Hiilidioksidipäästöjen vähennyskeinojen vaikuttavuus UPM-Plywood Oy:n lähtölogistisessa ketjussa
Pulkkinen, Janne (2020)
Pulkkinen, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää UPM-Plywood Oy:n logistiikkaosaston toimeksiannosta sen lähtölogistisen ketjun hiilidioksidipäästöjen vähennyskeinoja sekä niiden päästövähennyspotentiaalia. Lisäksi haluttiin tietää ovatko toimitusreitit optimaalisia hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta. UPM-Plywoodilla on yhteensä kahdeksan tuotantoyksikköä kuudella eri paikkakunnalla Suomessa, Virossa ja Venäjällä. Työ rajattiin käsittämään toimitukset Saksan markkinoille. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä käytettiin niin laadullisia kuin määrällisiäkin menetelmiä.
UPM-Plywoodin Saksan reittien etäisyys ja painotiedot saatiin yrityksen omasta tiedonkeruujärjestelmästä. Reittien lähtötasona käytettiin vuoden 2019 tilastoja. Tämän jälkeen reittien päästötasot sekä päästövähennyskeinojen hyödyt laskettiin Excel taulukkolaskentaohjelmassa. Laskennassa käytettiin kuljetusvälinekohtaisia tonnikilometriperusteisia päästökertoimia. Lopuksi laskettiin työn laadullisessa osassa arvioitujen päästövähennyskeinojen vaikutus reittikokonaisuuksien päästötasoihin. Merkittävä osuus opinnäytetyöstä koostui sen laadullisesta osasta, joihin perustuen tehtiin päästölaskelmat ja arviotiin eri päästövähennyskeinojen hyötyjä sekä toteutettavuutta. Työn laadullinen osa käsitti kesän ja syksyn 2020 aikana käydyt videopalaverit toimeksiantajan edustajien kanssa. Näissä keskusteluissa läpikäytiin UPM-Plywoodin Saksan toimitusreitit, niiden erityispiirteet ja kuljetusmuodot sekä käsiteltiin päästövähennyskeinoja ja päästölaskennan perusteita.
Tutkimuksen avulla saatiin selville reittien kuljetusmuoto-, pituus- ja painotietoihin sekä nykyisiin päästökertoimiin perustuen arvio UPM-Plywoodin Saksan toimitusreiteillä päästövähennyskeinojen avulla saavutettavasta potentiaalisesta päästövähennyshyödystä. Tässä työssä käsiteltyjen keinojen avulla voidaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä, mutta tällöin keinojen potentiaali on kyettävä hyödyntämään täysimääräisesti. Tutkimuksessa havaittiin myös, että osa UPM-Plywoodin reiteistä ei ole optimaalisia hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta. Uudelleen reitittämällä voitaisiin saavuttaa merkittäviä hiilidioksidipäästövähennyshyötyjä.
UPM-Plywoodin Saksan reittien etäisyys ja painotiedot saatiin yrityksen omasta tiedonkeruujärjestelmästä. Reittien lähtötasona käytettiin vuoden 2019 tilastoja. Tämän jälkeen reittien päästötasot sekä päästövähennyskeinojen hyödyt laskettiin Excel taulukkolaskentaohjelmassa. Laskennassa käytettiin kuljetusvälinekohtaisia tonnikilometriperusteisia päästökertoimia. Lopuksi laskettiin työn laadullisessa osassa arvioitujen päästövähennyskeinojen vaikutus reittikokonaisuuksien päästötasoihin. Merkittävä osuus opinnäytetyöstä koostui sen laadullisesta osasta, joihin perustuen tehtiin päästölaskelmat ja arviotiin eri päästövähennyskeinojen hyötyjä sekä toteutettavuutta. Työn laadullinen osa käsitti kesän ja syksyn 2020 aikana käydyt videopalaverit toimeksiantajan edustajien kanssa. Näissä keskusteluissa läpikäytiin UPM-Plywoodin Saksan toimitusreitit, niiden erityispiirteet ja kuljetusmuodot sekä käsiteltiin päästövähennyskeinoja ja päästölaskennan perusteita.
Tutkimuksen avulla saatiin selville reittien kuljetusmuoto-, pituus- ja painotietoihin sekä nykyisiin päästökertoimiin perustuen arvio UPM-Plywoodin Saksan toimitusreiteillä päästövähennyskeinojen avulla saavutettavasta potentiaalisesta päästövähennyshyödystä. Tässä työssä käsiteltyjen keinojen avulla voidaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä, mutta tällöin keinojen potentiaali on kyettävä hyödyntämään täysimääräisesti. Tutkimuksessa havaittiin myös, että osa UPM-Plywoodin reiteistä ei ole optimaalisia hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta. Uudelleen reitittämällä voitaisiin saavuttaa merkittäviä hiilidioksidipäästövähennyshyötyjä.