Brändin kansainvälistäminen Ruotsin markkinoille digimarkkinoinnin avulla Case: Utua Finland Oy
Tuovinen, Annekristiina; Kyllönen, Sari (2020)
Tuovinen, Annekristiina
Kyllönen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222096
Tiivistelmä
Yritykset kansainvälistyvät monista eri syistä. Kansainvälistyminen tarjoaa yrityksille mahdollisuuden liiketoiminnan merkittävään laajentamiseen ja jopa moninkertaistamiseen. Kansainväliset markkinat houkuttelevat uusia toimijoita suurten markkinoiden äärelle. Verkkokaupan perustaminen ei vaadi suurta pääomaa ja siitä syystä verkkokauppojen määrä kasvaa vauhdilla. Kansainvälinen kilpailu on kovaa ja siksi kansainvälisille markkinoille suuntauduttuessa monikanavaisen digitaalisen markkinoinnin merkitys korostuu. Työmme toimeksiantajalla Utua Finland Oy:llä oli selkeä tarve liiketoiminnan laajentamiselle ja kansainvälistämiselle. Yritys oli strategiansa mukaisesti valinnut kansainvälistymisen muodoksi verkkokaupan, jonka löydettävyyttä ja näkyvyyttä haluttiin vahvistaa digimarkkinoinnin avulla. Yrityksen verkkokaupan tulee kyetä erottumaan kilpailijoiden joukosta ja siksi ylivoimaisen asiakashyödyn esille tuomisessa digitaalisen markkinoinnin merkitys korostuu. Hakukonenäkyvyys samoin kuin esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat erityisen tärkeässä asemassa, kun verkkokauppa halutaan tehdä tunnetuksi. Kansainvälinen näkyvyys ja ulkomaisten asiakkaiden sitouttaminen vaatii kykyä kuunnella asiakasta ja jatkuvaa vahvaa panostusta digimarkkinointiin.
Keskusteltuamme toimeksiantajan kanssa tämä opinnäytetyö rajattiin koskemaan Utuan kannalta merkityksellisiä asiakokonaisuuksia; yrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä, valmiuksien kehittämistä, brändin kirkastamista, digimarkkinoinnin monikanavaisia keinoja ja kohdemarkkina Ruotsia koskevaksi kokonaisuudeksi. Työstä rajattiin pois verkkokaupan luomisprosessi ja konkreettinen informaation varsinaisen ulkomaan kaupan käynnistämiseen sekä vientitekniikkaan. Työn toimeksiantaja oli tilannut verkkokauppa-alustan alihankkijalta valmiina, jota räätälöitiin edelleen paremmin heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Lisäksi yrityksellä oli jo käytössään konkreettinen tieto, ohjeistus ja tuki vientitekniikkaan sekä liiketoiminnan aloittamiseen Ruotsissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä vahvasti yrityksen brändin kansainvälistämiseen digimarkkinoinnin, RACE-mallin avulla ja tavoitteena oli tuottaa työn produktina, tuotoksena toimeksiantajalle käytännönläheinen, toteuttamiskelpoinen kolmivuotinen Go To Market -suunnitelma brändin kansainvälistämistä varten Ruotsin markkinoille.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkimusmenetelmänä viitekehyksen (kuva 1.) luomista varten käytettiin toimeksiantajan yksilöhaastatteluja. Työ toteutettiin maaliskuu – lokakuu 2020 välisenä aikana Utua Finland Oy:n kotipaikkakunnalla Raahessa. Tutkimushaastattelujen pohjalta on pääteltävissä, että näin itse opinnäytetyöstä ja sen produktista GTM-suunnitelmasta saatiin toimeksiantajaa parhaalla mahdollisella tavalla palveleva yksilöllinen työkalu kansainvälistymisen toteuttamista varten toimenpide-ehdotuksineen ja aikatauluineen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on monimuotoinen, haastava ja yritykselle yksilöllinen prosessi. Kansainvälistymisprosessin jalkauttamisessa ja täytäntöön panossa yrityksen johdolla on päärooli ja tueksi tarvitaan koko henkilöstön panosta. Kansainvälistyminen vaikuttaa yrityksen kaikkiin toimintoihin ja osiin ja siksi se vaatii yrityksen koko henkilöstöltä vahvaa sitoutumista ja osaamista. Kansainvälisillä markkinoilla, Ruotsissa Utuan tulee olla asiakkaalle tärkeässä asiassa selvästi parempi kuin kilpailijat.
