Utomhuspedagogikens fördelar : En kvalitativ studie om nyttan av utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken
Hagman, Alice (2020)
Hagman, Alice
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522908
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på vilka fördelar det finns med utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken. Frågeställningarna är vilka fördelarna med utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken är samt hur pedagogerna kan hjälpa barnen att få en nära relation till naturen.
Teoridelen innefattar exempelvis naturen som plats för lärande, betydelsen av en nära relation till naturen, nyttan med utomhuspedagogiken samt utomhuspedagogikens utmaningar. I min egen kvalitativa undersökning deltog fyra lärare inom småbarnspedagogik, alla från olika daghem och olika kommuner i Österbotten. Jag gjorde intervjuerna med respondenterna ansikte mot ansikte och använde öppna frågor.
Resultatet från min undersökning påvisar att användningen av utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken bidrar till glädje, spontanitet, kreativitet och en vana att vistas i naturen. Barnen utvecklas mycket motoriskt när de vistas i naturen; de klättrar, hoppar, kryper och springer. Dessutom tränas det sociala samspelet när barnen leker tillsammans ute i det fria; barnen övar på samarbete och lär sig att ta hand om varandra. Utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken bidrar till mycket gott – barnen skapar en relation till naturen som de har stor nytta av även som vuxna. The purpose of my thesis is to explore the benefits of outdoor education in early childhood education. The questions raised are what the benefits of outdoor education in early childhood education are and how educators can help children to get a close relationship to nature.
The theoretical section includes nature as a place of learning, the importance of a close relationship to nature and the benefits as well as the challenges of outdoor education. Four teachers in early childhood education participated in my qualitative study. The teachers all work in different day care centres in different parts of Ostrobothnia. I conducted the interviews face to face with the participants while using open questions.
The results from my study indicate that an emphasis on outdoor education in early childhood education leads to an increase in joy, spontaneity and creativity in children. It also helps children get accustomed to spending time in nature. Spending time outside helps children develop their motor skills while they climb, jump, crawl and run. They also gain social skills when they play together outdoors; they practise cooperation and learn how to take care of each other. Outdoor education in early childhood education has many positive effects. Children develop a connection to nature that they greatly benefit from as adults.
Teoridelen innefattar exempelvis naturen som plats för lärande, betydelsen av en nära relation till naturen, nyttan med utomhuspedagogiken samt utomhuspedagogikens utmaningar. I min egen kvalitativa undersökning deltog fyra lärare inom småbarnspedagogik, alla från olika daghem och olika kommuner i Österbotten. Jag gjorde intervjuerna med respondenterna ansikte mot ansikte och använde öppna frågor.
Resultatet från min undersökning påvisar att användningen av utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken bidrar till glädje, spontanitet, kreativitet och en vana att vistas i naturen. Barnen utvecklas mycket motoriskt när de vistas i naturen; de klättrar, hoppar, kryper och springer. Dessutom tränas det sociala samspelet när barnen leker tillsammans ute i det fria; barnen övar på samarbete och lär sig att ta hand om varandra. Utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken bidrar till mycket gott – barnen skapar en relation till naturen som de har stor nytta av även som vuxna.
The theoretical section includes nature as a place of learning, the importance of a close relationship to nature and the benefits as well as the challenges of outdoor education. Four teachers in early childhood education participated in my qualitative study. The teachers all work in different day care centres in different parts of Ostrobothnia. I conducted the interviews face to face with the participants while using open questions.
The results from my study indicate that an emphasis on outdoor education in early childhood education leads to an increase in joy, spontaneity and creativity in children. It also helps children get accustomed to spending time in nature. Spending time outside helps children develop their motor skills while they climb, jump, crawl and run. They also gain social skills when they play together outdoors; they practise cooperation and learn how to take care of each other. Outdoor education in early childhood education has many positive effects. Children develop a connection to nature that they greatly benefit from as adults.