Myynnin digiloikka asiantuntijaorganisaation strategian ytimessä : case Porkkana ja keppi Oy
Hiekkataipale, Eeva-Maija (2020)
Hiekkataipale, Eeva-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923442
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan myynnissä digitalisaation kautta tapahtuvaa muutosta ja sen johtamista strategisesta näkökulmasta asiantuntijaorganisaatiossa. Työssä haetaan oppia menestyneiltä edelläkävijäyrityksiltä ja etsitään liiketoiminnan näkökulmasta toimivimmat strategiset ja operatiiviset ratkaisut rekrytointimuotoiluun ja henkilöstöstrategioiden kehittämiseen sekä asiantuntija- ja johtajarekrytointeihin erikoistuneelle tilaajayritykselle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, mitä asiantuntijakentässä toimivien pk-yritysten on tiedettävä digitalisaatiosta ja miten niiden tulee hyödyntää myynnin ja markkinoinnin työkaluja, jotta kannattava kasvu muuttuvassa markkinassa mahdollistuu. Työn tarkoituksena on validoida asiantuntijakentässä toimivien pk-yritysten näkökulmasta parhaat työvälineet, työtavat ja johtamisen menetelmät. Näiden avulla asiantuntijaorganisaatiot saavat parhaat vinkit dataohjatun ja strategiaan nojaavan modernin myyntiprosessin rakentamiseen.
Työn teoreettisessa osassa perehdytään strategialähtöiseen ajatteluun digitalisoituivan myynnin kautta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on toteutettu laadullisena Robins- osaprojektitutkimuksena. Osana tätä opinnäytetyötä, työn tekijä on osallistunut tutkijaryhmätyöskentelyyn Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston Robins- hankkeessa.
Tämä opinnäytetyö on rakennettu työn tilaajayrityksen tarpeista lähtien, joten sen laajempaan hyödynnettävyyteen tulee suhtautua kriittisesti. Kuitenkin useissa muissakin pienissä tai keskisuurissa asiantuntijayrityksissä pohditaan täällä hetkellä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä myynnin tukena sekä johtamisen ja myynnin kehittämistä. Tämä työ antaakin parhaimmillaan ideoita kehitystyöhön ja kannustaa toimintojen jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, mitä asiantuntijakentässä toimivien pk-yritysten on tiedettävä digitalisaatiosta ja miten niiden tulee hyödyntää myynnin ja markkinoinnin työkaluja, jotta kannattava kasvu muuttuvassa markkinassa mahdollistuu. Työn tarkoituksena on validoida asiantuntijakentässä toimivien pk-yritysten näkökulmasta parhaat työvälineet, työtavat ja johtamisen menetelmät. Näiden avulla asiantuntijaorganisaatiot saavat parhaat vinkit dataohjatun ja strategiaan nojaavan modernin myyntiprosessin rakentamiseen.
Työn teoreettisessa osassa perehdytään strategialähtöiseen ajatteluun digitalisoituivan myynnin kautta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on toteutettu laadullisena Robins- osaprojektitutkimuksena. Osana tätä opinnäytetyötä, työn tekijä on osallistunut tutkijaryhmätyöskentelyyn Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston Robins- hankkeessa.
Tämä opinnäytetyö on rakennettu työn tilaajayrityksen tarpeista lähtien, joten sen laajempaan hyödynnettävyyteen tulee suhtautua kriittisesti. Kuitenkin useissa muissakin pienissä tai keskisuurissa asiantuntijayrityksissä pohditaan täällä hetkellä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä myynnin tukena sekä johtamisen ja myynnin kehittämistä. Tämä työ antaakin parhaimmillaan ideoita kehitystyöhön ja kannustaa toimintojen jatkuvaan kehittämiseen.