Monialaisen oppimiskokonaisuuden liikunnallistaminen ADHD-nuoren näkökulmasta
Matola, Jaakko; Rauatmaa, Touko (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Matola, Jaakko
Rauatmaa, Touko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liikunnallinen monialainen oppimiskokonaisuus, joka toteutettaisiin ADHD-nuoren näkökulmasta. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli saada uutta tietoa, miten liikunnan avulla toteutettu toiminta tukee ADHD-nuorten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja sitä kautta myös edistää mahdollisesti oppimista. Samalla pyrimme selvittämään, miten tämä vaikuttaa ei-ADHD-nuorten kokemuksiin monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tutkimus toteutettiin Syksyllä 2020 laadullisena toimintatutkimuksena. Pidimme ensin liikunnallisen MOK:in teemapäivän, jossa havainnoimme oppilaiden toimintaa rastisuunnistuksen aikana. Tapahtuman jälkeen keräsimme aineiston teettämällä kyselylomakkeen sekä haastattelemalla osallistujia. Aineisto kerättiin kahdeksasluokkalaisilta, ja osallistujia tutkimukseen oli yhteensä 102.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että ADHD-nuorten toimintaa tukemaan suunniteltu monialainen oppimiskokonaisuus tukee myös ei-ADHD-nuorten toimintaa. Suurin osa molemmista ryhmistä koki olevansa yhdenvertaisia ja pääsi osallistumaan toimintaan. Lisäksi yli puolet koki oppineensa jotain uutta teemapäivän aikana, mikä tukee myös vahvasti tutkimusten ja teorian osuutta liikunnan vaikutuksista oppimiseen sekä toiminnallisesta oppimisesta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää merkittävinä osallisuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta, koska uusi toimintaympäristö ja struktuurin muuttuminen ovat etenkin lapsuudessa ja nuoruudessa haasteellisia ADHD-henkilöille. Positiivista on myös se, että yli puolet koki myös oppineensa jotain uutta teemapäivän aikana. Tutkimusta ei kuitenkaan voida yleistää toimivaksi kaikille, mutta se antaa hyviä suuntaviivoja toimintatavalle. Toimintaa ja tehtäviä voisi vielä kehittää entisestään, jotta saataisiin paremmin motivoitua kaikkia toimintaan osallistuvia sekä tarjottua enemmän myönteisiä kokemuksia oppimisesta liikunnan avulla.
Avainsanat: ADHD, monialaiset oppimiskokonaisuudet, oppimisen tuki, osallisuus, toiminnallinen oppiminen, yhdenvertaisuus
Tutkimus toteutettiin Syksyllä 2020 laadullisena toimintatutkimuksena. Pidimme ensin liikunnallisen MOK:in teemapäivän, jossa havainnoimme oppilaiden toimintaa rastisuunnistuksen aikana. Tapahtuman jälkeen keräsimme aineiston teettämällä kyselylomakkeen sekä haastattelemalla osallistujia. Aineisto kerättiin kahdeksasluokkalaisilta, ja osallistujia tutkimukseen oli yhteensä 102.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että ADHD-nuorten toimintaa tukemaan suunniteltu monialainen oppimiskokonaisuus tukee myös ei-ADHD-nuorten toimintaa. Suurin osa molemmista ryhmistä koki olevansa yhdenvertaisia ja pääsi osallistumaan toimintaan. Lisäksi yli puolet koki oppineensa jotain uutta teemapäivän aikana, mikä tukee myös vahvasti tutkimusten ja teorian osuutta liikunnan vaikutuksista oppimiseen sekä toiminnallisesta oppimisesta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää merkittävinä osallisuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta, koska uusi toimintaympäristö ja struktuurin muuttuminen ovat etenkin lapsuudessa ja nuoruudessa haasteellisia ADHD-henkilöille. Positiivista on myös se, että yli puolet koki myös oppineensa jotain uutta teemapäivän aikana. Tutkimusta ei kuitenkaan voida yleistää toimivaksi kaikille, mutta se antaa hyviä suuntaviivoja toimintatavalle. Toimintaa ja tehtäviä voisi vielä kehittää entisestään, jotta saataisiin paremmin motivoitua kaikkia toimintaan osallistuvia sekä tarjottua enemmän myönteisiä kokemuksia oppimisesta liikunnan avulla.
Avainsanat: ADHD, monialaiset oppimiskokonaisuudet, oppimisen tuki, osallisuus, toiminnallinen oppiminen, yhdenvertaisuus