Balettitanssijoiden alaraajaongelmat ja niiden ennaltaehkäisy
Saarinen, Laura (2020)
Saarinen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus balettitanssijoiden alaraajaongelmista ja niiden ennaltaehkäisystä. Tavoitteena oli selvittää aiempiin tutkimuksiin perustuen, mitkä ovat balettitanssijoille yleisimpiä alaraajaongelmia ja kuinka niitä voidaan
ennaltaehkäistä. Valitsin kirjallisuuskatsaukseen kymmenen tutkimusartikkelia. Etsin tutkimusartikkelien tulososioista maininnat balettitanssijoiden yleisimmistä alaraajaongelmista ja niiden ennaltaehkäisystä. Kokosin yhteen nämä tiedot, jotka löytyvät opinnäytetyön tuloksista ja liitteistä (liite 2 ja 3).
Tutkimusten tuloksissa selvisi, että suurin osa balettitanssijoiden alaraajaongelmista ovat
rasitusvammoja. 13–21 -vuotiailla nuorilla sekä miehillä suurin osa rasitusvammoista
kohdistui polviin. Naisilla jalkaterien ja nilkkojen tanssiperäiset vammat ovat yleisimpiä.
Kun mukaan luetaan myös traumaperäiset vammat, eniten alaraajaongelmia balettitanssijoilla kohdistui jalkateriin ja nilkkoihin. Monesta tutkimuksesta kävi ilmi, että nilkan nyrjähdys olisi selkeästi kaikista alaraajaongelmista yleisin.
Alaraajaongelmien ennaltaehkäisyssä korostui alaraajojen linjauksen merkitys sekä lihasvoiman, liikkuvuuden ja kunnon eri osa-alueiden kehittäminen. Kärkitossuharjoitteisiin
siirtymisen tulee olla kiinni yksilön fyysisen ja taidollisen kehityksen tasosta. Myös nivelten yksilölliset liikelaajuudet vaihtelevat tanssijoilla. Siksi tanssijoiden tulee tuntea niveltensä liikelaajuudet, jotta he eivät liikuttaisi niveliä yli luonnollisen liikelaajuuden. Tärkeää
on myös harjoittelusta ja tanssiperäisistä vammoista palautuminen. Monet tanssijat harjoittelivat kivusta huolimatta ja heidän ravitsemuksensa oli puutteellista.
Oikeanlaiseen tanssitekniikkaan tulee kiinnittää myös erityistä huomiota. Keskivartalon ja
lantion hyvä hallinta tukee alaraajojen voimaa ja hallintaa kaikissa liikkeissä, kuten kärkitossutyöskentelyssä. Koska alaraajat kannattelevat ylävartaloa, on tärkeää, että ylävartalo asetetaan oikein lantiosta kaularankaan, jotta liike olisi taloudellista. Kaikki virheelliset liikemallit ja alaraajojen virheasennot tulisi korjata. Ylipronaatio tai liiallinen supinaatio
häiritsevät lähes jokaista tanssijan suorittamaa liikettä.
Jatkossa voitaisiin tutkia, onko ohjauksella ja tanssijoiden ohjeiden toteuttamisella vaikutuksia balettitanssijoiden jalkaterveyteen. Ensimmäinen ryhmä balettitanssijoita toteuttaisi
alaraajaongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä jalkaterapeutin ja muiden tarvittavienammattilaisten ohjaamana. Verrokkiryhmä jatkaisi harjoittelua totuttuun tapaan ilman tutkimuksen tarjoamaa ohjausta. Tutkimuksella kartoitettaisiin, vähentäisivätkö ennaltaehkäisevät toimenpiteet ohjattavien balettitanssijoiden alaraajaongelmia verrattuna toiseen
ryhmään. The purpose of the thesis was to make a literature review of the lower limb problems of ballet dancers and their prevention. The aim was to find out, based on previous research, what are the most common lower limb problems for ballet dancers and how they can be prevented. I selected ten research articles for the literature review. In the result sections of the research articles, I searched for mentions of the most common lower limb problems of ballet dancers and their prevention. I compiled this information, which can be found in the results and appendices of the thesis (appendices 2 and 3).
The research results revealed that most of the lower limb problems of ballet dancers are strain injuries. In adolescents aged 13–21 years, as well as in men, most of the stress injuries appeared in the knees. In women, dance-related injuries to the feet and ankles are
most common. Including traumatic injuries, the most lower limb problems with ballet dancers were in the feet and ankles. Many studies have shown that ankle sprains are by far the most common of all lower limb problems.
In the prevention of lower limb problems, the importance of lower limb alignment, the development of different aspects of muscle strength, mobility and fitness were emphasized. The transition to top-slip exercises must depend on the level of physical development and skill development of an individual. The individual range of motion of the joints also varies among dancers. Therefore, dancers need to know the range of their joint motion, so they do not move beyond their range of motion. The importance of recovering from practitioner training and dance-related injuries was also emphasized: for example, many dancers practiced despite the pain and were malnourished.
Special attention must be paid to the right kind of dance technique. For example, good control of the center of the body and pelvis. Because the lower limbs support the upper body, it is important that the upper body is properly positioned from the pelvis to the cervical spine, so that movement is efficient. Any incorrect movement patterns and erroneous lower limb positions can be corrected. For instance, overpronation or excessive supination completely interferes with every movement performed by the dancer.