Työn tuloksiin perustuvina kehittämiskohteina voidaan selkeästi todeta, että kansainvälistymisprosessia toteutettaessa eteen tulee vielä useita uusia toimenpiteitä vaativia asioita, joita on lähes mahdoton ennakoida. Nämä vastaan tulevat asiat sekä niitä varten tehdyt toimenpiteet on hyvä kirjata ylös. Näistä on merkittävä hyöty yritykselle, kun kansainvälistymistä lähdetään toteuttamaan mahdollisille uusille markkina-alueille. Lisäksi ennen verkkokaupan lanseeraamista, olisi mielestämme myös hyvä testauttaa ostoprosessin toimivuus muutamalla ruotsalaisella asiakkaalla. On hyvä kerätä heidän mielipiteensä ja mahdolliset ehdotukset toimivuuden parantamisen suhteen ja toteuttaa ne ennen verkkokaupan avaamista. Asiakkaiden antama avoin palaute on erityisen tärkeää ja arvokasta. Vuoropuhelua on hyvä käydä asiakaskunnan kanssa kaiken aikaa ja kehittää toimintoja sen mukaan. Utuan digimarkkinoinnin tulee olla jatkuvaa ja suunnitelmallista työtä. Digimarkkinoinnin toteuttamista varten olisi hyvä perustaa tiimi, sillä se vaatii päivittäisiä toimenpiteitä ja tästä syystä tiimityöskentelyn merkitys korostuu. Companies are internationalizing for many different reasons. Internationalization offers companies the opportunity to significantly expand and even multiply their business. The international market is attracting new players to large markets. Setting up an online store does not require much capital, therefore the number of online stores is growing rapidly. International competition is fierce, thus the importance of multichannel digital marketing is emphasized when moving into the international market. Utua Finland Oy, the client of our work, had a clear need for business expansion and internationalization. In line with its strategy, the company had chosen e-commerce as a form of internationalization and visibility, which it wanted to strengthen through digital marketing. The company's e-commerce must be able to stand out from the competition, emphasizing the importance of digital marketing in promoting superior customer benefits. Search engine visibility as well as Facebook and Instagram, for example, play a particularly important role in making an online store known. International visibility and engaging foreign customers requires the ability to listen to the customer and a constant strong focus on digital marketing.
After discussing with the client, this thesis was limited to issues relevant to Utua Finland Oy; the preconditions for the company's internationalization, capacity building, brand clarification, multi-channel means of digital marketing and the target market for Sweden as a whole. The process of creating an e-store and concrete information for launching actual foreign trade and export technology were excluded from the work. The client had ordered the e-store platform from a subcontractor ready-made, which was further tailored to better suit their needs. In addition, the company already had concrete information, guidance and support for export technology and starting a business in Sweden.
The purpose of the thesis was to become acquainted with the internationalization of the company's brand through digital marketing, the RACE model, and the aim was to produce a practical, feasible three-year Go To Market plan for the internationalization of the brand in the Swedish market.
This work was a functional thesis, in which the client's individual interviews were used as a research method for creating a frame of reference. The work was carried out between March and October 2020 at Utua Finland Oy's domicile in Raahe. Based on the research interviews, it can be concluded that the thesis itself and the resulting GTM plan formed an individual tool best serving the client for the implementation of internationalization with action proposals and timetables.
Based on the results of the thesis, it can be stated that internationalization is a diverse, challenging and individual process for the company. The company's management has a key role to play in implementing the internationalization process, and the input of all personnel is needed to support it. Internationalization affects all the company's operations and functions and therefore requires strong commitment and expertise from all the company's personnel. In the international market, in Sweden, Utua Finland Oy must be more successful than its competitors in what is important to the customer.
Based on the development points that arose during the thesis, it can be stated that a number of unexpected issues requiring new measures will appear during the implementation of the internationalization process. It is recommended that such issues and resulting measures to deal with them be noted. These will be of significant benefit to the company as internationalization develops in potential new market areas. In addition, before launching the e-store, it would be useful to test the functionality of the purchasing process with Swedish customers and gather their opinions and possible suggestions on how to improve it before actually opening an online store. Open feedback from customers is especially important and valuable. There should be a dialogue with customers at all times combined with the simultaneous development of functions accordingly. Utua Finland's digital marketing must be continuous and well-planned. It is recommended that a team to implement digital marketing be established to conduct required day-to-day activities, highlighting the importance of teamwork.
