Asiakkaiden ja työntekijöiden näkemyksiä palvelusetelin käyttöönotosta Lahden kaupungin vammaispalveluissa
Valta, Titta; Pitkänen, Anne (2011)
Valta, Titta
Pitkänen, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714740
Tiivistelmä
Lahden kaupungin vammaispalveluissa otettiin 1.2.2011 käyttöön palveluseteli henkilökohtaisen avun äkillisiä sijaistarpeita varten. Opinnäytetyössä selvitettiin miten palvelusetelin käyttöönotto on lähtenyt Lahdessa käyntiin vammaispalveluiden työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi heiltä kerättiin näkemyksiä siitä, miten palvelusetelin käyttötarkoitusta voisi henkilökohtaisessa avussa ja muissa vammaisille tarkoitetuissa palveluissa laajentaa.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelulla ja siinä haastateltiin kuutta Lahden vammaispalveluiden työntekijää ja viittä Lahden vammaispalveluiden asiakasta. Työntekijöiden osalta aineisto on kattava, sillä siinä haastateltiin kaikki vammaispalvelupäätöksiä valmistelevat työntekijät. Asiakkaiden osalta otos on pieni mutta suuntaa antava.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että palveluseteliä henkilökohtaisen avun sijaistarpeisiin ei ole konkreettisesti otettu vielä käyttöön Lahden vammaispalveluissa. Tieto, jota työntekijät ja asiakkaat ovat palvelusetelistä saaneet, on ollut puutteellista ja kes-keneräistä. Tämän vuoksi tiedonsaanti ei ole ollut heidän mielestä riittävää. Sekä asiakkaat että työntekijät tarvitsisivat selkeän valmiin ohjeistuksen palvelusetelistä, jotta sen käyttöönotto voisi todellisuudessa alkaa.
Palvelusetelin käyttötarkoituksen laajentamisehdotukset henkilökohtaisessa avussa liittyivät sekä työntekijöillä että asiakkailla lyhyisiin henkilökohtaisen avun tarpeisiin, kuten esimerkiksi lomien sijaisuuksiin ja muihin äkillisiin menoihin. Myös sellaisten asiakkaiden kohdalla, jotka omaavat pieniä avustajatuntimääriä, ajateltiin palvelusetelin voivan olla hyvä ratkaisu. Muiden vammaisten palveluiden osalta palveluseteliä ajateltiin tarvittavan eniten alle 65-vuotiaiden omaishoidon vapaiden järjestämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelulla ja siinä haastateltiin kuutta Lahden vammaispalveluiden työntekijää ja viittä Lahden vammaispalveluiden asiakasta. Työntekijöiden osalta aineisto on kattava, sillä siinä haastateltiin kaikki vammaispalvelupäätöksiä valmistelevat työntekijät. Asiakkaiden osalta otos on pieni mutta suuntaa antava.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että palveluseteliä henkilökohtaisen avun sijaistarpeisiin ei ole konkreettisesti otettu vielä käyttöön Lahden vammaispalveluissa. Tieto, jota työntekijät ja asiakkaat ovat palvelusetelistä saaneet, on ollut puutteellista ja kes-keneräistä. Tämän vuoksi tiedonsaanti ei ole ollut heidän mielestä riittävää. Sekä asiakkaat että työntekijät tarvitsisivat selkeän valmiin ohjeistuksen palvelusetelistä, jotta sen käyttöönotto voisi todellisuudessa alkaa.
Palvelusetelin käyttötarkoituksen laajentamisehdotukset henkilökohtaisessa avussa liittyivät sekä työntekijöillä että asiakkailla lyhyisiin henkilökohtaisen avun tarpeisiin, kuten esimerkiksi lomien sijaisuuksiin ja muihin äkillisiin menoihin. Myös sellaisten asiakkaiden kohdalla, jotka omaavat pieniä avustajatuntimääriä, ajateltiin palvelusetelin voivan olla hyvä ratkaisu. Muiden vammaisten palveluiden osalta palveluseteliä ajateltiin tarvittavan eniten alle 65-vuotiaiden omaishoidon vapaiden järjestämisessä.