Käytännön saavutettavuusoppaan luominen Säteilyturvakeskukselle
Elo, Ilkka (2020)
Elo, Ilkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923386
Tiivistelmä
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkisen sektorin toimijoita huomioimaan saavutettavuuden toiminnassaan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda mahdollisimman hyvin käyttäjiä palveleva saavutettavuusopas Säteilyturvakeskukselle (STUK). Opinnäytetyössä saavutettavuutta tarkastellaan nk. perusvirkahenkilön (henkilö, joka ei ole viestinnän asiantuntija, mutta joka tuottaa työssään saavutettavuusvaatimukset täyttäviä dokumentteja) näkökulmasta.
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia toiveita ja tarpeita STUKin työntekijöillä on saavutettavuuteen liittyvän ohjeistuksen suhteen. Menetelminä käytetään verkkokyselyä sekä teemahaastatteluita, jotka toteutettiin kevään 2020 aikana. Lisäksi selvitetään lähdekirjallisuuden avulla, millaisia asioita saavutettavuuteen liittyen on tarpeellista ohjeistaa. Lähdekirjallisuus koostuu mm. lakiteksteistä, saavutettavuutta käsittelevistä verkkosivustoista sekä eri organisaatioiden saavutettavuusoppaista.
Kyselyn ja haastatteluiden tuottama tärkein havainto on, että työntekijät kaipasivat ohjeistusta mahdollisimman tiiviissä ja käytännönläheisessä muodossa. Haastatteluiden perusteella saavutettavuuteen suhtaudutaan paikoin epäilevästi ja sen aiheuttamasta lisätyöstä ollaan huolissaan. Saavutettavuuden etuja nk. tavalliselle käyttäjälle ei aina tunnistettu, vaan saavutettavuutta pidettiin paikoin ainoastaan erityisryhmien tarpeisiin vastaamisena.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi STUKin visuaalista ja muuta ohjeistoa täydentävä Käytännön saavutettavuusopas, jossa kerrotaan konkreettisia ohjeita asiakirjojen ja taittotöiden tekijöille sekä verkkosisältöjen tuottajille. Opinnäytetyön myötä tehtiin myös muutoksia STUKin käyttämiin asiakirjamallipohjiin.
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia toiveita ja tarpeita STUKin työntekijöillä on saavutettavuuteen liittyvän ohjeistuksen suhteen. Menetelminä käytetään verkkokyselyä sekä teemahaastatteluita, jotka toteutettiin kevään 2020 aikana. Lisäksi selvitetään lähdekirjallisuuden avulla, millaisia asioita saavutettavuuteen liittyen on tarpeellista ohjeistaa. Lähdekirjallisuus koostuu mm. lakiteksteistä, saavutettavuutta käsittelevistä verkkosivustoista sekä eri organisaatioiden saavutettavuusoppaista.
Kyselyn ja haastatteluiden tuottama tärkein havainto on, että työntekijät kaipasivat ohjeistusta mahdollisimman tiiviissä ja käytännönläheisessä muodossa. Haastatteluiden perusteella saavutettavuuteen suhtaudutaan paikoin epäilevästi ja sen aiheuttamasta lisätyöstä ollaan huolissaan. Saavutettavuuden etuja nk. tavalliselle käyttäjälle ei aina tunnistettu, vaan saavutettavuutta pidettiin paikoin ainoastaan erityisryhmien tarpeisiin vastaamisena.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi STUKin visuaalista ja muuta ohjeistoa täydentävä Käytännön saavutettavuusopas, jossa kerrotaan konkreettisia ohjeita asiakirjojen ja taittotöiden tekijöille sekä verkkosisältöjen tuottajille. Opinnäytetyön myötä tehtiin myös muutoksia STUKin käyttämiin asiakirjamallipohjiin.