Työnantajamielikuvan kehitys: Case Vincit Oy.
Hassan, Amin (2020)
Hassan, Amin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123597
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeisen opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen sisäisen ja ulkoisen työnantajamielikuvan nykytila sekä kohderyhmän työnhakukäyttäytyminen. Kohderyhmäksi opinnäytetyössä valikoitui Metropolia ammattikorkeakoulun liiketalouden, insinöörilinjan sekä tietotekniikan opiskelijat. Työn tarkoituksena oli teettää selkeä analyysiraportti Vincit Oy:n työnantajamielikuvasta kohderyhmän näkökulmasta ja tämän perusteella luoda kehitysehdotuksia sen parantamiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen mielikuva Vincit Oy:n henkilöstöllä on työnantajastaan, sekä millainen mielikuva kohderyhmällä on Vincit Oy:stä työnantajana.
Teoreettinen viitekehys rakentui työnantajamielikuvan, yrityskuvan ja rekrytoinnin eri teorioista. Viitekehys rakennettiin kolmesta eri osa-alueesta, joissa ensimmäisessä tarkasteltiin mielikuvan ja yrityskuvan perusteita. Toisessa osa-alueessa tarkasteltiin työnantajamielikuvan perusteita, syntymistä ja kehittymistä sekä sen positiivisia vaikutuksia. Kolmannessa osa-alueessa keskityttiin rekrytoinnin perusteisiin, sillä se on olennainen osa työnantajamielikuvaa. Teoreettinen viitekehys pyrittiin rakentamaan siten, että se tukisi mahdollisimman hyvin opinnäytetyön kokonaistavoitetta.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusosioita. Kyselyn tavoitteena oli selvittää Vincit Oy:n ulkoisen työnantajamielikuvan nykytila kohderyhmän näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka kohderyhmä käyttäytyy, kun työtä etsitään, sekä mitä asioita kohderyhmä arvostaa tulevassa työnantajassa. Kyselytutkimuksen lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Vincit Oy:lle aikaisemmin teetettyä kyselytutkimusta, joka mittasi yrityksen sisäistä työnantajamielikuvaa.
Selvitysten tulokset olivat hyvin linjassa opinnäytetyön viitekehyksen kanssa. Selvitysten perusteella Vincit Oy:n sisäinen työnantajamielikuva on hyvä. Ulkoinen mielikuva kohderyhmän näkökulmasta jäi jokseenkin epäselväksi, sillä suurin osa kyselyyn osallistuneista ei tuntenut yritystä entuudestaan. Tämä kuitenkin omalta osaltaan auttoi rakentamaan kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan kokonaisuuden kehittämiseen. Kehitysehdotukset painottuvat ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämiseen muun muassa sosiaalista mediaa hyödyntämällä.
Teoreettinen viitekehys rakentui työnantajamielikuvan, yrityskuvan ja rekrytoinnin eri teorioista. Viitekehys rakennettiin kolmesta eri osa-alueesta, joissa ensimmäisessä tarkasteltiin mielikuvan ja yrityskuvan perusteita. Toisessa osa-alueessa tarkasteltiin työnantajamielikuvan perusteita, syntymistä ja kehittymistä sekä sen positiivisia vaikutuksia. Kolmannessa osa-alueessa keskityttiin rekrytoinnin perusteisiin, sillä se on olennainen osa työnantajamielikuvaa. Teoreettinen viitekehys pyrittiin rakentamaan siten, että se tukisi mahdollisimman hyvin opinnäytetyön kokonaistavoitetta.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusosioita. Kyselyn tavoitteena oli selvittää Vincit Oy:n ulkoisen työnantajamielikuvan nykytila kohderyhmän näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka kohderyhmä käyttäytyy, kun työtä etsitään, sekä mitä asioita kohderyhmä arvostaa tulevassa työnantajassa. Kyselytutkimuksen lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Vincit Oy:lle aikaisemmin teetettyä kyselytutkimusta, joka mittasi yrityksen sisäistä työnantajamielikuvaa.
Selvitysten tulokset olivat hyvin linjassa opinnäytetyön viitekehyksen kanssa. Selvitysten perusteella Vincit Oy:n sisäinen työnantajamielikuva on hyvä. Ulkoinen mielikuva kohderyhmän näkökulmasta jäi jokseenkin epäselväksi, sillä suurin osa kyselyyn osallistuneista ei tuntenut yritystä entuudestaan. Tämä kuitenkin omalta osaltaan auttoi rakentamaan kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan kokonaisuuden kehittämiseen. Kehitysehdotukset painottuvat ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämiseen muun muassa sosiaalista mediaa hyödyntämällä.