Markkinointisuunnitelma Tallalle
Pasanen, Henry (2020)
Pasanen, Henry
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa käytännöllisiä muutoksia ja kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle, puukenkäyritys Tallalle. Työn tarkoitus oli toimia työkaluna yritykselle sen myynnin kasvattamiseksi kansainvälisesti. Kansainvälinen näkökulma oli mukana, koska tuotteella olisi potentiaalia menestyä Suomen lisäksi kansainvälisesti ja joitakin kansainvälisiä asiakkaita jo on. Toimeksiantaja siis hyötyy opinnäytetyöstä taloudellisesti sekä opinnäytteen tekijä vahvistaa osaamistaan.
Kehittämistehtävä oli kehittää toimeksiantajan markkinointia vastaamaan tätä päivää. Opinnäytetyössä oli vahvasti mukana sosiaalinen media ja etenkin toimeksiantajan Facebook -sivujen hyödyntäminen ja sisällön kehittäminen. Toinen tärkeä kehittämisalue oli yrityksen omat verkkosivut ja niiden löydettävyyden lisääminen esimerkiksi hakukoneoptimoinnin kautta. Nämä kaksi digitaalista kanavaa linkittyvät toisiinsa, koska Facebookissa voidaan luoda sisältöä, mikä ohjaa asiakkaan verkkokauppaan ostoksille. Tietoperustana käytettiin monipuolisesti kirjallisuutta. Keskeiset käsitteet olivat brändimielikuva, asiakaskokemus, digitaalinen markkinointi ja niillä menestyminen, sisältöstrategia ja yrityksen asiakasmarkkinointi. Tietoperustana käytettiin myös asiakastutkimuksen tutkimustuloksia sekä haastattelua ja markkinoinnin aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita ja tutkimuksia.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja siinä kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä tuotetta ja brändiä kohtaan sekä arvoja eli tehtiin ilmiötä ymmärrettäväksi. Tutkimus koostui kolmesta eri tutkimusmenetelmästä. Havainnointiaineistosta toteutettiin yleistyksiä sekä tutkittiin Tallan tuotetta ja sen mielikuvaa tuotteen ostaneilta asiakkailta. Opinnäytetyön muoto oli case -tutkimus, mikä sisälsi kehittämisehdotuksia havainnointiaineiston pohjalta ja lähteiden pohjalta. Tiedonkeruumenetelmä oli verkkokysely Tallan asiakkaille sekä yrittäjän haastattelu. Tuloksista ilmeni vahva paikallisten asiakkaiden tuki ja suosittelevuus sekä arvot toimeksiantajalle. Nämä toimivat pohjana toimeksiantajan brändimielikuvalle ja auttavat kehittämään toimeksiantajan brändiä kansainvälisille asiakkaille, mikä tuo lisää myyntiä verkkokauppaan.
Kehittämistehtävä oli kehittää toimeksiantajan markkinointia vastaamaan tätä päivää. Opinnäytetyössä oli vahvasti mukana sosiaalinen media ja etenkin toimeksiantajan Facebook -sivujen hyödyntäminen ja sisällön kehittäminen. Toinen tärkeä kehittämisalue oli yrityksen omat verkkosivut ja niiden löydettävyyden lisääminen esimerkiksi hakukoneoptimoinnin kautta. Nämä kaksi digitaalista kanavaa linkittyvät toisiinsa, koska Facebookissa voidaan luoda sisältöä, mikä ohjaa asiakkaan verkkokauppaan ostoksille. Tietoperustana käytettiin monipuolisesti kirjallisuutta. Keskeiset käsitteet olivat brändimielikuva, asiakaskokemus, digitaalinen markkinointi ja niillä menestyminen, sisältöstrategia ja yrityksen asiakasmarkkinointi. Tietoperustana käytettiin myös asiakastutkimuksen tutkimustuloksia sekä haastattelua ja markkinoinnin aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita ja tutkimuksia.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja siinä kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä tuotetta ja brändiä kohtaan sekä arvoja eli tehtiin ilmiötä ymmärrettäväksi. Tutkimus koostui kolmesta eri tutkimusmenetelmästä. Havainnointiaineistosta toteutettiin yleistyksiä sekä tutkittiin Tallan tuotetta ja sen mielikuvaa tuotteen ostaneilta asiakkailta. Opinnäytetyön muoto oli case -tutkimus, mikä sisälsi kehittämisehdotuksia havainnointiaineiston pohjalta ja lähteiden pohjalta. Tiedonkeruumenetelmä oli verkkokysely Tallan asiakkaille sekä yrittäjän haastattelu. Tuloksista ilmeni vahva paikallisten asiakkaiden tuki ja suosittelevuus sekä arvot toimeksiantajalle. Nämä toimivat pohjana toimeksiantajan brändimielikuvalle ja auttavat kehittämään toimeksiantajan brändiä kansainvälisille asiakkaille, mikä tuo lisää myyntiä verkkokauppaan.