Potilaan hoitoon sitoutuminen
Heikkilä, Pyry (2020)
Heikkilä, Pyry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus potilaan sitoutumisesta hoitoon. Tavoitteenani oli selvittää perusterveydenhuollon asiakkaiden hoitoon sitoutumista, miten hoitoon sitoutumista voidaan edistää ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuskysymykseni, johon etsin vastausta oli "Miten asiakas kokee terveyspalveluihin sitoutumisen?" Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin kahdesta kansainvälisestä ja yhdestä kotimaisesta tietokannasta käyttäen sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Aineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusta. Käytetty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitoon sitoutumiseen liittyy monia eri tekijöitä. Merkittävämpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat potilaan hoitoon sitoutumiseen positiivisesti olivat, hyvä suhde potilaan ja ammattilaisen välillä sekä potilaan positiivinen kokemus. Hyvän suhteen syntyyn vaikuttivat muun muassa kommunikointi ja potilaan aktivointi. Positiivisen kokemuksen syntyyn vaikutti taas osallisuuden kokemus ja se, että hoidosta on yhteisymmärrys sekä hyväksi koettu ilmapiiri. Heikentävästi hoitoon sitoutumiseen vaikutti muun muassa yksilölliset erot, joita ei otettu huomioon hoidossa ja huono kommunikointi potilaan ja ammattilaisen välillä. Tulosten perusteella voidaan siis todeta, että kommunikointi on avain potilaan hoitoon sitoutumisen kannalta,
Jatkossa aihetta olisi hyvä tutkia erityisesti kotihoidon ja etävastaanoton näkökulmasta. Nämä ovat aiheita, joiden merkitys tulee tulevaisuudessa varmasti kasvamaan.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitoon sitoutumiseen liittyy monia eri tekijöitä. Merkittävämpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat potilaan hoitoon sitoutumiseen positiivisesti olivat, hyvä suhde potilaan ja ammattilaisen välillä sekä potilaan positiivinen kokemus. Hyvän suhteen syntyyn vaikuttivat muun muassa kommunikointi ja potilaan aktivointi. Positiivisen kokemuksen syntyyn vaikutti taas osallisuuden kokemus ja se, että hoidosta on yhteisymmärrys sekä hyväksi koettu ilmapiiri. Heikentävästi hoitoon sitoutumiseen vaikutti muun muassa yksilölliset erot, joita ei otettu huomioon hoidossa ja huono kommunikointi potilaan ja ammattilaisen välillä. Tulosten perusteella voidaan siis todeta, että kommunikointi on avain potilaan hoitoon sitoutumisen kannalta,
Jatkossa aihetta olisi hyvä tutkia erityisesti kotihoidon ja etävastaanoton näkökulmasta. Nämä ovat aiheita, joiden merkitys tulee tulevaisuudessa varmasti kasvamaan.