Palauttamo-valmennuksen kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Savolainen, Sanna (2020)
Savolainen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422227
Tiivistelmä
Työuupumus on paljon tutkittu aihe ja laajalti tunnistettu ongelma. Uupumuksen varhaisten merkkien havaitseminen ja avun saaminen oikeassa kohdassa on oleellista, jotta työuupumus ei syvene. Syvetessään työuupumus voi johtaa pitkäaikaisiin ongelmiin, joista yli pääseminen vie huomattavan paljon enemmän resursseja kuin jos uupumuksen ehkäisy olisi aloitettu ajoissa. Koronaviruspandemian aiheuttamat haitat liiketoiminnalle ovat olleet omiaan aiheuttamaan erityisiä haasteita yrittäjän jaksamiselle tänä vuonna 2020.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Y4 Works on kasvuyritys, jonka visiona on muokata työllisyydenhoidon ja yritysten kasvupalveluiden kenttää. Kasvupalveluilla Y4 Works pyrkii tarjoamaan yrityksille edistyksellisiä tapoja kehittää liiketoimintaansa. Toimialallaan Y4 Works on asemoitunut tällä hetkellä kasvuyritykseksi, joka haluaa tuoda uutta rohkeaa ja suoraviivaista lähestymistapaa toimialalle.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan tuoteperheeseen palvelumuotoilun avulla uusi palvelu, yrittäjän jaksamisen tukemiseen tarkoitettu valmennus. Palauttamon tarkoitus on valmentaa mikroyrittäjää palautumaan työn aiheuttamasta stressistä volition eli toimeenpanon taidon avulla. Tässä kehittämistyössä huomiota kiinnitetään erityisesti palvelun markkinointi- ja myyntiviestinnän suunnitteluun. Koulutusten valikoiman laajentamisella haetaan liiketoiminnallisia hyötyjä toimeksiantajalle. Lisäksi työn tavoitteena on, että kehittämistyön tekijä oppii käyttämään palvelumuotoilun menetelmiä. Tämä valmennus muotoillaan asiakaslähtöisesti ja tutkimuksen avulla saadaan tietoa myynnin ja markkinoinnin tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden näkökulmasta muotoiltavan valmennuksen tarvetta sekä mahdollisia oston esteitä ja kartoittaa asiakkaiden kokemia potentiaalisia hyötyjä valmennuksesta.
Tutkimusstrategiana tässä kehittämistyössä on palvelumuotoilu ja tutkimusote on laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, sisällönanalyysin keinoin. Yhteisöllisenä kehittämismenetelmänä käytettiin hissipuhe-menetelmää, johon osallistui toimeksiantajan henkilökuntaa; yritysneuvojia sekä yrityksen toimitusjohtaja.
Tutkimusongelma on: miten Palauttamo-valmennuksesta kehitetään mahdollisimman myyvä tuote. Tutkimuskysymyksiä ovat: Kokevatko mikroyrittäjät tarvitsevansa valmennuksen mukaista apua volition kehittämiseen, onko valmennus tarpeellinen? Mitkä ovat valmennuksen oston esteet? Miten valmennuksen sisältö tuodaan esille houkuttelevasti? Opinnäytetyön tuloksena ja tutkimusongelman ratkaisuna tuotettiin asiakaslähtöisesti kehitetty Palauttamo – valmennuksen prototyyppi, ja sille markkinointi- ja myyntipuhe. Keskeisimpiä havaintoja oli, että tällainen valmennus koetaan tarpeellisena. Valmennusta olisi hyvä tarjota siinä vaiheessa, kun yrittäjä on jo jonkin aikaa toiminut sekä kokee varhaisia uupumuksen merkkejä. Valmennuksen tärkeimpinä hyötyinä koetaan toiminnan suuntaaminen ja rajojen vetäminen omalle toiminnalle. Lisäksi havaittiin, että oston esteeksi koetaan yrityksen taloudellinen tilanne, että pienessä yrityksessä kassa on tiukalla, eikä vähäisiä varoja uskalleta suunnata yrittäjän hyvinvointiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Y4 Works on kasvuyritys, jonka visiona on muokata työllisyydenhoidon ja yritysten kasvupalveluiden kenttää. Kasvupalveluilla Y4 Works pyrkii tarjoamaan yrityksille edistyksellisiä tapoja kehittää liiketoimintaansa. Toimialallaan Y4 Works on asemoitunut tällä hetkellä kasvuyritykseksi, joka haluaa tuoda uutta rohkeaa ja suoraviivaista lähestymistapaa toimialalle.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan tuoteperheeseen palvelumuotoilun avulla uusi palvelu, yrittäjän jaksamisen tukemiseen tarkoitettu valmennus. Palauttamon tarkoitus on valmentaa mikroyrittäjää palautumaan työn aiheuttamasta stressistä volition eli toimeenpanon taidon avulla. Tässä kehittämistyössä huomiota kiinnitetään erityisesti palvelun markkinointi- ja myyntiviestinnän suunnitteluun. Koulutusten valikoiman laajentamisella haetaan liiketoiminnallisia hyötyjä toimeksiantajalle. Lisäksi työn tavoitteena on, että kehittämistyön tekijä oppii käyttämään palvelumuotoilun menetelmiä. Tämä valmennus muotoillaan asiakaslähtöisesti ja tutkimuksen avulla saadaan tietoa myynnin ja markkinoinnin tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden näkökulmasta muotoiltavan valmennuksen tarvetta sekä mahdollisia oston esteitä ja kartoittaa asiakkaiden kokemia potentiaalisia hyötyjä valmennuksesta.
Tutkimusstrategiana tässä kehittämistyössä on palvelumuotoilu ja tutkimusote on laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, sisällönanalyysin keinoin. Yhteisöllisenä kehittämismenetelmänä käytettiin hissipuhe-menetelmää, johon osallistui toimeksiantajan henkilökuntaa; yritysneuvojia sekä yrityksen toimitusjohtaja.
Tutkimusongelma on: miten Palauttamo-valmennuksesta kehitetään mahdollisimman myyvä tuote. Tutkimuskysymyksiä ovat: Kokevatko mikroyrittäjät tarvitsevansa valmennuksen mukaista apua volition kehittämiseen, onko valmennus tarpeellinen? Mitkä ovat valmennuksen oston esteet? Miten valmennuksen sisältö tuodaan esille houkuttelevasti? Opinnäytetyön tuloksena ja tutkimusongelman ratkaisuna tuotettiin asiakaslähtöisesti kehitetty Palauttamo – valmennuksen prototyyppi, ja sille markkinointi- ja myyntipuhe. Keskeisimpiä havaintoja oli, että tällainen valmennus koetaan tarpeellisena. Valmennusta olisi hyvä tarjota siinä vaiheessa, kun yrittäjä on jo jonkin aikaa toiminut sekä kokee varhaisia uupumuksen merkkejä. Valmennuksen tärkeimpinä hyötyinä koetaan toiminnan suuntaaminen ja rajojen vetäminen omalle toiminnalle. Lisäksi havaittiin, että oston esteeksi koetaan yrityksen taloudellinen tilanne, että pienessä yrityksessä kassa on tiukalla, eikä vähäisiä varoja uskalleta suunnata yrittäjän hyvinvointiin.