Työhyvinvointia luonnosta : työhyvinvointielämyksiä tarjoavan yrittäjän palvelun liiketoiminnan kehittämistä kohdeasiakkaiden tarpeisiin
Ihander, Piia-Riina (2020)
Ihander, Piia-Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322843
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään aiheen toimeksi antaneen yrittäjän liikeidean muuttamista osa-aikaisesta toiminnasta kannattavaksi yritykseksi. Yritykselle valittiin uusi asiakaskohderyhmä ja tälle ryhmälle muokattiin tarjottavaa palvelua liiketoimintamuotoilun avulla.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui: Miten rakennetaan työhyvinvointia edistävä ja kilpailukykyinen palvelutarjonta luontolähtöisiä työhyvinvointielämyksiä tarjoavalle yritykselle kohdeasiakkaiden tarpeisiin?
Opinnäytetyössä määritellään työhyvinvointi ja siihen liittyviä työelämän haasteita. Opinnäytetyössä keskitytään luonnon hyvinvointivaikutuksiin, koska se on toimeksiantajayrittäjän osaamisen keskiössä. Olemassaolevaa palvelua ja sen luomaa arvoa pohdittiin asiakasnäkökulmasta liiketoimintamuotoiluun kehitettyjen lomakepohjien avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselyn tavoite oli selvittää yritysten näkemyksiä työhyvinvointipäivän suunnittelusta, tavoitteista ja aiemmista kokemuksista. Kysely lähetettiin uudelle asiakaskohderyhmälle eli Helsingissä toimiviin asiantuntijatyötä tekeviin yrityksiin sekä julkaistiin LinkedIn:issä. Saatteessa kerrottiin kyselyn olevan tarkoitettu työhyvinvointia järjestäville henkilöille.
Kyselystä selvisi, mitkä elementit ovat kohderyhmään kuuluville asiakkaille tärkeitä ja mitä tavoitteita työhyvinvointipäivään sisältyy. Lisäksi kyselyssä selvitettiin miten asiakas löytäisi parhaiten työhyvinvointipäivän palvelun.
Opinnäytetyön tuloksena yrittäjä sai yritykselleen ja tarjoamalleen palvelulleen arvokasta taustatietoa. Business design-työn pohjalta löytyi uusia mahdollisia tarpeita uudelle kohderyhmälle, jotka testattiin kyselyllä ja ne ohjaavat yrittäjän tulevaisuuden suunnitelmia. This thesis deals with the transformation of the business idea of the entrepreneur who decided to update the business from a part-time activity into a profitable company. Companies were selected to be a new customer target group and the service offering to this group was modified through business design.
The research question was: How to build a service offering that promotes well-being at work and is competitive for a company that offers nature-based work well-being experiences to the needs of target customers?
The thesis defines well - being at work and challenges of well - being in working life. Effects of nature on well-being are in focus, as it is at the heart of the competence of the entrepreneur. The existing service and the value creation were considered from a customer´s perspective using templates developed for Business Design.
The research method was Webropol survey. The aim of the survey was to find out the companies views on the planning, goals and previous experiences of work well-being days. The survey was sent to a new target group: companies operating in Helsinki, and it was also published on LinkedIn. Its was told in the survey that questions were meant for people who organise work well-being.
The survey resulted the elements which are important for the customers in new target group and which goals are included in the work well-being day. In addition, the survey found out how the customer would find a work well-being service.
As a result of the thesis, the entrepreneur received valuable information. It was found new possible needs on the basis of the Business design work which were tested with the survey they are steering the entrepreneur for future plans.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui: Miten rakennetaan työhyvinvointia edistävä ja kilpailukykyinen palvelutarjonta luontolähtöisiä työhyvinvointielämyksiä tarjoavalle yritykselle kohdeasiakkaiden tarpeisiin?
Opinnäytetyössä määritellään työhyvinvointi ja siihen liittyviä työelämän haasteita. Opinnäytetyössä keskitytään luonnon hyvinvointivaikutuksiin, koska se on toimeksiantajayrittäjän osaamisen keskiössä. Olemassaolevaa palvelua ja sen luomaa arvoa pohdittiin asiakasnäkökulmasta liiketoimintamuotoiluun kehitettyjen lomakepohjien avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselyn tavoite oli selvittää yritysten näkemyksiä työhyvinvointipäivän suunnittelusta, tavoitteista ja aiemmista kokemuksista. Kysely lähetettiin uudelle asiakaskohderyhmälle eli Helsingissä toimiviin asiantuntijatyötä tekeviin yrityksiin sekä julkaistiin LinkedIn:issä. Saatteessa kerrottiin kyselyn olevan tarkoitettu työhyvinvointia järjestäville henkilöille.
Kyselystä selvisi, mitkä elementit ovat kohderyhmään kuuluville asiakkaille tärkeitä ja mitä tavoitteita työhyvinvointipäivään sisältyy. Lisäksi kyselyssä selvitettiin miten asiakas löytäisi parhaiten työhyvinvointipäivän palvelun.
Opinnäytetyön tuloksena yrittäjä sai yritykselleen ja tarjoamalleen palvelulleen arvokasta taustatietoa. Business design-työn pohjalta löytyi uusia mahdollisia tarpeita uudelle kohderyhmälle, jotka testattiin kyselyllä ja ne ohjaavat yrittäjän tulevaisuuden suunnitelmia.
The research question was: How to build a service offering that promotes well-being at work and is competitive for a company that offers nature-based work well-being experiences to the needs of target customers?
The thesis defines well - being at work and challenges of well - being in working life. Effects of nature on well-being are in focus, as it is at the heart of the competence of the entrepreneur. The existing service and the value creation were considered from a customer´s perspective using templates developed for Business Design.
The research method was Webropol survey. The aim of the survey was to find out the companies views on the planning, goals and previous experiences of work well-being days. The survey was sent to a new target group: companies operating in Helsinki, and it was also published on LinkedIn. Its was told in the survey that questions were meant for people who organise work well-being.
The survey resulted the elements which are important for the customers in new target group and which goals are included in the work well-being day. In addition, the survey found out how the customer would find a work well-being service.
As a result of the thesis, the entrepreneur received valuable information. It was found new possible needs on the basis of the Business design work which were tested with the survey they are steering the entrepreneur for future plans.