Future research could investigate whether guidance has an impact on the foot health of ballet dancers. Dancers could implement those solutions. The first group of ballet dancerswould take measures to prevent lower limb problems under the guidance of a podiatrist and other staff professionals. The control group would continue the training as usual without the guidance provided by the study. The study would map out whether preventive measures would reduce the lower limb problems of guided ballet dancers compared to the second
group.
ennaltaehkäistä. Valitsin kirjallisuuskatsaukseen kymmenen tutkimusartikkelia. Etsin tutkimusartikkelien tulososioista maininnat balettitanssijoiden yleisimmistä alaraajaongelmista ja niiden ennaltaehkäisystä. Kokosin yhteen nämä tiedot, jotka löytyvät opinnäytetyön tuloksista ja liitteistä (liite 2 ja 3).
Tutkimusten tuloksissa selvisi, että suurin osa balettitanssijoiden alaraajaongelmista ovat
rasitusvammoja. 13–21 -vuotiailla nuorilla sekä miehillä suurin osa rasitusvammoista
kohdistui polviin. Naisilla jalkaterien ja nilkkojen tanssiperäiset vammat ovat yleisimpiä.
Kun mukaan luetaan myös traumaperäiset vammat, eniten alaraajaongelmia balettitanssijoilla kohdistui jalkateriin ja nilkkoihin. Monesta tutkimuksesta kävi ilmi, että nilkan nyrjähdys olisi selkeästi kaikista alaraajaongelmista yleisin.
Alaraajaongelmien ennaltaehkäisyssä korostui alaraajojen linjauksen merkitys sekä lihasvoiman, liikkuvuuden ja kunnon eri osa-alueiden kehittäminen. Kärkitossuharjoitteisiin
siirtymisen tulee olla kiinni yksilön fyysisen ja taidollisen kehityksen tasosta. Myös nivelten yksilölliset liikelaajuudet vaihtelevat tanssijoilla. Siksi tanssijoiden tulee tuntea niveltensä liikelaajuudet, jotta he eivät liikuttaisi niveliä yli luonnollisen liikelaajuuden. Tärkeää
on myös harjoittelusta ja tanssiperäisistä vammoista palautuminen. Monet tanssijat harjoittelivat kivusta huolimatta ja heidän ravitsemuksensa oli puutteellista.
Oikeanlaiseen tanssitekniikkaan tulee kiinnittää myös erityistä huomiota. Keskivartalon ja
lantion hyvä hallinta tukee alaraajojen voimaa ja hallintaa kaikissa liikkeissä, kuten kärkitossutyöskentelyssä. Koska alaraajat kannattelevat ylävartaloa, on tärkeää, että ylävartalo asetetaan oikein lantiosta kaularankaan, jotta liike olisi taloudellista. Kaikki virheelliset liikemallit ja alaraajojen virheasennot tulisi korjata. Ylipronaatio tai liiallinen supinaatio
häiritsevät lähes jokaista tanssijan suorittamaa liikettä.
Jatkossa voitaisiin tutkia, onko ohjauksella ja tanssijoiden ohjeiden toteuttamisella vaikutuksia balettitanssijoiden jalkaterveyteen. Ensimmäinen ryhmä balettitanssijoita toteuttaisi
alaraajaongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä jalkaterapeutin ja muiden tarvittavienammattilaisten ohjaamana. Verrokkiryhmä jatkaisi harjoittelua totuttuun tapaan ilman tutkimuksen tarjoamaa ohjausta. Tutkimuksella kartoitettaisiin, vähentäisivätkö ennaltaehkäisevät toimenpiteet ohjattavien balettitanssijoiden alaraajaongelmia verrattuna toiseen
ryhmään.
The research results revealed that most of the lower limb problems of ballet dancers are strain injuries. In adolescents aged 13–21 years, as well as in men, most of the stress injuries appeared in the knees. In women, dance-related injuries to the feet and ankles are
most common. Including traumatic injuries, the most lower limb problems with ballet dancers were in the feet and ankles. Many studies have shown that ankle sprains are by far the most common of all lower limb problems.
In the prevention of lower limb problems, the importance of lower limb alignment, the development of different aspects of muscle strength, mobility and fitness were emphasized. The transition to top-slip exercises must depend on the level of physical development and skill development of an individual. The individual range of motion of the joints also varies among dancers. Therefore, dancers need to know the range of their joint motion, so they do not move beyond their range of motion. The importance of recovering from practitioner training and dance-related injuries was also emphasized: for example, many dancers practiced despite the pain and were malnourished.
Special attention must be paid to the right kind of dance technique. For example, good control of the center of the body and pelvis. Because the lower limbs support the upper body, it is important that the upper body is properly positioned from the pelvis to the cervical spine, so that movement is efficient. Any incorrect movement patterns and erroneous lower limb positions can be corrected. For instance, overpronation or excessive supination completely interferes with every movement performed by the dancer.
Future research could investigate whether guidance has an impact on the foot health of ballet dancers. Dancers could implement those solutions. The first group of ballet dancerswould take measures to prevent lower limb problems under the guidance of a podiatrist and other staff professionals. The control group would continue the training as usual without the guidance provided by the study. The study would map out whether preventive measures would reduce the lower limb problems of guided ballet dancers compared to the second
group.