Kaarinan kaupungin postipalveluiden kehittäminen
Ojakoski, Tiia (2020)
Ojakoski, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621640
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Kaarinan kaupungin sisäisten ja ulkoisten postipalveluiden tilannetta. Työn tavoitteena oli selkeyttää ja yksinkertaistaa Kaarinan kaupungin sisäisiä postipalveluita. Työ tehtiin Kaarinan kaupungin toimeksiantona. Opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään Kaarinan kaupungin postipalveluihin jättäen muut logistiset prosessit rajauksen ulkopuolelle.
Teoriaosuudessa painotettiin prosessiajattelua, digitalisaatiota sekä vihreää logistiikkaa. Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa aineisto kerättiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin avoimia haastatteluja, kokoontumisia ohjausryhmän kanssa, havainnointia sekä olemassa olevan materiaali läpikäymistä.
Opinnäytetyön tuloksena annettaan Kaarinan kaupungille erilaisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista kehittää nykyistä toimintaa. Kehittämisehdotuksiin kuuluvat päällekkäisyyksien poistaminen, toiminnan yksinkertaistamisen sekä postin siirtämistä digitaaliseen muotoon. Postipalveluita kehittämällä on mahdollisuus saavuttaa tuloksia niin taloudellisesta kuin ympäristöllisestäkin näkökulmasta. In this thesis the purpose was to investigate the situation of the city of Kaarina's internal and external postal services. The aim of the thesis was to clarify and simplify the internal postal services of the city of Kaarina. The thesis was commissioned by the City of Kaarina. The thesis focused exclusively on the postal services of the city of Kaarina excluding other logistical processes.
The theoretical part emphasized process thinking, digitalisation and green logistics. The thesis is a development study in which the material was collected using qualitative methods. The data collection methods used were open interviews, meetings with the steering group, observation, and review of existing material.
As a result of the thesis, various development proposals will be given to the city of Kaarina, which will make it possible to develop the current activities. Development proposals include the elimination of duplication, the simplification of operations and the digitalisation of mail. By developing postal services, it is possible to achieve results from both an economic and an environmental point of view.
Teoriaosuudessa painotettiin prosessiajattelua, digitalisaatiota sekä vihreää logistiikkaa. Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa aineisto kerättiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin avoimia haastatteluja, kokoontumisia ohjausryhmän kanssa, havainnointia sekä olemassa olevan materiaali läpikäymistä.
Opinnäytetyön tuloksena annettaan Kaarinan kaupungille erilaisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista kehittää nykyistä toimintaa. Kehittämisehdotuksiin kuuluvat päällekkäisyyksien poistaminen, toiminnan yksinkertaistamisen sekä postin siirtämistä digitaaliseen muotoon. Postipalveluita kehittämällä on mahdollisuus saavuttaa tuloksia niin taloudellisesta kuin ympäristöllisestäkin näkökulmasta.
The theoretical part emphasized process thinking, digitalisation and green logistics. The thesis is a development study in which the material was collected using qualitative methods. The data collection methods used were open interviews, meetings with the steering group, observation, and review of existing material.
As a result of the thesis, various development proposals will be given to the city of Kaarina, which will make it possible to develop the current activities. Development proposals include the elimination of duplication, the simplification of operations and the digitalisation of mail. By developing postal services, it is possible to achieve results from both an economic and an environmental point of view.