Re-imagining IT : digital transformation in health sciences
Tähtinen, Miikka (2020)
Tähtinen, Miikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia IT organisaation digitaalista transformaatiota yleisesti ja erityisesti PerkinElmerin IT organisaation transformaatiota. Transformaation on tarkoitus käyttää hyväksi projektinhallinnan työkaluja ja johtamista muuttaakseen nykyistä toimintamalliaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oppia ja tutkia, kuinka projektin johtaminen ja projektin johtamisen työkalut pystyvät auttamaan digitaalisessa transformaatiossa ja kuinka ne mahdollisesti auttavat transformation edetessä ja toiminnallisuudessa ITn eri osastoissa.
Digitaalinen transformaatio on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Sen tarpeellisuus ei ole muuttunut, mutta muoto kylläkin. Tällä hetkellä digitaalisesta transformaatiosta haetaan muun muassa organisaation mallinnusta. Usein varsinkin IT-osastot ovat kiinnostuneita luomaan ketterän toimintamallin. Tutkimusyrityksen IT-osaston tavoitteena on luoda organisaatiomalli, joka käyttää hyödyksi ketteriä metodeja, joka loisi kyvykkyyden vastaamaan liiketoiminnan nopeasti kasvaviin tarpeisiin ja lisäksi organisaatiomalli kykenisi kestävään ja jatkuvaan toimittamiseen.
Tutkimusyritys nimesi digitaalisen tranformaationsa “Re-Imagining IT” -projektiksi ja tavoitteena oli luoda kestävä prosessivirtaus, alkaen liiketoiminnan pyynnöstä aina jatkuvaan toimittamisen, käyden läpi kaikki ITn eri osastot. Kaiken tämän keskellä toimisi projektiportfolion hallintatoimisto, joka toimisi portinvartijana kaikkeen projektityöhön IT-organisaatiossa. Samalla IT-osastot muuntautuvat toimimaan ketterien kehitysmetodien mukaisesti, perinteisen vesiputousmallin sijaan, ollakseen reaktiivisempia liiketoiminnan vaateisiin.
Kun digitaalinen transformaatio alkaa, yleensä ensimmäiset ylemmän tason askeleet ovat selkeät ja ehkä jopa helpot ottaa. Kun oletus kuitenkin on implementoida uusi strategia koko organisaation kaikkiin osastoihin, askeleet eivät välttämättä ole enää niin selkeät. Tutkimuksen jälkeen löytyi kuitenkin useita risteämäkohtia projektin johtamisen työkaluista ja tutkimuskohteena olleen osaston IT-toiminnan kehittämiseen digitaalisen transformation reunaehtojen mukaisesti. Tutkimuskohteen IT-osaston transformaatio sidottiin ITIL-metodologiaan, jota vedettiin projektinomaisesti osaston omana strategiana. Tämä mahdollistaisi osaston uudelleen luoda itsensä ja tuoda lisäarvoa organisaatiolle. Kyseistä osastoa seurattiin 12 kuukautta. Seuranta jakso päättyi kyselyyn, jossa haluttiin analysoida osaston työntekijöiden sitoutuneisuus ja ymmärrys transformation ympärillä. The present master’s thesis focuses on studying IT organization’s digital transformation both on general level and PerkinElmer IT organizations’ transformation using project management tools to reshape their current operation model. The objective is to study and learn how project management and its tools can assist on digital transformation and all different parts of that journey in IT organization and beyond.
Digital transformation has been here for decades and the need for that has not reduced, but the shape of it has. Currently the biggest need in organizational design, especially in IT, is to create an agile IT organization. In this case study organization, the request is to have an organization structure using agile methodologies and to create the capability to respond to business needs fast enough. The organization structure should be capable for continuous delivery throughout the cycles.
Case study company branded their digital transformation effort as Re-imagining IT and the focus was to create sustainable process flow from business intake to the continuous delivery through all different departments of IT organization. In the centre of this would be project portfolio management office which would act as a gatekeeper for all project related work in IT. On the same time, the IT departments would need to reshape their existing processes closer to agile methodology away from the common waterfall model to have the capability to be more responsive.
