Muotoilun korkeakoulutuksen ja työelämän asiantuntijuuden yhteistyö: Haasteet ja uudet mahdollisuudet
Ojaniemi, Sara (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923412
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi korkeakoulutasoisen muotoilukoulutuksen ja työelämän asiantuntijuuden yhteistyöhön. Pääpaino tässä toiminnallisessa kehittämistutkimuksessa oli nykyisten haasteiden kartoittamisessa koulutuksen järjestelyiden näkökulmasta ja hankitun tiedon pohjalta palvelukonseptin kehittämisessä palvelumuotoilun keinoin. Työ oli osa Finnish Design Academy -hanketta, joka on seitsemän ammattikorkeakoulun ja kahden yliopiston yhteistyöhön pohjautuva, suomalaista muotoilun koulutusta kehittävä hanke.
Työn tavoite oli kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa paneuduttiin olemassa oleviin, koulutuksen järjestämiseen liittyviin haasteisiin ja niissä ilmeneviin yhteistyön kehityskohteisiin. Toinen osa käsitteli palvelumuotoilun keinoin luotua selkeää konseptia ensimmäisessä osassa esiin tulleiden asioiden ratkaisemiseksi. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat pääosin laadullisia menetelmiä kattavan asiakas- ja käyttäjäymmärryksen muodostamiseksi.
Tutkimus aloitettiin havainnoimalla ja vertailuanalyysillä. Tämän vaiheen tuloksena oli haastatteluista ja myöhemmistä vaiheista tarvittavan tiedon hahmottaminen. Suurin ja tärkein osa tutkimustiedosta saatiin haastatteluiden kautta. Tätä tietoa täydennettiin tutkimusvaiheen lopussa vielä yhteiskehittämisen työpajalla konseptin ideoimiseksi.
Työssä on kuvattu asiantuntijaresurssien hyödyntämisen haasteita korkeakoulutuksen parissa. Huomio kiinnittyi verkostoihin ja erityisesti ammatillisten verkostojen haavoittuvuuteen. Työn tuloksena oleva palvelualustan konsepti helpottaa näiden käytännön ongelmien parissa työskentelevien elämää. This thesis concentrated on collaboration between university-level design education and working life expertise. The focus of this developmental action study was to develop a concept to tackle current challenges in organizing education by using service design methods. The work was carried out in co-operation with the Finnish Design Academy, a collaboration project aiming to develop design education to meet the needs of continuously changing working life.
The aim of this study consisted of two parts. The first goal was to form an understanding of the current challenges in organizing education and areas of development in this collaboration. The second, developmental part of the study was to create a reliable concept to tackle these challenges, using methods of service design. Research for this thesis was carried out with qualitative methods, an approach suitable to build a firm customer understanding.
The first step was observation to form an idea of the information needed later on. The second and main part of the information was collected through a comprehensive series of interviews. These interviews gave a necessary basis of information to the last part of the research – a workshop with representatives from both perspectives of the equation, to ideate the future concept.
This study showed challenges in the expert recruitment process, especially in professional networking over personal networks. The result of this study was a concept proposal to facilitate the challenges in the higher education scene.
Työn tavoite oli kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa paneuduttiin olemassa oleviin, koulutuksen järjestämiseen liittyviin haasteisiin ja niissä ilmeneviin yhteistyön kehityskohteisiin. Toinen osa käsitteli palvelumuotoilun keinoin luotua selkeää konseptia ensimmäisessä osassa esiin tulleiden asioiden ratkaisemiseksi. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat pääosin laadullisia menetelmiä kattavan asiakas- ja käyttäjäymmärryksen muodostamiseksi.
Tutkimus aloitettiin havainnoimalla ja vertailuanalyysillä. Tämän vaiheen tuloksena oli haastatteluista ja myöhemmistä vaiheista tarvittavan tiedon hahmottaminen. Suurin ja tärkein osa tutkimustiedosta saatiin haastatteluiden kautta. Tätä tietoa täydennettiin tutkimusvaiheen lopussa vielä yhteiskehittämisen työpajalla konseptin ideoimiseksi.
Työssä on kuvattu asiantuntijaresurssien hyödyntämisen haasteita korkeakoulutuksen parissa. Huomio kiinnittyi verkostoihin ja erityisesti ammatillisten verkostojen haavoittuvuuteen. Työn tuloksena oleva palvelualustan konsepti helpottaa näiden käytännön ongelmien parissa työskentelevien elämää.
The aim of this study consisted of two parts. The first goal was to form an understanding of the current challenges in organizing education and areas of development in this collaboration. The second, developmental part of the study was to create a reliable concept to tackle these challenges, using methods of service design. Research for this thesis was carried out with qualitative methods, an approach suitable to build a firm customer understanding.
The first step was observation to form an idea of the information needed later on. The second and main part of the information was collected through a comprehensive series of interviews. These interviews gave a necessary basis of information to the last part of the research – a workshop with representatives from both perspectives of the equation, to ideate the future concept.
This study showed challenges in the expert recruitment process, especially in professional networking over personal networks. The result of this study was a concept proposal to facilitate the challenges in the higher education scene.