Raaka-aineoppaan suunnittelu ja toteutus luonnonkosmetiikan verkkokaupalle
Oikarinen, Velma; Pohtio, Salla (2020)
Lataukset:
Oikarinen, Velma
Pohtio, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622968
Tiivistelmä
The aim of this functional Bachelor’s thesis was to find out how the cosmetics industry has developed during the past centuries and how natural cosmetics have become one of the biggest trends of modern cosmetics. The intention was to design and create a cosmetic ingredient guide for the partner: a natural cosmetics online shop Jolie owned by Oy Transmeri AB. The purpose of the functional part of the thesis was to produce timeless content to the partner’s online shop and therefore strengthen their position as an expert of natural cosmetics. The thesis offered up-to-date information to customers who are interested in active ingredients and the effects of their products. The cosmetic ingredients in the guide were chosen based on their appearance in the online shop’s products and their trendiness. The guide’s ingredients and content were planned with the partner’s representative.
The theoretical part of the thesis was based on literature, articles, studies and research papers in the field of beauty and cosmetics. The guide’s information was based on the theory, literature and online releases of research articles. The partner’s representative gave feedback on the ingredient guide and it had fulfilled their expectations. The guide’s information will be used in the partner’s online shop and in other marketing channels in multiple ways. In the future the partner will be able to expand the ingredient guide with more cosmetic ingredients of their choice. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kosmetiikka on vuosisatojen aikana kehittynyt ja miten luonnonkosmetiikasta on muovautunut yksi nykyaikaisen kosmetiikan suurimmista trendeistä. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa luonnonkosmetiikan raaka-aineopas yhteistyökumppanina toimineen Oy Transmeri Ab:n omistamaan luonnonkosmetiikan verkkokauppaan Jolieen. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli tuottaa ajatonta sisältöä verkkokauppaan ja siten vahvistaa toimijan asemaa luonnonkosmetiikan asiantuntijana. Oppaalla tarjottiin ajantasaista tutkimustietoa raaka-aineista verkkokaupan asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneita käyttämiensä tuotteiden aktiiviaineista ja niiden vaikutuksista. Oppaan raaka-aineiksi valittiin trendikkäitä luonnonkosmetiikan raaka-aineita, joita esiintyy verkkokaupan tuotteissa. Raaka-aineet sekä tekstien sisältö suunniteltiin yhdessä yhteistyökumppanin edustajan kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui kauneus- ja kosmetiikka-alan kirjallisuuteen, artikkeleihin, tutkimuksiin sekä muihin julkaisuihin. Raaka-aineoppaan tietoperustana käytettiin teoriapohjaan kerättyjen tietojen lisäksi verkossa julkaistuja tutkimuksia sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Raaka-aineoppaan sisällöstä pyydettiin palautetta yhteistyökumppanin edustajalta, jonka mukaan opas täytti toiveet ja sen sisältöä voidaan hyödyntää yrityksen verkkokaupassa sekä muilla markkinointikanavilla monipuolisesti. Jatkossa yhteistyökumppani voi myös laajentaa raaka-aineopasta haluamillaan uusilla tai tulevaisuudessa trendikkäillä raaka-aineilla, joita valikoiman tuotteet sisältävät.
The theoretical part of the thesis was based on literature, articles, studies and research papers in the field of beauty and cosmetics. The guide’s information was based on the theory, literature and online releases of research articles. The partner’s representative gave feedback on the ingredient guide and it had fulfilled their expectations. The guide’s information will be used in the partner’s online shop and in other marketing channels in multiple ways. In the future the partner will be able to expand the ingredient guide with more cosmetic ingredients of their choice.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui kauneus- ja kosmetiikka-alan kirjallisuuteen, artikkeleihin, tutkimuksiin sekä muihin julkaisuihin. Raaka-aineoppaan tietoperustana käytettiin teoriapohjaan kerättyjen tietojen lisäksi verkossa julkaistuja tutkimuksia sekä alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Raaka-aineoppaan sisällöstä pyydettiin palautetta yhteistyökumppanin edustajalta, jonka mukaan opas täytti toiveet ja sen sisältöä voidaan hyödyntää yrityksen verkkokaupassa sekä muilla markkinointikanavilla monipuolisesti. Jatkossa yhteistyökumppani voi myös laajentaa raaka-aineopasta haluamillaan uusilla tai tulevaisuudessa trendikkäillä raaka-aineilla, joita valikoiman tuotteet sisältävät.