B2B-yritysten somemarkkinointi
Jutila, Aleksi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021836
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan markkinointia sosiaalisessa mediassa B2B-yritysten näkökulmasta. Tavoitteena on kerätä tietoa B2B-markkinoinnista sosiaalisessa mediassa tutkimalla ostopäättäjien toimintaa sosiaalisessa mediassa. Asiakasyritys pyysi tekemään tämän tutkimuksen saadakseen lisää tietoa aiheesta, jotta he itse voisivat aloittaa sosiaalisen median käytön B2B-markkinoinnissa. Asiakasyritys on tukkukauppias ja he hankkivat tuotteita muille yrityksille.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka jaettiin asiakasyrityksen asiakkaille. Kyselyn tuloksista tehtiin diagrammeja ja taulukoita, jotta kyselyn tulokset olisivat helpommin tulkittavissa. Kyselyn lopputuloksena on katsaus, josta nähdään mitä sosiaalisen median alustoja ostopäättäjät suosivat ja miten niitä käytetään.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään lisäksi B2B-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan B2B-näkökulmasta, ja brändäykseen. Teoriapohjana käytetään blogeja ja kirjoituksia aiheesta sekä myös
tilastoja.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka jaettiin asiakasyrityksen asiakkaille. Kyselyn tuloksista tehtiin diagrammeja ja taulukoita, jotta kyselyn tulokset olisivat helpommin tulkittavissa. Kyselyn lopputuloksena on katsaus, josta nähdään mitä sosiaalisen median alustoja ostopäättäjät suosivat ja miten niitä käytetään.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään lisäksi B2B-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan B2B-näkökulmasta, ja brändäykseen. Teoriapohjana käytetään blogeja ja kirjoituksia aiheesta sekä myös
tilastoja.