Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen ajoneuvotekniikan insinöörikoulutuksessa
Rummukainen, Emilia (2020)
Rummukainen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921823
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Seinäjoen ammattikorkeakoulun mahdollisuuksia hyödyntää virtuaalitodellisuutta ajoneuvotekniikan insinöörikoulutuksessa. Tavoitteina oli selvittää, kuinka VR-tekniikkaa voitaisiin hyödyntää paremmin ja onko Seinäjoen ammattikorkeakoululla mahdollisuutta tehdä insinöörikoulutuksen puitteissa VR-ympäristöjä opetuskäyttöön. Lisäksi selvitettiin, kuinka vaativaa ympäristöjen luominen olisi ja tarvittaisiinko siihen esimerkiksi laitehankintoja. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tähän päädyttiin, sillä haluttiin saada hyvä kuvaus ilmiöstä ammattilaisten näkökulmia hyödyntäen. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin hyvin pieneen määrään tapauksia eli haastateltavia. Haastateltavat valittiin tutkimukseen eliittiotannalla, sillä heiltä oli tarkoitus saada asiantuntijanäkemys. Haastateltavien valinta perusteltiin sillä, että heidän oletettiin tietävän aiheesta erityisen paljon. Haastattelutavaksi valikoitui teemahaastattelu, sillä se on menetelmänä varsin vapaamuotoinen ja antaa haastateltaville mahdollisuuden kertoa näkemyksistään ja kokemuksistaan hyvin vapaasti sekä haastattelijalle mahdollisuuden lisätä ja täydentää kysymyksiään haastattelun edetessä. Haastattelujen teemat liittyivät koululla käytettävissä oleviin laitteistoihin ja ohjelmistoihin, kuinka haastavaa ympäristöjen luominen on ja mitä vastaavia opetusohjelmistoja tiedetään olevan. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Seinäjoen ammattikorkeakoululla on teknisesti erittäin hyvät valmiudet lähteä toteuttamaan VR-tekniikkaa hyödyntäviä opintoja. Käytettävissä olevat laitteet ja ohjelmistot ovat tämän hetken tarpeisiin riittäviä. Tuloksista kävi myös selvästi ilmi, että vaikka VR-laitteistot eivät ole tällä hetkellä opetuksessa kovin aktiivisessa käytössä, tulee niiden käyttö lisääntymään tulevaisuudessa merkittävästi.