Sexualundervisning för småbarn : En intervjustudie riktad till pedagoger med fokus på tabu, samarbete och småbarnspedagogisk verksamhet
Hyytiäinen, Nathalie; Wall, Pamela (2020)
Hyytiäinen, Nathalie
Wall, Pamela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823161
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av ett projekt om småbarnspedagogik och social delaktighet som genomförs i samarbete med Barnavårdsföreningen i Finland. Syftet med det här arbetet är att öka förståelsen för eventuella brister och förbättringsområden inom sexualundervisning på daghem. Sexualundervisning för småbarn kan ses som ett tabubelagt ämne trots att barn föds med en sexualitet. Bristfällig sexualundervisning och tabu kan leda till att barnet påverkas negativt i framtiden. Respondenterna i denna forskning var lärare inom småbarnspedagogik. Denna forskning är en kvalitativ och semistrukturerad intervjustudie som genomförts med fem respondenter. Följande frågeställningar ställs i arbetet: Vilka tabun upplever pedagoger att det finns när det rör sexualundervisning och barnets sexualitet? Vad görs på daghemmen inom ramen för sexualundervisning? Hur kan pedagoger samarbeta med föräldrarna för att upprätthålla god sexualundervisning både hemma och på daghemmet?
Som teoretisk referensram till detta arbete har teori kring social inklusion och Bronfenbrenners ekologiska systemteori använts. Tidigare forskning som tas upp berör föräldrars och småbarnspedagogers attityder kring barns sexualitet.
Resultatet av denna forskning visar på osäkerhet kring vad som definieras som sexualundervisning på daghemmen. Respondenterna arbetar med viktiga frågor, så som integritet, men upplever att sexualundervisning är ett oklart begrepp inom småbarnspedagogiken. Respondenterna nämner tabut som ett resultat av att barns sexualitet associeras med vuxnas sexualitet. Ett etablerat samarbete mellan daghem och föräldrar finns inte och det råder oklarhet om huruvida föräldrarna behöver mer stöd. Personalen är beredd att stödja föräldrar vid frågor. Förbättringsförslag på samarbete ges även.
Som teoretisk referensram till detta arbete har teori kring social inklusion och Bronfenbrenners ekologiska systemteori använts. Tidigare forskning som tas upp berör föräldrars och småbarnspedagogers attityder kring barns sexualitet.
Resultatet av denna forskning visar på osäkerhet kring vad som definieras som sexualundervisning på daghemmen. Respondenterna arbetar med viktiga frågor, så som integritet, men upplever att sexualundervisning är ett oklart begrepp inom småbarnspedagogiken. Respondenterna nämner tabut som ett resultat av att barns sexualitet associeras med vuxnas sexualitet. Ett etablerat samarbete mellan daghem och föräldrar finns inte och det råder oklarhet om huruvida föräldrarna behöver mer stöd. Personalen är beredd att stödja föräldrar vid frågor. Förbättringsförslag på samarbete ges även.