Väkivalta- ja uhkatilanteiden kohtaamisen valmiudet sosiaalialalla
Liias, Taru (2020)
Liias, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723126
Tiivistelmä
Väkivalta- ja uhkatilanteiden hallintaan ja ennaltaehkäisyyn vaikuttavat muun muassa tietoisuus niiden mahdollisuudesta, koulutus ja perehdytys aiheeseen sekä tilanteisiin, yksikkökohtaiset toimintaohjeet sekä työpaikkojen kyky oppia tapahtumista. Koulutuksella voidaan vähentää väkivalta- ja uhkatilanteisiin liittyviä riskejä esimerkiksi paremman tilannehallinnan ja ennaltaehkäisyn ansiosta. Sosiaalialalla ilmenevää työväkivaltaa on tutkittu lähivuosina. Sosiaali- ja terveysala nousee esille työväkivallan riskialana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n opiskelijoiden kokemuksista väkivalta- ja uhkatilanteista. Opinnäytetyössä kartoitettiin opiskelijoiden väkivalta- ja uhkatilanteiden kohtaamista, koettuja väkivallan muotoja, asennetta koulutuksen vaikutusta kohtaan sekä kiinnostusta väkivalta- ja uhkatilannekoulutukseen. Tarkoituksena oli kartoittaa ilmiön olemassaoloa sosiaalialan opiskelijoiden työharjoitteluissa ja opintojen aikana tehdyssä sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen työssä sekä heidän arviotaan omien tietojensa ja taitojensa riittävyydestä väkivallan kohtaamisessa ja ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselytutkimus toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Oy:n sosiaalialan Kotkan ja Mikkelin kampuksien opiskelijoille sähköpostikyselyllä. Kysely lähetettiin 650:lle sosiaalialan opiskelijalle. Sähköpostikyselyyn vastasi 84 opiskelijaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 12,94 %. Tutkimusaineistoa käsitellään perustasonanalyysina.
Sosiaalialan opiskelijat ovat kokeneet työharjoitteluissaan ja opintojen aikaisissa työ- ja virkatehtävissään uhkaavia tilanteita sekä erilaisia väkivallan muotoja muun muassa asiakkaiden ja työyhteisön taholta. Henkinen väkivalta oli fyysistä väkivaltaa yleisempää. Opiskelijat arvioivat vaihtelevasti omien taitojensa riittävyyttä väkivalta ja uhkatilanteiden syntymisen ennaltaehkäisyyn sekä kohtaamiseen. Lisäkoulutuksella vaikuttaa olevan merkitystä siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat omien tietojensa ja taitojensa riittävyyden kohdata ja ennalta-ehkäistä väkivalta ja uhkatilanteita. Noin 76 % opiskelijoista olivat kiinnostuneita lisäkoulutuksesta. Opiskelijoista noin 94 % arvioivat lisäkoulutuksen vaikuttavan kykyyn ennaltaehkäistä väkivalta- ja uhkatilanteita. Opiskelijoista noin 99 % arvioivat koulutuksen vaikuttavan kykyyn kohdata väkivaltaa ja sen uhkaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n opiskelijoiden kokemuksista väkivalta- ja uhkatilanteista. Opinnäytetyössä kartoitettiin opiskelijoiden väkivalta- ja uhkatilanteiden kohtaamista, koettuja väkivallan muotoja, asennetta koulutuksen vaikutusta kohtaan sekä kiinnostusta väkivalta- ja uhkatilannekoulutukseen. Tarkoituksena oli kartoittaa ilmiön olemassaoloa sosiaalialan opiskelijoiden työharjoitteluissa ja opintojen aikana tehdyssä sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen työssä sekä heidän arviotaan omien tietojensa ja taitojensa riittävyydestä väkivallan kohtaamisessa ja ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselytutkimus toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Oy:n sosiaalialan Kotkan ja Mikkelin kampuksien opiskelijoille sähköpostikyselyllä. Kysely lähetettiin 650:lle sosiaalialan opiskelijalle. Sähköpostikyselyyn vastasi 84 opiskelijaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 12,94 %. Tutkimusaineistoa käsitellään perustasonanalyysina.
Sosiaalialan opiskelijat ovat kokeneet työharjoitteluissaan ja opintojen aikaisissa työ- ja virkatehtävissään uhkaavia tilanteita sekä erilaisia väkivallan muotoja muun muassa asiakkaiden ja työyhteisön taholta. Henkinen väkivalta oli fyysistä väkivaltaa yleisempää. Opiskelijat arvioivat vaihtelevasti omien taitojensa riittävyyttä väkivalta ja uhkatilanteiden syntymisen ennaltaehkäisyyn sekä kohtaamiseen. Lisäkoulutuksella vaikuttaa olevan merkitystä siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat omien tietojensa ja taitojensa riittävyyden kohdata ja ennalta-ehkäistä väkivalta ja uhkatilanteita. Noin 76 % opiskelijoista olivat kiinnostuneita lisäkoulutuksesta. Opiskelijoista noin 94 % arvioivat lisäkoulutuksen vaikuttavan kykyyn ennaltaehkäistä väkivalta- ja uhkatilanteita. Opiskelijoista noin 99 % arvioivat koulutuksen vaikuttavan kykyyn kohdata väkivaltaa ja sen uhkaa.