Nonprofit-organisaation kesäteatterin markkinoinnin kehittäminen : Case Tirvan Nuorisoseura ry
Palmroos, Tiina (2020)
Palmroos, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122639
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nonprofit-organisaation, Tirvan Nuorisoseuran, kesäteatterin markkinointia. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, mitä tulisi huomioida nonprofit-kesäteatteritapahtuman markkinoinnissa. Tätä tarkentavat alakysymykset ”Miten nonprofit-kesäteatteritapahtuma voi tehdä suunnitelmallista markkinointia?” sekä ”Mitkä ovat soveltuvimmat keinot nonprofit-kesäteatteritapahtuman markkinointiin?”. Alakysymysten avulla etsitään vastauksia tutkimuksen kysymyksiin sekä lisäksi tutkitaan, millainen merkitys tapahtuman elämyksellisyydellä on nonprofit-markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tutustutaan nonprofit-organisaation ominaisuuksiin sekä markkinoinnin eroavuuksiin profit-organisaatioon verrattuna. Kesäteatteritapahtumaa tarkastellaan kokonaisuutena sekä elämyksellisyyden tuottamisen kannalta. Toisessa osassa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelun prosessia, verrataan perinteisiä ja digitaalisia markkinointimenetelmiä sekä avataan käsitettä integroitu markkinointiviestintä. Teoreettisten osioiden rinnalla arvioidaan Tirvan Nuorisoseuran tekemiä käytännön toimenpiteitä. Empiiristä tutkimusta tehtiin sähköisen Webropol-työkalun avulla asiakaskyselynä kesällä 2019. Lisäksi benchmarkattiin kilpailijoiden toimintaa sekä Tirvan Nuorisoseuralle tehtiin nykytilan SWOT-analyysi.
Tutkimusta tehtäessä ja tuloksia analysoitaessa, löytyi useita kehityskohteita Tirvan Nuorisoseuran markkinointiin. Tirvan Nuorisoseuralla on paljon eri kanavia käytössään, mutta niiden seuraajista tai viestien perillemenosta ei ole saatavilla minkäänlaista dataa tällä hetkellä. Lisäksi eri kanavien välistä integrointia ei ole tehty riittävässä määrin. Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että suusanallinen viestintä eli puskaradio, on tehokkain markkinointikeino. Lisäksi sähköiset sosiaalisen median kanavat näyttävät olevan vahvassa nousussa.
Opinnäytetyön tuotoksena tullaan esittämään markkinointiviestinnän suunnitelma vuosikellon muodossa. Lisäksi esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia Tirvan Nuorisoseuran markkinoinnin digitalisoimiseksi sekä perinteisten markkinointikanavien käytön tehostamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tutustutaan nonprofit-organisaation ominaisuuksiin sekä markkinoinnin eroavuuksiin profit-organisaatioon verrattuna. Kesäteatteritapahtumaa tarkastellaan kokonaisuutena sekä elämyksellisyyden tuottamisen kannalta. Toisessa osassa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelun prosessia, verrataan perinteisiä ja digitaalisia markkinointimenetelmiä sekä avataan käsitettä integroitu markkinointiviestintä. Teoreettisten osioiden rinnalla arvioidaan Tirvan Nuorisoseuran tekemiä käytännön toimenpiteitä. Empiiristä tutkimusta tehtiin sähköisen Webropol-työkalun avulla asiakaskyselynä kesällä 2019. Lisäksi benchmarkattiin kilpailijoiden toimintaa sekä Tirvan Nuorisoseuralle tehtiin nykytilan SWOT-analyysi.
Tutkimusta tehtäessä ja tuloksia analysoitaessa, löytyi useita kehityskohteita Tirvan Nuorisoseuran markkinointiin. Tirvan Nuorisoseuralla on paljon eri kanavia käytössään, mutta niiden seuraajista tai viestien perillemenosta ei ole saatavilla minkäänlaista dataa tällä hetkellä. Lisäksi eri kanavien välistä integrointia ei ole tehty riittävässä määrin. Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että suusanallinen viestintä eli puskaradio, on tehokkain markkinointikeino. Lisäksi sähköiset sosiaalisen median kanavat näyttävät olevan vahvassa nousussa.
Opinnäytetyön tuotoksena tullaan esittämään markkinointiviestinnän suunnitelma vuosikellon muodossa. Lisäksi esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia Tirvan Nuorisoseuran markkinoinnin digitalisoimiseksi sekä perinteisten markkinointikanavien käytön tehostamiseksi.