Keskusteltuamme toimeksiantajan kanssa tämä opinnäytetyö rajattiin koskemaan Utuan kannalta merkityksellisiä asiakokonaisuuksia; yrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä, valmiuksien kehittämistä, brändin kirkastamista, digimarkkinoinnin monikanavaisia keinoja ja kohdemarkkina Ruotsia koskevaksi kokonaisuudeksi. Työstä rajattiin pois verkkokaupan luomisprosessi ja konkreettinen informaation varsinaisen ulkomaan kaupan käynnistämiseen sekä vientitekniikkaan. Työn toimeksiantaja oli tilannut verkkokauppa-alustan alihankkijalta valmiina, jota räätälöitiin edelleen paremmin heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Lisäksi yrityksellä oli jo käytössään konkreettinen tieto, ohjeistus ja tuki vientitekniikkaan sekä liiketoiminnan aloittamiseen Ruotsissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä vahvasti yrityksen brändin kansainvälistämiseen digimarkkinoinnin, RACE-mallin avulla ja tavoitteena oli tuottaa työn produktina, tuotoksena toimeksiantajalle käytännönläheinen, toteuttamiskelpoinen kolmivuotinen Go To Market -suunnitelma brändin kansainvälistämistä varten Ruotsin markkinoille.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkimusmenetelmänä viitekehyksen (kuva 1.) luomista varten käytettiin toimeksiantajan yksilöhaastatteluja. Työ toteutettiin maaliskuu – lokakuu 2020 välisenä aikana Utua Finland Oy:n kotipaikkakunnalla Raahessa. Tutkimushaastattelujen pohjalta on pääteltävissä, että näin itse opinnäytetyöstä ja sen produktista GTM-suunnitelmasta saatiin toimeksiantajaa parhaalla mahdollisella tavalla palveleva yksilöllinen työkalu kansainvälistymisen toteuttamista varten toimenpide-ehdotuksineen ja aikatauluineen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on monimuotoinen, haastava ja yritykselle yksilöllinen prosessi. Kansainvälistymisprosessin jalkauttamisessa ja täytäntöön panossa yrityksen johdolla on päärooli ja tueksi tarvitaan koko henkilöstön panosta. Kansainvälistyminen vaikuttaa yrityksen kaikkiin toimintoihin ja osiin ja siksi se vaatii yrityksen koko henkilöstöltä vahvaa sitoutumista ja osaamista. Kansainvälisillä markkinoilla, Ruotsissa Utuan tulee olla asiakkaalle tärkeässä asiassa selvästi parempi kuin kilpailijat.
Työn tuloksiin perustuvina kehittämiskohteina voidaan selkeästi todeta, että kansainvälistymisprosessia toteutettaessa eteen tulee vielä useita uusia toimenpiteitä vaativia asioita, joita on lähes mahdoton ennakoida. Nämä vastaan tulevat asiat sekä niitä varten tehdyt toimenpiteet on hyvä kirjata ylös. Näistä on merkittävä hyöty yritykselle, kun kansainvälistymistä lähdetään toteuttamaan mahdollisille uusille markkina-alueille. Lisäksi ennen verkkokaupan lanseeraamista, olisi mielestämme myös hyvä testauttaa ostoprosessin toimivuus muutamalla ruotsalaisella asiakkaalla. On hyvä kerätä heidän mielipiteensä ja mahdolliset ehdotukset toimivuuden parantamisen suhteen ja toteuttaa ne ennen verkkokaupan avaamista. Asiakkaiden antama avoin palaute on erityisen tärkeää ja arvokasta. Vuoropuhelua on hyvä käydä asiakaskunnan kanssa kaiken aikaa ja kehittää toimintoja sen mukaan. Utuan digimarkkinoinnin tulee olla jatkuvaa ja suunnitelmallista työtä. Digimarkkinoinnin toteuttamista varten olisi hyvä perustaa tiimi, sillä se vaatii päivittäisiä toimenpiteitä ja tästä syystä tiimityöskentelyn merkitys korostuu.
After discussing with the client, this thesis was limited to issues relevant to Utua Finland Oy; the preconditions for the company's internationalization, capacity building, brand clarification, multi-channel means of digital marketing and the target market for Sweden as a whole. The process of creating an e-store and concrete information for launching actual foreign trade and export technology were excluded from the work. The client had ordered the e-store platform from a subcontractor ready-made, which was further tailored to better suit their needs. In addition, the company already had concrete information, guidance and support for export technology and starting a business in Sweden.
The purpose of the thesis was to become acquainted with the internationalization of the company's brand through digital marketing, the RACE model, and the aim was to produce a practical, feasible three-year Go To Market plan for the internationalization of the brand in the Swedish market.
This work was a functional thesis, in which the client's individual interviews were used as a research method for creating a frame of reference. The work was carried out between March and October 2020 at Utua Finland Oy's domicile in Raahe. Based on the research interviews, it can be concluded that the thesis itself and the resulting GTM plan formed an individual tool best serving the client for the implementation of internationalization with action proposals and timetables.
Based on the results of the thesis, it can be stated that internationalization is a diverse, challenging and individual process for the company. The company's management has a key role to play in implementing the internationalization process, and the input of all personnel is needed to support it. Internationalization affects all the company's operations and functions and therefore requires strong commitment and expertise from all the company's personnel. In the international market, in Sweden, Utua Finland Oy must be more successful than its competitors in what is important to the customer.
Based on the development points that arose during the thesis, it can be stated that a number of unexpected issues requiring new measures will appear during the implementation of the internationalization process. It is recommended that such issues and resulting measures to deal with them be noted. These will be of significant benefit to the company as internationalization develops in potential new market areas. In addition, before launching the e-store, it would be useful to test the functionality of the purchasing process with Swedish customers and gather their opinions and possible suggestions on how to improve it before actually opening an online store. Open feedback from customers is especially important and valuable. There should be a dialogue with customers at all times combined with the simultaneous development of functions accordingly. Utua Finland's digital marketing must be continuous and well-planned. It is recommended that a team to implement digital marketing be established to conduct required day-to-day activities, highlighting the importance of teamwork.