Snowpark Finland Oy markkinointisuunnitelma
Ahokas, Peetu; Kankaanpää, Juho (2020)
Ahokas, Peetu
Kankaanpää, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle Snowpark Finland Oy.
Aiheen taustalla oli toimeksiantajan tarve markkinointisuunnitelmalle. Toimeksiantajayritys tarjoaa
erilaisia lumirakentamiseen kohdistettuja palveluita Suomen laskettelukeskuksille. Yritys aloitti toimintansa elokuussa 2020, ja koska kyseessä on aloittava yritys, kattavan markkinointisuunnitelman puute loi toimeksiantajayritykselle todellisen tarpeen.
Opinnäyteyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma excel-työkalun
muodossa, joka on selkeä ja käytännöllinen. Tarkoituksenamme on selkeyttää toimeksiantajan
markkinoinnin hallintaa ja seurantaa, sekä auttaa tätä kohdistamaan resursseja oleellisiin markkinointitoimiin. Lisäksi loimme yritykselle vision ja mission, jotka ovat spesifit, mutta kieliasultaan selkeät.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu P.R. Smithin kehittämän menetelmän ympärille, joka on
eräänlainen digitaalisen markkinoinnin suunnittelumalli. Tutkimusmenetelmänä käytimme niin kutsuttua kirjoituspöytätutkimusta, jossa käytimme ennestään tiedossa olevaa aineistoa. Tietoperusta
on laaja, monipuolisesti markkinointisuunitelmaa tukeva viitekehys. Aineistona käytimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kuten markkinoinnin kirjallisuutta, toimeksiantajan systemaattisia havaintomuistiinpanoja sekä eri verkkolähteitä.
Aloittavan ja kiireellisen yrittäjän on haastavaa paneutua kaikkiin asioihin liiketoimintaa kehittäessään, joten osittain ulkoistettu markkinointisuunnitelman laatiminen oli toimeksiantajalle suuri apu.
Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle erittäin käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma excel-työkalun muodossa. Valitsimme markkinointisuunnitelman toteuttamistavaksi excel-työkalun, koska
se on monikäyttöinen, selkeälukuinen sekä helposti muokattava. Tässä opinnäytetyössä oleva
markkinointisuunnitelma on kuvaus siitä, mitä itse excel-työkalu sisältää.
Onnistuimme markkinointisuunnitelman luomisessa ansiokkaasti niin omasta mielestämme, kuin
toimeksiantajammekin mielestä. Toimeksiantaja sai markkinointisuunnitelman, joka on oleellinen
osa yrityksen liiketoiminnan kehittämistä. Työmme ohessa syntyi myös jatkotutkimusideoita joiden
avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää markkinointisuunnitelmaa entisestään. Toimeksiantajayritys käyttää markkinointisuunnitelmaa jatkuvasti muun toimintansa ohella. Datan kertyessä
työkalusta tulee yhä käyttökelpoisempi apuväline yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.
Aiheen taustalla oli toimeksiantajan tarve markkinointisuunnitelmalle. Toimeksiantajayritys tarjoaa
erilaisia lumirakentamiseen kohdistettuja palveluita Suomen laskettelukeskuksille. Yritys aloitti toimintansa elokuussa 2020, ja koska kyseessä on aloittava yritys, kattavan markkinointisuunnitelman puute loi toimeksiantajayritykselle todellisen tarpeen.
Opinnäyteyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma excel-työkalun
muodossa, joka on selkeä ja käytännöllinen. Tarkoituksenamme on selkeyttää toimeksiantajan
markkinoinnin hallintaa ja seurantaa, sekä auttaa tätä kohdistamaan resursseja oleellisiin markkinointitoimiin. Lisäksi loimme yritykselle vision ja mission, jotka ovat spesifit, mutta kieliasultaan selkeät.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu P.R. Smithin kehittämän menetelmän ympärille, joka on
eräänlainen digitaalisen markkinoinnin suunnittelumalli. Tutkimusmenetelmänä käytimme niin kutsuttua kirjoituspöytätutkimusta, jossa käytimme ennestään tiedossa olevaa aineistoa. Tietoperusta
on laaja, monipuolisesti markkinointisuunitelmaa tukeva viitekehys. Aineistona käytimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kuten markkinoinnin kirjallisuutta, toimeksiantajan systemaattisia havaintomuistiinpanoja sekä eri verkkolähteitä.
Aloittavan ja kiireellisen yrittäjän on haastavaa paneutua kaikkiin asioihin liiketoimintaa kehittäessään, joten osittain ulkoistettu markkinointisuunnitelman laatiminen oli toimeksiantajalle suuri apu.
Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle erittäin käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma excel-työkalun muodossa. Valitsimme markkinointisuunnitelman toteuttamistavaksi excel-työkalun, koska
se on monikäyttöinen, selkeälukuinen sekä helposti muokattava. Tässä opinnäytetyössä oleva
markkinointisuunnitelma on kuvaus siitä, mitä itse excel-työkalu sisältää.
Onnistuimme markkinointisuunnitelman luomisessa ansiokkaasti niin omasta mielestämme, kuin
toimeksiantajammekin mielestä. Toimeksiantaja sai markkinointisuunnitelman, joka on oleellinen
osa yrityksen liiketoiminnan kehittämistä. Työmme ohessa syntyi myös jatkotutkimusideoita joiden
avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää markkinointisuunnitelmaa entisestään. Toimeksiantajayritys käyttää markkinointisuunnitelmaa jatkuvasti muun toimintansa ohella. Datan kertyessä
työkalusta tulee yhä käyttökelpoisempi apuväline yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.