Opinto- ja uraohjauksen digitaalisuuden kehittäminen: Case Älykäs ohjaus -hanke
Valovuori, Sanna (2020)
Valovuori, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222097
Tiivistelmä
Maailma elää murroksessa ja muutos on jatkuvaa. Tämän vuoksi myös opinto- ja uraohjaukseen on tarpeellista kehittää digitaalisia työkaluja. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Älykäs ohjaus, tekoäly asiakaslähtöisessä opinto- ja uraohjauksessa -hanke, joka pyrkii osaltaan vastaamaan tähän haasteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä opinto- ja uraohjauksen suurimmat haasteet ja muutokset, selvittää millaista teknologiaa on olemassa ja käytössä opinto- ja uraohjaukseen sekä miten voi ottaa oppia aiemmista hankkeista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään opinto- ja uraohjauksen tulevaisuutta, haasteita ja teknologian kehittymistä. Työssä käsitellään myös teknologian ja tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esimerkkinä tuodaan esille oppimisanalytiikan käyttöä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä.
Opinto- ja uraohjauksen suurimmat muutokset ja haasteet koskivat opiskelijoiden identiteetin kehittymistä, tulevaisuuden opintopolkuja, ohjauksen oikea-aikaisuutta, eettistä vastuuta, uutta osaamisjärjestelmää sekä psyykkisten taitojen korostumista tulevaisuudessa. Myös yleinen työelämän murros ja lisääntynyt jatkuvan oppimisen tarve tuovat haasteita opinto- ja uraohjaukseen. Teknologia mahdollistaa opintojen tarjoamisen laajalle joukolle ja oppimisympäristöt keräävät tietoa oppimisprosessista. Teknologian käytössä ja kehittämisessä korostuivat eettisyys, opiskelijoiden digitaaliset taidot, oppimisanalytiikka, opetuksessa käytössä olevat ohjelmat sekä teknologiayritysten osaamisalat.
Työn teoriaosuudessa käsitellään opinto- ja uraohjauksen tulevaisuutta, haasteita ja teknologian kehittymistä. Työssä käsitellään myös teknologian ja tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esimerkkinä tuodaan esille oppimisanalytiikan käyttöä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä.
Opinto- ja uraohjauksen suurimmat muutokset ja haasteet koskivat opiskelijoiden identiteetin kehittymistä, tulevaisuuden opintopolkuja, ohjauksen oikea-aikaisuutta, eettistä vastuuta, uutta osaamisjärjestelmää sekä psyykkisten taitojen korostumista tulevaisuudessa. Myös yleinen työelämän murros ja lisääntynyt jatkuvan oppimisen tarve tuovat haasteita opinto- ja uraohjaukseen. Teknologia mahdollistaa opintojen tarjoamisen laajalle joukolle ja oppimisympäristöt keräävät tietoa oppimisprosessista. Teknologian käytössä ja kehittämisessä korostuivat eettisyys, opiskelijoiden digitaaliset taidot, oppimisanalytiikka, opetuksessa käytössä olevat ohjelmat sekä teknologiayritysten osaamisalat.