When the digital transformation starts, the first steps are clear from the high level. When the request is to implement all various functions to the strategy, it is not always that clear. After some analysis conducted to the matter, there are multiple datapoints in project management which would be able to help IT departments that would not be the obvious ones. In case study department, project management was combined with ITIL which lead to the digital transformation. Using these tools allowed the department to reshape its existence and create more value to the company. This department was observed for 12 months and after that there was a survey for the department employees. The survey’s purpose was to understand the employee commitment and understanding to the transformation.
Digitaalinen transformaatio on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Sen tarpeellisuus ei ole muuttunut, mutta muoto kylläkin. Tällä hetkellä digitaalisesta transformaatiosta haetaan muun muassa organisaation mallinnusta. Usein varsinkin IT-osastot ovat kiinnostuneita luomaan ketterän toimintamallin. Tutkimusyrityksen IT-osaston tavoitteena on luoda organisaatiomalli, joka käyttää hyödyksi ketteriä metodeja, joka loisi kyvykkyyden vastaamaan liiketoiminnan nopeasti kasvaviin tarpeisiin ja lisäksi organisaatiomalli kykenisi kestävään ja jatkuvaan toimittamiseen.
Tutkimusyritys nimesi digitaalisen tranformaationsa “Re-Imagining IT” -projektiksi ja tavoitteena oli luoda kestävä prosessivirtaus, alkaen liiketoiminnan pyynnöstä aina jatkuvaan toimittamisen, käyden läpi kaikki ITn eri osastot. Kaiken tämän keskellä toimisi projektiportfolion hallintatoimisto, joka toimisi portinvartijana kaikkeen projektityöhön IT-organisaatiossa. Samalla IT-osastot muuntautuvat toimimaan ketterien kehitysmetodien mukaisesti, perinteisen vesiputousmallin sijaan, ollakseen reaktiivisempia liiketoiminnan vaateisiin.
Kun digitaalinen transformaatio alkaa, yleensä ensimmäiset ylemmän tason askeleet ovat selkeät ja ehkä jopa helpot ottaa. Kun oletus kuitenkin on implementoida uusi strategia koko organisaation kaikkiin osastoihin, askeleet eivät välttämättä ole enää niin selkeät. Tutkimuksen jälkeen löytyi kuitenkin useita risteämäkohtia projektin johtamisen työkaluista ja tutkimuskohteena olleen osaston IT-toiminnan kehittämiseen digitaalisen transformation reunaehtojen mukaisesti. Tutkimuskohteen IT-osaston transformaatio sidottiin ITIL-metodologiaan, jota vedettiin projektinomaisesti osaston omana strategiana. Tämä mahdollistaisi osaston uudelleen luoda itsensä ja tuoda lisäarvoa organisaatiolle. Kyseistä osastoa seurattiin 12 kuukautta. Seuranta jakso päättyi kyselyyn, jossa haluttiin analysoida osaston työntekijöiden sitoutuneisuus ja ymmärrys transformation ympärillä.
Digital transformation has been here for decades and the need for that has not reduced, but the shape of it has. Currently the biggest need in organizational design, especially in IT, is to create an agile IT organization. In this case study organization, the request is to have an organization structure using agile methodologies and to create the capability to respond to business needs fast enough. The organization structure should be capable for continuous delivery throughout the cycles.
Case study company branded their digital transformation effort as Re-imagining IT and the focus was to create sustainable process flow from business intake to the continuous delivery through all different departments of IT organization. In the centre of this would be project portfolio management office which would act as a gatekeeper for all project related work in IT. On the same time, the IT departments would need to reshape their existing processes closer to agile methodology away from the common waterfall model to have the capability to be more responsive.
When the digital transformation starts, the first steps are clear from the high level. When the request is to implement all various functions to the strategy, it is not always that clear. After some analysis conducted to the matter, there are multiple datapoints in project management which would be able to help IT departments that would not be the obvious ones. In case study department, project management was combined with ITIL which lead to the digital transformation. Using these tools allowed the department to reshape its existence and create more value to the company. This department was observed for 12 months and after that there was a survey for the department employees. The survey’s purpose was to understand the employee commitment and understanding to the transformation.