelmän kautta ulokelaatalle jakaantuvat rasitukset ylittää suunnittelukuormien aiheuttamat rasitukset ulokkeessa. Valmistajien kaidejärjestelmille sallimien piste- ja viivakuormien aiheuttamia rasitusten eroja ulokkeessa on myös tarkasteltu.
Tutkimus toteutettiin luomalla kolme ulokkeen pituudelta ja paksuudelta eroavaa ulokemallia RREM-ohjelmaan. Jokainen malli mitoitettiin erikseen suunnittelukuormille, josta saatiin ulokkeelle vaadittu raudoitus. Kaidejärjestelmille sallitut piste- ja viivakuormat mitoitettiin paikallisen kestävyyden mitoitustilanteessa, jonka perusteella saatiin kaidejärjestelmien mukaiset raudoitusmäärät ulokkeelle. Mitoitus ja rasitusten käsittely suoritettiin Excel-tiedostossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaidejärjestelmän kautta ulokkeelle välittyvien rasitusten aiheuttamat raudoitusmäärät eivät edes korkean törmäyskestävyysluokan siltakaiteilla ylitä ulokkeen suunnittelukuormien mukaista raudoitusmäärää. Tulosten perusteella luotiin törmäyskestävyysluokasta riippuvaiset pistemäisten vaaka-, pysty- ja momenttikuormien ehdotusarvot ulokkeen mitoitukseen onnettomuustilanteessa. Kuormat on yhdistetty Eurokoodien soveltamisohjeessa NCCI1 mainitun onnettomuusrajatilan mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin luomalla kolme ulokkeen pituudelta ja paksuudelta eroavaa ulokemallia RREM-ohjelmaan. Jokainen malli mitoitettiin erikseen suunnittelukuormille, josta saatiin ulokkeelle vaadittu raudoitus. Kaidejärjestelmille sallitut piste- ja viivakuormat mitoitettiin paikallisen kestävyyden mitoitustilanteessa, jonka perusteella saatiin kaidejärjestelmien mukaiset raudoitusmäärät ulokkeelle. Mitoitus ja rasitusten käsittely suoritettiin Excel-tiedostossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaidejärjestelmän kautta ulokkeelle välittyvien rasitusten aiheuttamat raudoitusmäärät eivät edes korkean törmäyskestävyysluokan siltakaiteilla ylitä ulokkeen suunnittelukuormien mukaista raudoitusmäärää. Tulosten perusteella luotiin törmäyskestävyysluokasta riippuvaiset pistemäisten vaaka-, pysty- ja momenttikuormien ehdotusarvot ulokkeen mitoitukseen onnettomuustilanteessa. Kuormat on yhdistetty Eurokoodien soveltamisohjeessa NCCI1 mainitun onnettomuusrajatilan mukaisesti.